نصب و سیم بندی چراغ سیگنال

بررسی، نصب و سیم بندی چراغ سیگنال یا Pilot light

چراغ سیگنال یکی از ساده ترین و در عین حال پرکاربردترین قطعات در سیستم های اخباری است. این قطعه که علامت مداری آن را در تصویر زیر مشاهده می کنید، از گروه سیگنال های نوری بوده و در مدل های بسیار متنوعی از نظر نوع، ولتاژ، ابعاد، رنگ و غیره ساخته می شود. چراغ سیگنال را می توان به صورت تکی و یا ترکیب شده با تجهیزات دیگر مانند انواع کلیدهای سلکتوری، شستی ها، شستی های اضطراری و غیره در تابلو برق نصب کرد. در این مقاله کاربرد چراغ سیگنال در تابلو برق، انواع چراغ سیگنال، استاندارد رنگ چراغ سیگنال، چراغ سیگنال بیزر دار و غیره را بررسی می کنیم.

معرفی

چراغ سیگنال تکی با مشخصه های ولتاژی مختلف و دو نوع رشته‌ای و LED ساخته می شود. برای نصب چراغ های سیگنال همانند شستی ها باید سوراخی با قطرهای استاندارد 8، 12، 16، 22 و 30 میلی متری روی درب یا بخش های دیگر تابلو برق کار ایجاد کرد. همانطور که در مقالات قبل شرح داده شد به منظور ایجاد سوراخ نصب می توان از انواع گردبر، پانچ و یا لیزر استفاده کرد. قطر این سوراخ با توجه به ابعاد چراغ سیگنال مشخص می شود. طبق تصویر زیر چراغ های سیگنال در شکل های (a) دایره، (b) مربع و (c) مستطیل با رنگ های مختلف و میزان مقاومت مختلف در برابر عوامل خارجی ساخته می شوند.

از نظر نصب سیگنال ها در مدل های متنوعی ساخته می شوند. اغلب چراغ های سیگنال روی سطح بیرونی تا درب تابلو برق نصب می شوند ولی مدل های دیگری نیز وجود دارد. به عنوان مثال و طبق تصویر زیر مدل های دیگری از سیگنال نورانی وجود دارند که جهت نصب روی دین ریل ها و داخل تابلو برق هستند. سیگنال های داخلی معمولا برای مواردی استفاده می شوند که نیاز به بررسی بیشتر و باز کردن درب تابلو برق دارند. علاوه بر این در تابلوهای با درب شفاف نیز می توان از این سیگنال ها استفاده کرد. با اینکار نیازی به سوراخ کاری درب تابلو نبوده و IP کاهش پیدا نمی کند.

در مدارهای مختلف برای مشخص کردن کمیت ها یا حالت های کاری از یک یا چند چراغ سیگنال استفاده می شود. به عنوان مثال می توان نصب سه چراغ سیگنال برای نمایش وجود سه فاز در مدارهای قدرت و یا حالت های آماده به کار، خطای ولتاژ، خطای جریان، زمان گیری، تغییر سطح مایعات و غیره در مدارهای فرمان را نام برد. برای انتخاب یک چراغ سیگنال مناسب باید به ولتاژ، رنگ، شرایط محیطی، ابعاد، لوازم جانبی و غیره توجه کنیم. این موارد در ادامه بررسی شده اند.

چراغ سیگنال چندتایی یا Multiled Indicator, Status Indicator

از هر چراغ سیگنال معمولی تنها برای نمایش یک هشدار یا رخداد استفاده می‌شود. در صورتی که تأسیسات الکتریکی پیچیده‌تر شده و تعداد اعلان‌ها زیادتر شود، سطح مورد نیاز برای نصب سیگنال‌ها و حجم سیم‌بندی افزایش پیدا می‌کند. این موارد باعث بیشتر شدن زمان مونتاژ و هزینه‌ی تمام شده‎ی تابلو خواهد شد. تصور کنید در یک تابلو تجهیزات کنترل پنج الکتروموتور نصب شده و برای هر یک از آن‌ها نیاز به سه چراغ سیگنال برای نمایش حالت‌های کار، استپ و خطا باشد. سطح بیرونی این تابلو باید برای نصب سه چراغ سیگنال وضعیت فازها، یک چراغ خطا در کنترل فاز و پانزده چراغ وضعیت الکتروموتورها سوراخ کاری شود. علاوه بر این هر چراغ سیگنال به یک لیبل یا پلاک جهت مشخص کردن نقش آن نیاز دارد.

برای کاهش فضا، زمان مونتاژ، حجم سیم‌بندی و غیره می‌توان از سیگنال‌های مجتمع یا چندگانه استفاده کرد. طبق تصویر زیر، در این مدل تعدادی LED در یک قاب و به صورت مجتمع قرار داده می‌شود. چراغ سیگنال مجتمع همانند دیگر سیگنال‌ها در یک سوراخ نصب شده و علاوه بر کاهش زمان نصب، باعث دسته‌بندی خطاهای مربوط به یک تجهیز نیز خواهد شد. در صورتی که برای هر الکتروموتور در مثال قبل، از یک چراغ مجتمع استفاده شود، به راحتی می‌توان وضعیت در حال کار، استپ و خطای هر یک از آن‌ها را در یک قاب بررسی کرد. برای سیم‌بندی این چراغ به چهار رشته سیم شامل: نول یا منفی، فرمان در حالت کار، فرمان استپ و فرمان خطا نیاز است. با توجه به اتصال داخلی سیم مشترک بین تمام چراغ‌ها، حجم سیم‌بندی در این قطعه کاهش پیدا می‌کند. قابل ذکر است که این نوع از سیگنال‌ها برای نمایش حالت‌های مختلف بریکرها مانند وصل، قطع، قطع با رله‌ی اتصال کوتاه و قطع با رله‌ی اتصال زمین نیز ساخته می‌شوند. این قطعه در محل‌هایی که تعداد زیادی بریکر در کنار هم قرار دارد بسیار مفید و کاربردی است.

مدل های دیگر چراغ سیگنال مجتمع به صورت سه فاز ساخته می شوند. این مدل که با عنوان چراغ سیگنال سه فاز نیز شناخته می شود دارای مدل های داخلی و خارجی است. مدل های داخلی روی ریل های استاندارد نصب شده و دارای سه سیگنال برای نمایش وضعت فاز ها است. نمونه خارجی روی سطح تابلو برق یا درب آن نصب شده و به یک سوراخ نیاز دارد. همانطور که در تصویر مشاهده می کنید سطح این سیگنال بزرگتر از مدل های تکی بوده و می تواند وضعیت هر سه فاز را نمایش دهد.

چراغ سیگنال سه فاز

سیگنال با واحد اندازه گیری

چراغ سیگنال به صورت نورانی بوده و اغلب به منظور مشخص کردن یک سیگنال الکتریکی استفاده می شود. این سیگنال الکتریکی می تواند وجود یا عدم وجود ولتاژ یا عملکرد رله ها مانند کنترل فاز، بی متال، کنترل بار و غیره باشد. نکته مهم در سیگنال های معمولی عدم نمایش مقدار سیگنال متصل شده به آن است. به عنوان مثال سیگنال استفاده شده برای نمایش وجود سه فاز در تابلو برق نمی تواند مقدار ولتاژ را نشان دهد. برای رفع این مشکل سیگنال های جدید با بخش اندازه گیری ترکیب شده اند. در بازار سیگنال های ولت متر، آمپر متر و ترکیبی وجود دارند. با انتخاب این سیگنال ها ضمن کاهش حجم سیم بندی و فضای نصب می توان مقدار کمیت ها را مشاهده کرد. نصب سیگنال های اندازه گیری با توجه به کمیت مورد سنجش متفاوت است. به عنوان مثال در مدل های آمپرمتری و ترکیبی یک ترانس جریان وجود داشته که باید روی سیم های فاز قرار بگیرد. نمونه ای از این سیگنال ها را در تصویر زیر مشاهده می کنید.

سیگنال ولت متر

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره ی جامع آموزش مدار فرمان شرح داده شده است. در این دوره با تجهیزات پایه مانند انواع کلیدها، کنتاکتورها، تایمرها، ساعت ها و غیره آشنا شده و نحوه ی سیم بندی آن ها را فراخواهیم گرفت. یک فصل از دوره ی آموزش مدار فرمان مربوط به شناخت سمبل های الکتریکی، مدارک مهندسی، نقشه ها و ترسیم مدارها در محیط اتوکد الکتریکال است. پس از فراگرفتن نحوه ی ترسیم مدارها و سیم بندی قطعات پایه وارد بخش های پیچیده تر مانند طراحی سیستم های چنج آور می شویم. در این فصل یک پروژه ی چنج آور با 3 ورودی توسط کلیدهای چنج آور موتور دار سوکومک و برد دیتا کام 207 طراحی و ساخته می شود. تابلوی فوق به یک دیزل موتور سازان تبریز متصل شده و تنظیم پارامترها صورت می گیرد.

المان های مهم در انتخاب چراغ سیگنال

به منظور انتخاب یک چراغ سیگنال مناسب باید آیتم های مهمی را در نظر داشته باشیم. این موارد باعث افزایش ایمنی و کارایی در تاسیسات الکتریکی خواهد شد. البته در شرایط خاص می توان آلارم های صوتی را نیز به سیگنال های نورانی اضافه کرد. از جمله راه کارها در این خصوص می توان استفاده از بیزر، آژیر یا سیگنال های بیزر دار اشاره کرد. آلارم های صوتی در ادامه ی همین مقاله آورده شده است.

ولتاژ چراغ سیگنال

ولتاژ چراغ سیگنال باید متناسب با ولتاژ مدار فرمان باشد. در مدل های LED معمولا چراغ ها قابل تعویض نیستند و حتما باید ولتاژ آن را قبل از تهیه مشخص کنیم. این روند در مدل های رشته ای متفاوت بوده و اغلب قابلیت تعویض لامپ را دارند. به صورت کلی چراغ های سیگنال در ولتاژهای استاندارد مانند 6، 12، 24، 36، 48، 110، 127، 220 و 380 ولت در دو نوع AC و DC ساخته می شوند. در هر صورت باید نوع لامپ و ولتاژ آن در دیاگرام الکتریکی مشخص شود. به عنوان مثال در تصویر زیر سمبل یک چراغ سیگنال از نوع LED با ولتاژ 230 ولت متناوب با رنگ قرمز را مشاهده می کنید.

در برخی برندها و برای تبدیل ولتاژ مدار فرمان به ولتاژ چراغ سیگنال از انواع ترانسفورماتور یا Transformator Block استفاده می شود. این ترانسفورماتورها در دو مدل داخلی و قابل اضافه کردن به چراغ سیگنال وجود دارند. در صورت وجود این واحد، در دیاگرام الکتریکی چراغ سیگنال مشخصات ولتاژی آن شرح داده می شود. به عنوان مثال در تصویر زیر ترانسفورماتور کاهنده‌ی 230 ولت به 6 ولت نمایش داده شده است.

لامپ های رشته ای استفاده شده در چراغ سیگنال با توان مصرفی تا حدود 4 وات تولید می شوند. امروزه با توجه به مزایای بیشتر سیگنال های LED، استفاده از لامپ های رشته ای در حال منسوخ شدن است. برخی از این مزایا عبارت اند از:

  • عدم تولید حرارت هنگام کار
  • عمر بالا و بدون نیاز به سرویس و نگهداری
  • مقاومت در برابر ضربه، شوک و اضافه ولتاژ
  • مصرف پائین و قابلیت اتصال مستقیم به کنترلرها یا IC Control
  • مجهز به بالاست و دیودهای داخلی جهت حفاظت ولتاژ و اتصال اشتباه قطب ها

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

رنگ چراغ سیگنال

انتخاب رنگ چراغ های سیگنال باید با توجه به حساسیت و مفهوم پیام آن مشخص شود. در نظر داشته باشید انتخاب اشتباه رنگ سیگنال می تواند اپراتور را دچار اشتباه کند. مفهوم تعدادی از رنگ ها در جدول زیر شرح داده شده است. قابل ذکر است که چراغ های سیگنال LED به صورت چند رنگ نیز در بازار وجود دارد. معمولا پوشش بیرونی این سیگنال های سفید بوده و رنگ آن ها پس از وصل تغذیه مشخص می شود. چراغ های سیگنال چند رنگ دارای یک ترمینال مشترک و چند ترمینال برای رنگ های دیگر هستند.

وضعیت کاری رنگ
آماده به کار یا استارت سبز
توجه یا احتیاط زرد
وضعیت غیر عادی، خطر قرمز
بدون معنی خاص مثلا ماشین در حال کار است سفید
هر کاری که هیچ یک از رنگ های بالا بر آن صادق نیست آبی

طبق تصویر زیر در بعضی از چراغ های سیگنال می توان رنگ را با تعویض قسمت پلاستیکی روی آن تغییر داد. این کار به سادگی و بدون نیاز به باز کردن قسمت اصلی چراغ سیگنال انجام می شود. به منظور تعویض رنگ در این مدل نیازی به باز کردن چراغ های سیگنال نصب شده روی درب تابلو نیست.

شرایط محیطی

باید شرایط قرار گیری چراغ سیگنال از نظر میزان نور محیط، تابش مستقیم خورشید، ضربه، لرزش، نفوذ اجسام خارجی مانند گرد و غبار، گاز، مایعات و غیره بررسی شده و هنگام خرید حتما لحاظ شود. به عنوان مثال وجود نور زیاد و یا تابش خورشید در تشخیص روشن و یا خاموش بودن سیگنال و میزان مقاومت بدنه‌ی آن تاثیر گذار است. حفاظت در برابر عوامل مضر محیطی توسط چراغ سیگنال و برخی لوازم جانبی انجام می شود. به عنوان مثال میزان مقاومت در برابر نفوذ اجسام خارجی با کدهایی روی بدنه‌ی سیگنال درج می شود ولی مشکل دیده نشدن چراغ در نور زیاد توسط قاب یا رفلکتورهای جانبی حل خواهد شد. در نظر داشته باشید که انتخاب اشتباه قطعات در زمینه‌های حفاظتی می تواند باعث صدمات جدی به تاسیسات و اپراتورها شود.

آلارم های صوتی

با افزایش حساسیت مدار استفاده از سیگنال های نورانی کافی نبوده و باید با روش های مختلف اپراتور از رخ دادن تغییر مطلع شود. برای رفع این مشکل می توان از آلارم های صوتی در مدار فرمان استفاده کرد. آلارم‌های صوتی را می‌توان به صورت تکی و یا ترکیب شده با انواع چراغ سیگنال، برج سیگنال، مرکز آلارم و غیره در نظر گرفت. برای تهیه‌ی یک آلارم صوتی مناسب باید مشخصه‌های زیر را مد نظر داشته باشیم:

  • نوع آلارم که می‌تواند زنگ، بیزر، صدای ضبط شده، آژیر الکترونیک و یا آژیر موتوری باشد.
  • شدت صدا که با توجه به محیط و کاربری مشخص می‌شود.
  • محیط نصب از نظر نفوذ اجسام خارجی، مایعات، آلاینده‌ها، صدای تجهیزات و غیره
  • روش نصب که می‌تواند روی تابلو، در محیط سرپوشیده، باز و غیره باشد.
  • مشخصات تغذیه از نظر ولتاژ، جریان و غیره

در ادامه‌ی این مقاله با آلارم‌های صوتی به صورت مختصر آشنا شده و روش‌های نصب آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

بیزر Buzzer

ساده‌ترین نوع آلارم‌های صوتی بیزرها بوده و طبق تصویر زیر در مدل‌های قابل نصب روی بردهای الکترونیک، قابل نصب روی سطح و نصب روی درب تابلو برق ها ساخته می‌شوند. این قطعه دارای دو سیم بوده و با اعمال ولتاژ شروع به تولید صدا می‌کند. هنگام تهیه‌ی بیزر باید به ثابت یا قطع و وصل شدن صدا، شدت صدا و ولتاژ تغذیه توجه کنید. توجه داشته باشید که بیزرها الکترونیک بوده و هیچ قطعه‌ی مکانیکی در آن‌ها استفاده نشده است. در تابلو برق‌ها معمولا از بیزر های 22 میلی متری استفاده می‌شود. این مدل همانند سیگنال‌ها با یک سوراخ روی درب یا سطح بیرونی تابلو برق نصب می‌شوند.

زنگ اخبار

این مدل از آلارم‌های صوتی بر اساس مغناطیس کار کرده و بیشتر برای محیط‌های باز، سالن‌ها، درب‌ها و غیره مناسب هستند. طبق تصویر زیر با اعمال ولتاژ تغذیه‌ که معمولا متناوب است، یک اهرم حرکت کرده و گوی فلزی را به کاسه‌ می‌زند. این ضربه‌ها با سرعت بالایی بوده و صدای زیادی تولید می‌کند. ساختمان این مدل از زنگ‌ها بسیار ساده بوده و در مقابل تغییرات ولتاژ، نفوذ اجسام خارجی و غیره مقاوم هستند. از زنگ اخبار برای تولید صدای زیاد در محیط های باز یا سالن ها استفاده می شود.

آژیر الکترونیک

آژیرهای الکترونیک از نظر نوع و میزان صدا در گروه‌های مختلفی تولید می‌شوند. به عنوان مثال برخی از این آژیرها دارای ترمینال‌های متعددی بوده و با اعمال ولتاژ به آن‌ها، آلارم‌های صوتی مختلفی را پخش می‌کنند. آژیرهای الکترونیک را می‌توان در کنار تابلو برق‌ها، محیط‌های بسته و یا محیط‌های باز نصب کرد. هنگام نصب باید به جهت خروجی آژیر توجه شود. این قسمت باید به گونه‌ای نصب شود که آب یا اجسام خارجی در آن جمع نشود. علاوه بر این هنگام نصب آژیر در محیط های باز باید به IP آن توجه کنیم.

آژیرهای موتوری

در این روش از یک الکتروموتور و تعدادی پره برای تولید صدا استفاده می‌شود. اندازه‌ی الکتروموتور با میزان صدای آژیر رابطه داشته و می‌تواند یک موتور جریان مستقیم کوچک و یا یک الکتروموتور سه فاز باشد. این مدل از آژیرها تنها یک نوع صدا داشته و بیشتر برای محیط‌های باز و گسترده استفاده می‌شوند.

چراغ سیگنال بیزر دار

همانطور که شرح داده شد یک سیگنال نوری به تنهایی نمی‌تواند اپراتور را به محل مورد نظر احضار کرده و برای این کار باید راه بهتری پیدا کرد. برای رفع این مشکل می‌توان از ترکیب آلارم‌های صوتی استفاده کرد. مشکل آلارم صوتی این است که برای تعداد زیاد در یک محل قابل استفاده نیست. به عنوان مثال نمی‌توان از یک آلارم صوتی برای حالت در حال کار و از یک آلارم دیگر برای حالت خطا استفاده کرد.

راه بعدی استفاده از ترکیب آلارم صوتی و نورانی به صورت یک واحد است. برای این کار چراغ‌های سیگنال به بیزر داخلی مجهز شده‌اند. با وصل تغذیه در این سیگنال‌ها یک لامپ شروع به چشمک زدن کرده و هم‌زمان بیزر آن نیز فعال می‌شود. به عبارت دیگر آلارم نوری و صوتی در این قطعه به صورت هم‌زمان تولید می‌شود. در نظر داشته باشید که نوع بیزر، سرعت قطع و وصل و میزان صدا در سیگنال بیزر دار قابل تنظیم نیست.

نکته‌ی مهم در سیگنال بیزر دار این است که برای عملکرد آلارم صوتی و نورانی آن نیازی به مدار یا سیستم خارجی نیست. به عبارت ساده تر می‌توان سیگنال بیزر دار را همانند چراغ‌های سیگنال معمولی در یک سوراخ و روی درب تابلو برق نصب و سیم‌بندی کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر دیاگرام الکتریکی سیگنال بیزر دار را مشاهده می‌کنید. این قطعه همانند دیگر چراغ‌ها تنها دو ترمینال X1 و X2 داشته و هیچ المان اضافی و یا قابل تنظیمی در آن وجود ندارد. همانطور که مشاهده می کنید در سمبل این سیگنال از ترکیب لامپ و آژیر به صورت سری استفاده شده است.

چراغ سیگنال بیزر دار در رنگ‌های متفاوت ساخته شده و قدرت صوتی آن‌ها به اندازه‌ای است که در یک محل سرپوشیده و بدون صدای اضافی شنیده شود. در صورت لزوم استفاده از آلارم صوتی و نورانی در محل‌های باز یا پر سر و صدا باید از تجهیزات اخباری دیگر مانند آژیر ها استفاده کرد.

نصب و سیم بندی چراغ سیگنال

هنگام نصب چراغ سیگنال علاوه بر انتخاب صحیح ولتاژ، رنگ و مقاومت در برابر عوامل خارجی باید از لیبل و مارک های مناسب استفاده کنیم. این لوازم وظیفه‌ی چراغ سیگنال را دقیقا مشخص کرده و بهره برداری را ساده تر و ایمن تر می کنند. پلاک و مارک چراغ های سیگنال روی سطح بیرونی تابلو نصب شده و مانند لیبل شستی ها هستند. برای اطلاعات بیشتر لطفا مقاله ی نصب و سیم بندی شستی ها را مطالعه کنید.نصب و سیم بندی شستی های فرمان

در تابلو برق ها بهتر است هر حالت کاری و خطا توسط یک چراغ به خصوص نمایش داده شود. به عنوان مثال در تابلوی کنترل چند الکتروموتور سه فاز می توان از سه چراغ سیگنال برای وجود فازها، یک چراغ سیگنال برای نمایش خطای ولتاژی توسط کنترل فاز، یک چراغ سیگنال برای نمایش خطای جریانی در هر الکتروموتور و غیره استفاده کرد. به منظور نمایش خطای جریانی می توان چراغ سیگنال را به رله های محافظ الکتروموتور یا بی متال و غیره متصل کرد.

در صورتی که تمام مدار فرمان دارای ولتاژ یکسانی است، می توانیم یک سیم را با رنگ مشخص به صورت مشترک به یک سمت تمام چراغ ها متصل کنیم. این سیم با توجه به نوع ولتاژ همان نول یا منفی خواهد بود. برای سیم بندی سمت دیگر سیگنال ها باید به نقشه مدار فرمان توجه کرد. بهتر است هنگام سیم بندی از شماره سیم و رنگ های مختلف استفاده کنیم. این موارد علاوه بر مونتاژ صحیح مدارهای فرمان، در عیب یابی های بعدی نیز بسیار اهمیت دارند.

در ساده‌ترین حالت می‌توان برای هر آلارم یک چراغ سیگنال، آژیر یا سیگنال بیزر دار به صورت مجزا انتخاب کرد. به عنوان مثال در نقشه مدار فرمان زیر از یک چراغ سیگنال سبز با ترانسفورماتور جهت حالت آماده به کار، یک چراغ سیگنال قرمز و آژیر برای حالت اضافه بار و یک چراغ سیگنال قرمز چشمک زن برای حالت قطع اضطراری استفاده شده است.

همانطور که می دانیم برای نصب چراغ سیگنال باید فضایی را روی تابلو برق یا جعبه‌های مجزا در نظر گرفت. این فضا با توجه به نوع و شکل چراغ سیگنال ایجاد شده و می‌تواند مربع، مستطیل و دایره با ابعاد مختلف باشد. برای حذف فضای اضافی و کمتر کردن مراحل نصب فیزیکی و سیم‌بندی چراغ‌های سیگنال، می‌توان از انواع شستی‌های چراغ‌دار استفاده کرد. در نقشه مدار فرمان زیر از شستی قطع اضطراری چراغ‌دار، شستی استارت چراغ‌دار، چراغ سیگنال قرمز با شستی تست و یک آژیر استفاده شده است.

با انتخاب این قطعات، ایجاد فضای مجزا برای نصب چراغ‌های سیگنال از سه عدد به یک عدد کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که مدار در حالت آماده به کار باشد، چراغ سیگنال سبز رنگ تعبیه شده در شستی استارت روشن خواهد بود. در صورت تحریک شستی قطع اضطراری، چراغ سیگنال قرمز رنگ آن و در صورت عملکرد بی‌متال، چراغ سیگنال مجزا به همراه آژیر عمل خواهند کرد. چراغ سیگنال قرمز رنگ مربوط به بی‌متال یک شستی مجزا برای تست سالم بودن چراغ دارد.

سیم بندی واحد تست بلاک

در تاسیسات بسیار مهم و محل هایی که تعداد زیادی چراغ سیگنال وجود دارد، از واحدهایی تحت عنوان واحد تست چراغ یا تست بلاک نیز استفاده می شود. این واحد ممکن است به صورت مجزا و یا قابل نصب روی چراغ‌های سیگنال ارائه شود. وجود واحد تست در سیستم‌های بسیار حساس این امکان را به ما می‌دهد تا بدون قطع یا تغییری در مدار فرمان، صحت عملکرد  آلارم‌ها را بررسی کنیم. به عنوان مثال در تصویر زیر، دیاگرام یک چراغ سیگنال به همراه شستی تست را مشاهده می‌کنید. در این مدل تنها از یک شستی با پلاتین چنج آور استفاده شده که قسمت مشترک آن به چراغ سیگنال متصل شده است. ورودی نرمال بسته‌ی شستی تست از مدار فرمان و ورودی نرمال باز آن به صورت مستقیم تامین می‌شود. در این نمونه با فشردن شستی، پلاتین نرمال بسته جدا شده و به ورودی مستقیم متصل می‌شود. در این حالت بدون در نظر گرفتن شرایط مدار، چراغ سیگنال باید روشن شود.

در صورتی که تعداد سیگنال‌ها و حتی آلارم‌های صوتی زیاد باشد نمی‌توان برای هر یک از آن‌ها شستی تست جداگانه در نظر گرفت. این کار باعث افزایش ابعاد، زمان نصب، سیم‌بندی و در نتیجه هزینه‌ی تمام شده خواهد شد. بهترین حالت برای تست چندین آلارم استفاده از واحدهای الکترونیک است. این واحد‌ها امکان اتصال سه سیمه برای هر چراغ سیگنال یا قطعه‌ی مورد تست را فراهم می‌کند. طبق تصویر زیر این واحد ممکن است از دیود و عناصر الکترونیک ساخته شده باشند. نکته‌ی مهم این است که تمام واحد های تست به صورت مشترک سیم بندی شده و در نهایت به یک شستی متصل می شوند. با فشردن این شستی صرف نظر از حالت های مدار و بدون بروز اتصال کوتاه، تمام چراغ های سیگنال روشن شده و از صحت آن ها مطمئن می شویم.

این کار برای جلوگیری از برداشت اشتباه به علت سوختگی در سیگنال ها بوده و به صورت دوره ای انجام می شود. به عنوان مثال به تصویر فوق توجه کنید. در این دیاگرام از دو واحد تست در کنار چراغ های یک و دو استفاده شده است. در صورتی که پلاتین (a) بسته شود سیگنال یک و در صورتی که پلاتین (b) بسته شود سیگنال دو روشن خواهد شد. پلاتین (c) مربوط به شستی تست چراغ است. در صورتی که این شستی فشرده شود، با استفاده از واحد های تست بلاک هر دو سیگنال برق دار و در صورت سالم بودن روشن می شوند. شستی تست چراغ همیشه دارای لیبل Lamp Test بوده و فشردن آن هیچ اشکالی در سیستم ایجاد نخواهد کرد. این شستی ممکن است در تجهیزاتی که تعداد زیادی سیگنال یا LED دارند مانند رگولاتورها، ریکلوزر و غیره هم وجود داشته باشد.

در تصویر زیر نقشه مدار فرمان چراغ های سیگنال با واحد تست بلاک را مشاهده می کنید. در این نقشه سه پلاتین نرمال باز برای روشن کردن چراغ های سیگنال EA1 تا EA3 استفاده شده است. هر یک از این پلاتین ها دارای یک دیود به صورت موازی بوده که به شستی Lamp Test متصل شده اند. فشردن شستی لامپ تست باعث روشن شدن تمام چراغ های سیگنال خواهد شد. همانطور که مشاهده می کنید دیودها در جهتی نصب شده اند که فقط ورودی از شستی تست را به سیگنال ها هدایت می کنند. به عبارت دیگر ورودی از سمت پلاتین ها کاملا بلاک شده و تاثیری روی چراغ های دیگر نخواهد داشت.

شستی تست گروهی

واحد تست تنها مخصوص چراغ سیگنال نبوده و می‌تواند کاربری‌های گسترده‌ای مانند تست آلارم‌های صوتی، برج‌های سیگنال، فعال کردن تمام خروجی‌های یک رله، ماشین، چند تایمر، ساعت قابل برنامه‌ریزی، رله‌های شنت تریپ و غیره نیز داشته باشد. به عنوان مثال در تصویر زیر تست همزمان سه عدد کنتاکتور با یک شستی را مشاهده می کنید. استفاده از دیود در این مدار باعث می شود تا باز و بسته شدن پلاتین های فرمان تاثیری روی تمام کنتاکتورها نداشته باشد.

طبق تصویر زیر واحدهای دیود در مدل‌های برد الکترونیک، قابل نصب روی ریل‌های استاندارد، ترمینال و غیره عرضه می‌شوند. با نصب این واحد، می‌توان تا حدی کار تست بلاک را شبیه سازی کرد. نکته‌ی مهم در استفاده از واحدهای دیود معمولی این است که خروجی آن به صورت نیم موج یکسو شده و تجهیز مورد تست باید قابلیت کار با این نوع و دامنه‌ی ولتاژی را داشته باشد.

 

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4.3 / 5. تعداد رای: 10

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *