پست های فشار ضعیف

پست های فشار ضعیف

اصطلاح پست فشار ضعیف معمولا در خصوص اشتراک با لوازم اندازه گیری LV استفاده می شود. شبکه فشار ضعیف AC طبق استاندارد IEC دارای ولتاژ تا 1000 ولت یا 1KV است. در ایران ولتاژ خطوط فشار ضعیف سه فاز متناوب به صورت 400 ولت ارائه می شود. جهت اتصال به شبکه ی LV و تغذیه ی بارهای تکفاز و سه فاز روش های زیادی وجود دارد. این روش ها بر اساس میزان توان درخواستی دسته بندی می شوند. به عنوان مثال اشتراک تکفاز 32 آمپر به صورت مستقیم از شبکه ی LV عمومی تامین خواهد شد.

خطوط فشار ضعیف

محدوده‌ی خطوط فشار ضعیف عمومی از خروجی تابلوهای LV انواع پست‌ توزیع برق آغاز می شود. پست های توزیع یا پست های عمومی می توانند به شکل هوایی و زمینی احداث شوند. شبکه ی LV تا نقطه‌ی تحویل یا محل نصب لوازم اندازه گیری مشترکین ادامه پیدا می کند. خطوط فشار ضعیف به صورت کلی در دو مدل هوایی و زمینی با استفاده از هادی‌ها و یراق‌آلات متنوع احداث می‌شود. این خطوط در قسمت نهایی توزیع انرژی الکتریکی قرار داشته و نسبت به خطوط دیگر از نظر طول و میزان بار تغذیه کننده کوچکتر هستند. جهت طراحی شبکه فشار ضعیف به اطلاعات و دیاگرام‌های پایه مانند موقعیت جغرافیایی تاسیسات و شبکه‌ها، دیاگرام‌های تک‌خطی، حفاظت و نوع شبکه و غیره نیاز است.

خطوط فشار ضعیف اغلب برای تغذیه‌ی بارهای کوچک به روش شعاعی استفاده می شوند. این خطوط از نظر تجهیزات کلیدزنی، عیب یابی خودکار، مانور بار و غیره با خطوط ولتاژی مختلف از جمله خطوط فشار متوسط قابل مقایسه نیستند. تقریبا بروز هرگونه عیب در تاسیسات LV  از جمله خطوط عمومی و اختصاصی باعث بروز خاموشی‌های طولانی مدت خواهد شد. به همین علت طراحی این شبکه‌ها با توجه به میزان بار و محل احداث اهمیت بسیار زیادی دارد. با افزایش توان باید کابل اختصاصی تا اولین پست عمومی احداث شده و یا یک پست اختصاصی ساخته شود. اطلاعات بیشتر در این خصوص را می توانید در مقاله ی گروه بندی تاسیسات مطالعه کنید.

پست زمینی با لوازم اندازه گیری LV

در این بخش پست برق اختصاصی زمینی با تحویل انرژی به شکل LV بررسی خواهد شد. این مدل بیشتر با عنوان پست برق فشار ضعیف شناخته می شود. هر پست توزیع زمینی می تواند پنج بخش یا فانکشن اصلی داشته باشد. لوازم اندازه گیری یکی از این فانکشن ها بوده و به منظور سنجش توان مصرفی یا تولیدی استفاده می شود. لوازم اندازه گیری در سطح توزیع می تواند به صورت فشار ضعیف یا فشار متوسط درنظر گرفته شود. در مصارف پائین اغلب از لوازم اندازه گیری فشار ضعیف یا LV استفاده می شود. پست فشار ضعیف یا پست با لوازم اندازه‌گیری فشار ضعیف می تواند داخل ساختمان و یا بیرون از آن احداث شود. این پست به شبکه ی فشار متوسط 1 تا 35 کیلو ولت متصل شده و دارای یک دستگاه ترانسفورماتور کاهنده است. ترانسفورماتور در این مدل از پست ها معمولا توان کمتر از 1250 کیلو ولت آمپر دارد. در تصویر زیر دیاگرام یک پست زمینی با لوازم اندازه گیری LV را مشاهده می کنید. فانکشن های این پست توزیع برق عبارتند از:

  • فانکشن یک: اتصال به شبکه فشار متوسط به صورت هوایی، زمینی، پارالل یا حلوقی توسط یک یا دو L.B.S
  • فانکشن سه: ملزومات تغذیه و حفاظت ترانسفورماتور کاهنده‌ی نصب شده در پست اصلی توسط بریکر یا فیوز MV
  • ترانسفورماتور روغنی یا خشک با توجه به قوانین و محل نصب
  • فانکشن پنج: لوازم اندازه‌گیری یا کنتور فشار ضعیف
  • سوئیچبرد اصلی یا تابلوی فشار ضعیف
  • بخش های دیگر مانند تجهیزات اتصال ژنراتور اضطراری و بانک خازن

پست با لوازم اندازه گیری فشار ضعیف

جهت اتصال پست زمینی به شبکه ی فشار متوسط از یک یا چند L.B.S استفاده می شود. این کلیدها به صورت قطع زیر بار بوده و در اختیار شرکت های توزیع قرار دارند. نقش اصلی L.B.S یا Load Break Switch قطع و وصل بار و انواع کلید زنی یا مانور است. ولتاژ فشار متوسط به L.B.S متصل شده و در نهایت روی باسبار قرار می گیرد. ترانس MV/LV به باسبار متصل شده و تبدیل ولتاژ به سطح فشار ضعیف را انجام می دهد.

اتصال ترانس به صورت مستقیم به باسبار مجاز نبوده و باید از ادوات حفاظتی و کلید زنی استفاده شود. این بخش با توجه به حساسیت و توان ترانس می تواند به صورت L.B.S فیوز دار یا بریکر و رله ی ثانویه انتخاب شود. حفاظت ترانس باید توانایی کافی در خصوص شناسایی خطاهای داخلی و خارجی را داشته باشد. در پست فوق فانکشن های 2 و 4 حذف شده اند. این بخش ها جهت حفاظت اصلی از تاسیسات و ملزومات تغذیه ی شبکه ی داخلی هستند. اطلاعات بیشتر در خصوص پنج بخش یا فانکشن اصلی پست را می توانید در مقاله ی پست توزیع یا فشار متوسط مطالعه کنید.

یکی از مدل های پر استفاده دژنگتور یا دیژنگتور در ایران برند پارس سوئیچ است. این بریکر در گذشته به شکل کم روغن و در حال حاضر به شکل های گازی و خلاء تولید می شود. در سطح فشار متوسط و پست های معمول بیشتر از دژنکتور گازی پارس سوئیچ استفاده می شود. در این ویدئو با این مدل بیشتر آشنا می شویم. این ویدئو برگرفته از دوره آموزشی تاسیسات فشار متوسط است.

ترانسفورماتور

در پست فشار ضعیف زمینی یا پست برق با لوازم اندازه گیری فشار ضعیف اغلب یک ترانس MV/LV با توان کمتر از 1250 کیلو ولت آمپر وجود دارد. با افزایش توان ترانس یا تعداد آن از لوازم اندازه گیری MV استفاده خواهد شد. تکنولوژی عایق ترانسفورماتور به محل نصب آن بستگی دارد. با توجه به ممنوعیت PCB در اکثر کشورها دو نوع عایق در ترانس استفاده می شود. این تکنولوژی ها عبارت اند از:

  • ترانسفورماتورهای روغنی جهت نصب بیرون از ساختمان و تاسیسات
  • ترانسفورماتورهای خشک جهت نصب داخل تاسیسات، ساختمان و محل های عمومی

ترانسفورماتور

ترانسفورماتورهای روغنی به شکل هرمتیک و تنفس آزاد ساخته می شوند. این ترانس ها دارای روغن قابل اشتعال بوده و مجاز به نصب در تمام تاسیسات نیستند. در موارد خاص از ترانسفورماتورهای خشک یا رزینی استفاده می شود. قوانین محلی مشخص کننده‌ی محل‌های ضروری برای نصب ترانسفورماتورهای خشک هستند.

لوازم اندازه‌گیری

لوازم اندازه گیری توسط شرکت های توزیع نصب شده و در بازه های مشخص قرائت می شود. این تجهیزات میزان مصرف توان اکتیو و راکتیو هر مشترک را اندازه گیری می کنند. معمولا لوازم اندازه‌گیری LV میزان تلفات ترانسفورماتور را لحاظ می‌کند. لوازم اندازه گیری به مجموعه ی ترانس های ولتاژ، جریان، کنتور و ادوات اتصال آن ها گفته می شود. در سطح فشار ضعیف به ندرت از ترانس ولتاژ استفاده می شود. نمونه ی ولتاژ معمولا به شکل مستقیم به کنتور متصل شده و اندازه گیری جریان از طریق CT ها خواهد بود. به صورت کلی مشخصات و محل نصب VT/CT ها باید دقیقا مطابق با قوانین شرکت توزیع باشد. ممکن است ترانسفورماتورهای جریان در بوشینگ فشار ضعیف ترانسفورماتور نصب شده باشند.

محفظه نصب لوازم اندازه گیری

ترانس‌های جریان اغلب در سوئیچبرد یا تابلوی اصلی فشار ضعیف نصب می‌شوند. میزان جریان اولیه ی CT بر اساس توان درخواستی مشترک مشخص می شود. ثانویه ی ترانس جریان با توجه به نوع کنتور می تواند 1 یا 5 آمپر انتخاب شود. درنظر داشته باشید که CT های متصل شده به کنتور باید از نوع اندازه گیری با دقت بالا باشند. اتصال ترانس جریان حفاظتی به لوازم اندازه گیری مجاز نبوده و باعث آسیب به آن ها خواهد شد.

ترانسفورماتور جریان

محفظه‌ی نصب لوازم اندازه‌گیری مخصوصا VT/CT توسط شرکت توزیع پلمپ خواهد شد. این کار جهت جلوگیری از دستکاری یا تعویض ترانس های ولتاژ و جریان توسط افراد غیر مجاز است. تاکید می شود که محل نصب لوازم اندازه‌گیری و ورودی به پست زمینی باید در تمام اوقات و به صورت آزادانه در دسترس شرکت توزیع باشد. امروزه در توان های بالا از لوازم اندازه گیری مجهز به مودم یا قرائت از راه دور استفاده می شود. اطلاعات اندازه گیری شده در این روش توسط شبکه های مخابراتی به شرکت های توزیع ارسال شده و مراجعه های حضوری انجام نمی گیرد.

در تصویر زیر نقشه ی اتصال یک کنتور فشار ضعیف را مشاهده می کنید. در این مدل از سه ترانس جریان روی فازهای R و S و T استفاده شده است. معمولا یک سمت ثانویه ی ترانس های جریان اتصال زمین می شود. هنگام اتصال ترانس جریان به کنتور حتما باید به قطب بندی آن توجه کرد. اتصال اشتباه ترانس جریان باعث تغییر زاویه ی فاز و قرائت اشتباه خواهد شد. به منظور نمایش قطب بندی در قسمت اولیه و ثانویه ی ترانس جریان از حروف خاصی استفاده می شود. در سمت اولیه حرف P1 بیان کننده ی ورودی جریان یا منبع است. به عبارت دیگر جریان باید از سمت P1 به ترانس وارد شده و از P2 خارج شود. در این حالت می توان S1 و S2 یا K و L ثانویه را به ترمینال های مشخص شده در کنتور متصل کرد. در صورت جابجایی P1 و P2 حتما باید جای سیم های S1 و S2 نیز عوض شود.

نقشه ی اتصال کنتور فشار ضعیف

مطالب شرح داده شده در این مقاله را می توانید به صورت ویدئو در دوره ی تاسیسات فشار متوسط مشاهده کنید. در این دوره‌ی آموزشی با استانداردهای ولتاژی، آرایش پست‎‌های فشارمتوسط، تجهیزات اصلی MV، حفاظت ترانسفورماتور و غیره آشنا می شویم. از تجهیزات بررسی شده در این دوره می‌توان به کلیدهای قطع بار یا L.B.S، بریکر، ریکلوزر، رله‌ی پرایمری، رله‌ی ثانویه، رله‌ی بوخهلتس، ترمومتر، ترانس‌های اندازه‌گیری و غیره اشاره کرد. در این دوره دستورالعمل توانیر جهت حفاظت ترانس فشار متوسط بررسی شده و فانکشن‌های لازم و روش به دست آوردن اعداد شرح داده شده است. بخش حفاظت ترانسفورماتور شامل سیم بندی ترمومتر، بوخهلتس و آموزش تنظیم رله‌های MK2200 نیز می گردد. گام نهایی این دوره بازدید از تاسیسات اصلی فشار متوسط شرکت‌ها و ساختمان‌ها به همراه بررسی نقشه‌های تک خطی و حفاظتی است. لطفا جهت مشاهده‌ی سرفصل‌ها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت تاسیسات الکتریکی فشار متوسط کلیک کنید.

سوئیچبرد یا تابلوی اصلی فشار ضعیف

بیشترین تجهیزات الکتریکی در صنعت و بخشهای عمومی با ولتاژ فشار ضعیف تغذیه میشوند. این توان با روشهای مختلفی در پستهای عمومی و اختصاصی تأمین میشود. توان دریافتی از شبکه های فشار ضعیف بسیار محدود و در حد چند کیلووات هستند. در سیستم های بزرگ‌تر تأسیسات فشار ضعیف میتواند حالتهای بسیار متنوعی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال ممکن است از یک یا چند ترانسفورماتور و ژنراتور برای تأمین توان مصرفی استفاده شود. تعداد ترانسفورماتورها، ژنراتورها، حساسیت بارها و غیره در طراحی تأسیسات فشار ضعیف بسیار مهم است.

در پست با لوازم اندازه گیری LV معمولا یک دستگاه ترانسفورماتور وجود دارد. با توجه به اهمیت و قیمت ترانسفورماتور باید حفاظت های مناسبی برای آن در نظر گرفته شود. هر دستگاه ترانسفورماتور حداقل به دو بخش حفاظت جریانی در اولیه و ثانویه نیاز دارد. این حفاظت ها می‌تواند به شکل فیوزهای ذوب شونده و یا بریکر طراحی شوند. سیستم حفاظت اولیه قبل از ترانسفورماتور و سیستم حفاظت ثانویه بعداز آن وجود دارد. در حفاظت ترانسفورماتور ممکن است از بخش های تکمیلی مانند ترمومتر، بوخهلتس و غیره نیز استفاده شود.

با توجه به تعداد خروجی های LV معمولاً یک تابلوی فشار ضعیف اصلی بعد از ترانسفورماتور نصب می شود. تابلوی توزیع اصلی با توجه به شرایط و توان می‌تواند حالت‌های بسیار متنوعی داشته باشد. اتصال سمت LV ترانسفورماتور به سوئیچبرد یا تابلوی اصلی اغلب توسط بریکر انجام می گیرد. بریکر اصلی با عنوان های مختلفی مانند بریکر جنرال، کلید کل، کلید اصلی و غیره نیز شناخته می شود. در بریکر جنرال فشار ضعیف ممکن است مدل های مختلفی از اینترلاک با تاسیسات فشار متوسط یا فشار ضعیف تعبیه شده باشد.

تاسیسات فشار ضعیف

بریکر اصلی LV می تواند به شکل MCCB یا ACB انتخاب شود. بریکرهای MCCB یا Molded Case Circuit Breaker معمولا تا 1600 آمپر ساخته می شوند. هنگام انتخاب این بریکرها باید به جریان نامی، اتصال کوتاه و قابلیت اضافه کردن موتور توجه کرد. مدل دیگر از بریکرهای اصلی به شکل ACB یا Air Circuit Breaker ساخته می شوند. این بریکرها انعطاف و توانایی های بیشتر در مقایسه یا MCCB ها دارند. نقش های اصلی بریکر جنرال یا کلید کل عبارت است از:

  • حفاظت ترانسفورماتور در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه های سمت LV
  • حفاظت اصلی تاسیسات فشار ضعیف
  • جدا سازی اصلی تاسیسات فشار ضعیف با توجه به قوانین محلی و منطقه ای جهت حفاظت از افراد هنگام کار در تاسیسات الکتریکی
  • عملکرد در سیستم های خودکار مانند چنج آور در صورت وجود امکان عملکرد ریموت یا اضافه کردن موتور و غیره

 

بریکر جنرال فشار ضعیف

تعداد خروجی‌های تابلوی اصلی با توجه به بخش‌های کنونی تاسیسات، خروجی‌های رزرو و احتمال توسعه‌های آینده تعیین می‌شوند. خروجی‌های تابلوی اصلی اغلب از نوع حفاظتی بوده و ضمن قابلیت سوئیچ و حفاظت تأسیسات پائین‌دست، از منتقل شدن خطاهای الکتریکی به تابلوی اصلی نیز جلوگیری می‌کنند. به‌ندرت بارهای الکتریکی مانند الکتروموتورها، خطوط تولید، دستگاه‌ها، روشنایی و غیره به‌صورت مستقیم به تابلو یا پست اصلی متصل می‌شوند. در اکثر موارد یک تابلوی دیگر جهت توزیع فرعی و یا قرارگیری سیستم‌های کنترلی مانند کنتاکتورها، درایوها، پی ال سی‌ها، سیستم‌های روشنایی و غیره نیز وجود دارد. با توجه به کاهش جریان و سطح اتصال کوتاه در تابلوهای توزیع فرعی یا کنترلی، اغلب در آن ها از بریکرهای کامپکت و مینیاتوری به‌عنوان حفاظت استفاده می‌شود. در این قسمت‌ها ممکن است سیستم‌های تشخیص نشتی جریان نیز وجود داشته باشند.

جهت اتصال ترانس به بریکر و تابلوی فشار ضعیف می توان از کابل یا انواع باسداکت استفاده کرد. در اغلب تاسیسات این کار توسط کابل های مسی و آلومینیوم انجام می شود. تعداد رشته‌های کابل و سطح مقطع آن‌ها برای فازها و نول با توجه به توان ترانسفورماتور و قدرت اتصال کوتاه تعیین می‌شود.

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات طراحی تاسیسات فشار متوسط را مشاهده کنید.

ژنراتور اضطراری

پست با لوازم اندازه گیری LV ممکن است شامل یک دستگاه ژنراتور استندبای و متصل شده به سوئیچبرد اصلی باشد. ژنراتورهای استندبای جهت تغذیه‌ی بارهای ضروری هنگام قطع منبع اصلی به کار می‌روند. ژنراتور می‌تواند به منظور تغذیه‌ی تمام بار یا بخشی از بار تاسیسات به سیستم چنج آور خودکار یا ATS: Automatic Transfer Switch مجهز شود. در صورت عدم تغذیه‌ی کل بار توسط ژنراتور باید یک سیستم کاهش بار یا Load Shedding به بخش کنترلی ژنراتور مرتبط شود. جهت افزایش قابلیت اطمینان می توان بارهای اضطراری را به صورت جداگانه به یک باسبار خاص LV متصل کرد. در برخی از تاسیسات و جهت جلوگیری از قطع بارهای اضطراری تا ورود ژنراتور از UPS نیز استفاده می شود. با استفاده از UPS و ژنراتور می توان تضمین کرد که بارهای بسیار حساس هیچ گاه خاموش نشوند.

دیاگرام زیر یک مثال بسیار خوب از طراحی سیستم اضطراری در سوئیچبرد اصلی است. همانطور که مشاهده می کنید خروجی ترانسفورماتور توسط یک بریکر به باسبار سمت چپ متصل شده است. بارهای با اولویت پائین به این باسبار متصل شده و هنگام قطع تغذیه ی ترانسفورماتور بی برق خواهند ماند. در حالت عادی بریکر Q3 بسته بوده و باسبار سمت راست نیز توسط ترانسفورماتور تغذیه می شود. این باسبار تغذیه کننده ی بارهای مهم و حیاتی است.

ژنراتور اضطراری برای یک پست با لوازم اندازه گیری LV

با قطع برق شهر بالافاصله بریکر Q3 باز شده و باسبارها از یکدیگر تفکیک می شوند. در این حالت به چند ثانیه زمان نیاز است تا ژنراتور وارد مدار شود. همانطور که مشاهده می کنید بارهای مهم با لیبل Emergency Loads مشخص شده اند. با قطع برق شهر و تا آماده شدن ژنراتور بارهای Emergency Loads بی برق خواهند بود. بارهای بسیار مهم یا حیاتی با لیبل Critical Loads مشخص شده و به یک UPS متصل شده اند. این بارها هنگام قطع منبع اصلی و تا آماده شدن ژنراتور از UPS تغذیه خواهند شد.

در دوره ی تصویری طراحی سیستم های چنج آور می توانید پروسه ی ساخت یک چنج آور سه مرحله ای با کلید موتور دار سوکومک را مشاهده کنید. در این پروژه از دو منبع برق شهر و یک ژنراتور استفاده شده است.

بانک خازن

بانک خازن یکی دیگر از موارد مهم متصل شده به سوئیچبرد اصلی LV یا تابلوی فشار ضعیف است. بانک خازن به منظور حفظ ضریب توان مشخص شده توسط شرکت توزیع استفاده می‌شود. سیستم جبران ساز می‌تواند به صورت فیکس یا اتوماتیک طراحی شده باشد. در اغلب تاسیسات از بانک خازن اتوماتیک و کنترل شونده با رگولاتور استفاده می‌شود. اطلاعات کامل در این خصوص را می توانید در بخش مقالات طراحی بانک خازن مطالعه کنید.

استفاده از بانک خازن اتوماتیک و کنترل شونده با رگولاتور

در دوره تصویری طراحی بانک خازن با توان در جریان متناوب، مفهوم جبران سازی توان راکتیو، مزایای فنی و اقتصادی جبران سازی، مشخصات بانک خازن، محاسبه ضریب توان، محاسبه خازن از طریق قبض برق، انتخاب خازن برای الکتروموتور و ترانسفورماتور، انتخاب تجهیزات سوئیچ و حفاظت در بانک خازن و دستور العمل راه اندازی بانک خازن آشنا شده و چند بانک خازن را به صورت عملی بررسی و تست می کنیم. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره می توانید روی عبارت طراحی بانک خازن کلیک کنید.

دیاگرام های ساده شده از پست با لوازم اندازه گیری فشار ضعیف

در این بخش نقشه های تک خطی یک پست با لوازم اندازه گیری فشار ضعیف را مشاهده می کنید. نقشه ها با توجه به حالت های ممکن در شرایط تاسیسات ترسیم شده اند. جهت نمایش حالت های مختلف این نقشه به چهار ستون تقسیم شده است.

دیاگرام های ساده شده از پست با لوازم اندازه گیری فشار ضعیف

تغذیه از شبکه ی فشار متوسط یا Supplier

ستون اول از سمت چپ با عنوان Supplier مشخص شده است. این قسمت حالت های ممکن دریافت انرژی از شبکه ی فشار متوسط را نمایش می دهد. تغذیه از شبکه ی فشار متوسط می تواند به شکل شعاعی، کابل پارالل یا حلقوی انجام شود. گزینه های اول مربوط به پست های آنتن یا Single Line Service است. این مدل از پست ها قابلیت اطمینان پائینی داشته و فقط از یک خط یا فیدر تغذیه می شوند. گزینه ی دوم نیز به شکل Single Line Service است اما تجهیزات آن برای توسعه های بعدی در نظر گرفته شده اند. با اضافه کردن یک سلول دیگر می توان این مدل ازپست ها را به Ring یا Parallel تبدیل کرد. گزینه های بعدی مربوط به دریافت انرژی از دو مدار کابل یا شبکه ی حلقوی هستند. این موارد در مقایسه با حالت شعاعی دارای قابلیت اطمینان بیشتری هستند. اطلاعات کامل در خصوص ارنج های مختلف سمت فشار متوسط را می توانید در مقاله ی پست های توزیع برق مطالعه کنید.

حفاظت فشار متوسط و ترانسفورماتور MV/LV

در این قسمت حالت های ممکن جهت حفاظت اولیه ترانسفورماتور نمایش داده شده است. حفاظت ترانسفورماتور می تواند با سکسیونر فیوزدار یا بریکر انجام شود. در حالت اول یک L.B.S فیوزدار به همراه رله ی ثانویه را مشاهده می کنید. بخش دوم مربوط به بریکر با رله ی ثانویه است. اطلاعات کامل را می توانید در مقالات حفاظت ترانس و رله ی ثانویه مطالعه کنید.

اندازه گیری فشار ضعیف یا LV Metering

در این بخش مدل اندازه گیری به صورت فشار ضعیف نمایش داده شده است.

تابلوی اصلی یا LV Distribution

سوئیچبرد یا تابلوی اصلی فشار ضعیف می تواند حالت های مختلفی داشته باشد. در ستون آخر دو مدل کلی برای تغذیه توسط یک ترانسفورماتور را مشاهده می کنید. در حالت اول تنها یک منبع وجود داشته و تابلو توسط بریکر اصلی یا جنرال به ترانس متصل می شود. در صورت وجود سیستم چنچ آور می توان از مدل دوم استفاده کرد. قابل ذکر است که با حذف اینترلاک می توان شرایط کار موازی بین ترانس و ژنراتور را ایجاد کرد. این سیستم نیاز به بردهای کنترلی دیزل ژنراتور به صورت پارالل داشته و با مدل های معمولی امکان پذیر نیست.

در این ویدئو بریکرهای فشار ضعیف مربوط به ترانسفورماتورهای دوهزار و پانصد کاوا و هزار و پانصد کاوا را بررسی می کنیم. این بریکرها باید از نظر جریان، سطح ولتاژ و قدرت قطع به درستی انتخاب شوند. این ویدئو برگرفته از دوره تاسیسات فشار متوسط است.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 1

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *