اشکال در سکسیونر هوایی و گازی

در کتاب کلیدهای فشار ضعیف و فصل کلیدهای قدرت؛ با عبارت های دیسکانکتور؛ سوئیچ؛ دیسکانکتور سوئیچ و بریکر آشنا شدیم. این عبارت ها به سطح ولتاژ بستگی نداشته و برای تمام کلیدهای قدرت استفاده می شوند. به عنوان مثال در سطح فشار متوسط از اصطلاحات سکسیونر قابل قطع و وصل زیر بار و سکسیونر غیر قابل قطع و وصل زیر بار استفاده می شود که معادل دیسکانکتور و سوئیچ دیسکانکتور هستند.

یکی از پر کاربرد ترین سوئیچ دیسکانکتورها یا کلیدهای قابل قطع و وصل تحت بار نامی در شبکه های فشار متوسط؛ تحت عنوان سکسیونر گازی شناخته می شود. این کلید را می توان در بار نامی قطع و وصل کرد و از آنجایی که پلاتین های آن داخل مخزن گاز SF6 هستند؛ به آن سکسیونر گازی گفته می شود. سکسیونرهای گازی به دو مدل کلی نصب در فضای باز و نصب در فضای بسته تقسیم می شوند. نوع نصب در فضای باز در شبکه های هوایی به کاربرده می شوند و از نظر ساختمان و بوشینگ ها در مقابل شرایط جوی و آلودگی ها مقاوم تر هستند. اگر به شبکه های هوایی فشار متوسط اطراف خود نگاه کنید تعداد زیادی از این کلیدها را مشاهده می کنید. برای قطع و وصل سکسیونر گازی از چوب پرچ عایق یا Hot Stick استفاده می شود.

در این قسمت تصاویر یک نمونه سکسیونر گازی هوایی ایتالیایی 24KV و 630A که بعلت افت فشار گاز دچار اتصال کوتاه داخلی شده، آورده شده است. در این آلبوم بوشینگ های ورود و خروجی؛ دریچه ی انفجار؛ کنتاکت های داخلی؛ کانتر؛ پلاک؛ اندیکاتور؛ مکانیزم قطع و وصل؛ نمایشگر فشار گاز و … را مشاهده می کنید.

عبارت IMS درج شده روی دسته‌ی قطع و وصل سکسیونر مخفف عبارت Interruttore di Manovra-Sezionatore به زبان ایتالیایی بوده و معادل Switch-Disconnector یا کلید قابل قطع و وصل تحت بار نامی می باشد.

نکته‌ی بسیار مهم این است که قبل از هرگونه قطع و وصل و یا تغییر وضعیت در کلیدها باید به علامت مداری و اطلاعات درج شده روی آن توجه کرد. سکسیونرهای گازی را نباید در شرایط اتصال کوتاه قطع و وصل کنیم. این کار می تواند به سرعت سکسیونر را فرسوده کرده و باعث انفجار آن شود. اگر به پلاک این نمونه توجه کنید مشخص شده که کلید تحمل عبور جریان 20KA را به مدت 3 ثانیه در وضعیت وصل دائم داشته و فقط توانایی وصل جریان اتصال کوتاه یا Making Capacity تا 50 کیلو آمپر را دارد. قابلیت وصل جریان اتصال کوتاه در این کلید بسیار محدود و کمتر از 5 بار بوده و تست آن اصلا توصیه نمی شود!