آشنایی با لوازم جانبی کنتاکتور

لوازم جانبی کنتاکتور

در مقالات قبلی شرح داده شد که به صورت کلی از کنتاکتور جهت قطع و وصل بار و یا ایجاد تغییر در مدار فرمان استفاده می شود. در صورت نیاز به ویرایش یا اضافه کردن قابلیت های بیشتر می توان از لوازم جانبی کنتاکتور استفاده کرد که به صورت جداگانه یا آپشنال در بازار وجود داشته و ما باید آن ها را به خوبی بشناسیم. از مهمترین این لوازم می توان به پلاتین های کمکی، اینترلاک، باسبار، واحدهای میرا کننده ی ولتاژ، قفل مکانیکی یا لچ، انواع تایمر و غیره اشاره کرد.

برخی از لوازم جانبی کنتاکتور در ادامه بررسی شده اند. قابل ذکر است که برای مشاهده ی مقالات مربوط به کنتاکتور و دیگر اطلاعات مرتبط به آن می توانید بخش آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

واحد های میراکننده ی اضافه ولتاژ

قطع و وصل جریان یا سوئیچینگ در مدارهای الکتریکی مخصوصا مدارهای سلفی، باعث تولید اضافه ولتاژهای شدید با فرکانس بالا می شود. هرچند این پدیده در زمان بسیار کوتاهی رخ می دهد اما می تواند باعث بروز مشکلاتی در سیستم های قدرت، کنترل و مخابراتی شود. با توجه به این که کنتاکتور یکی از پرکاربرد ترین کلیدهای قطع و وصل کننده است؛ فیلتر هایی برای نصب روی آن ساخته شده است. این فیلتر در مدل های متنوع برای کنترل اضافه ولتاژ های ناشی از قطع و وصل تغذیه بوبین و مدار اصلی کنتاکتور ساخته می شود. واحد میراکننده ی اضافه ولتاژ به صورت کلی Surge Suppression Units نام دارد.

واحد میرا کننده اضافه ولتاژ بوبین:

یکی دیگر از لوازم جانبی کنتاکتور واحد قابل نصب روی بوبین یا Coil Surge Suppression Unit می باشد. این واحد جهت کنترل اضافه ولتاژ های ناشی از قطع و وصل کنتاکتور در مدار فرمان ساخته شده است. سیستم کنترل اضافه ولتاژ در دو مدل داخلی و جداگانه عرضه می شود. کنتاکتورهای جدید مانند کنتاکتور ABB مجهز به یکسوساز، رنج وسیع ولتاژ کار و و واحد میراکننده داخلی برای بوبین هستند. در صورتی که بوبین کنتاکتور به مدل داخلی مجهز نشده باشد، می توان از ماژول میرا کننده اضافه ولتاژ بوبین به صورت خارجی استفاده کرد. برای نصب این قطعه به صورت خارجی به فضا و سیم بندی اضافی نیاز نبوده و می توان آن را دقیقا روی ترمینال های بوبین قرار داد. در تصویر زیر روند نصب قطعه ی جانبی فیلتر را مشاهده می کنید. در نظر داشته باشید که روش نصب و محل قرار گیری این فیلتر ممکن است با توجه به برند کنتاکتور متفاوت باشد.

لوازم جانبی کنتاکتور

واحد میراکننده ی ولتاژ بوبین، صرف نظر از نوع داخلی و یا خارجی به صورت یک پایانه ی دو سیمه در مدل های دیودی یا Transit Diode: Transient-voltage-suppression diode، وریستوری، خازن سری شده با مقاومت و یا ترکیب این موارد ساخته می شود. در تصویر زیر علامت مداری هر یک از مدل ها را مشاهده می کنید. گزینه ی (a) نوع دیودی، گزینه ی (b) وریستوری، گزینه ی (c) خازن و مقاومت سری شده و گزینه ی (d) خازن و مقاومت سری شده به همراه وریستور را نشان می دهد.

لوازم جانبی کنتاکتور

با توجه به مدل های متنوع میراکننده ها یک سوال مهم مطرح می شود که در مدارهای مختلف از چه نوع میراکننده ای استفاده کنیم؟

در مدارهای جریان مستقیم یا DC بهترین گزینه حالت دیودی و بعد از آن ترکیب مقاومت و خازن سری شده یا CR می باشد. در مدارهای جریان متناوب یا AC این گزینه ها به ترتیب نوع وریستوری و CR هستند. برای مشخص شدن نقش این فیلتر به تصویر زیر توجه کنید. در این قسمت شکل موج های ناشی از قطع و وصل ولتاژ تغذیه ی بوبین کنتاکتور 200 ولت از نوع متناوب است ترسیم شده است.

دیاگرام قطع و وصل تغذیه ی بوبین کنتاکتور

در گزینه ی (a) از هیچ سیستمی استفاده نشده است. در این حالت هنگامی که ولتاژ تغذیه قطع می شود، تغییرات سریع جریان در بوبین باعث ایجاد یک ولتاژ بزرگ در حدود 4000 ولت با فرکانس بالا می شود. این ولتاژ می تواند ایجاد نویز کرده و یا صدمات جدی به تجهیزات الکترونیک وارد کند. در تصویر a بالا هر مربع معادل 1 دهم میلی ثانیه و 1000 ولت است.

در گزینه ی (b) از میراکننده ی نوع وریستوری استفاده شده است. در این حالت هم هنگام قطع تغذیه ی بوبین ولتاژ بسیار بزرگی ایجاد می شود اما چون وریستور به صورت موازی با بوبین بسته شده است، جریانی از داخل آن عبور کرده و باعث حذف پیک ولتاژ مضر و کاهش آن تا حدود 600 ولت می شود. این نوع میراکننده برای هر دو جریان AC و DC قابل استفاده است. در تصویر b هر مربع 2 دهم میلی ثانیه و 200 ولت است.

در گزینه ی (c) از میراکننده ی نوع CR استفاده شده است. ترکیب مقاومت و خازن سری شده در این مدل باعث حذف سرعت تغییرات ولتاژ نسبت به زمان یا  dv/dt می شود. به عبارت دیگر ولتاژ مضر با فرکانس بالا به یک تغییرات نرم با فرکانس پائین تبدیل خواهد سد. طبق تصویر مقدار پیک ولتاژ در این حالت به حدود 400 ولت کاهش پیدا کرده است. این نوع میراکننده نیز برای هر دو جریان AC و DC قابل استفاده است. در تصویر c هر مربع 2 دهم میلی ثانیه و 200 ولت است.

واحد میرا کننده اضافه ولتاژ مدار قدرت

استفاده از کنتاکتور یا هر سوئیچ دیگری برای قطع و وصل در مدارهای قدرت مخصوصا مدارهای موتوری؛ باعث تولید ولتاژ های مضر می شود. برای کنترل این ولتاژ از فیلترهای سه فاز جهت نصب در مدار قدرت یا Main Circuit Surge Suppression Unit استفاده می شود. بهترین حالت برای مدارهای قدرت استفاده CR یا ترکیب سری مقاومت و خازن به صورت مثلث می باشد. در تصویر زیر دیاگرام اتصال فیلتر را مشاهده می کنید. گزینه ی (a) پلاتین های قدرت کنتاکتور و گزینه ی (b) فیلتر سه فاز خازن و مقاومت با اتصال مثلث را نشان می دهد.

لوازم جانبی کنتاکتور

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

برای مشخص شدن نقش این وسیله ی جانبی کنتاکتور به تصویر زیر توجه کنید. در این قسمت شکل موج های ناشی از قطع و وصل یک الکتروموتور 2/2 کیلو وات 200 ولت AC ترسیم شده است.

میراکننده های ولتاژ بوبین کنتاکتور

در گزینه ی (a) از هیچ سیستمی استفاده نشده است. در این حالت هنگامی که پلاتین های قدرت قطع می شوند، یک ولتاژ نسبتا بزرگ و در حدود 500 ولت با فرکانس بالا ایجاد می شود. این ولتاژ می تواند ایجاد نویز کرده و یا صدمات جدی به تجهیزات الکترونیک وارد کند. در گزینه ی(b)  از میراکننده ی نوع CR استفاده شده است. در این حالت تغییرات شدید ولتاژ هنگام باز شدن پلاتین های قدرت بسیار نرم شده و از مرز 200 ولت عبور نمی کند. لازم به ذکر است که در هر دو نمودار هر مربع 5 میکرو ثانیه و 200 ولت می باشد.

طبق تصویر زیر، این فیلتر دارای سه سیم بوده و می توان آن را از کنار (a) یا رو به رو (b) به کنتاکتور اضافه کرد. در نظر داشته باشید که سیم های فیلتر باید به خروجی کنتاکتور یا سمت بار متصل شود اما ترتیب آن ها مهم نیست. فیلترهای میراکننده برای نصب مجزا در کنار تجهیزات سوئیچ مانند انواع بریکر و کلید نیز وجود دارد. این مدل ها را می توان روی ریل های استاندارد و یا توسط پیچ در تابلو برق نصب و سپس سیم بندی کرد.

واحد میراکننده ی اضافه ولتاژ

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره ی جامع آموزش مدار فرمان شرح داده شده است. در این دوره با تجهیزات پایه مانند انواع کلیدها، کنتاکتورها، تایمرها، ساعت ها و غیره آشنا شده و نحوه ی سیم بندی آن ها را فراخواهیم گرفت. یک فصل از دوره ی آموزش مدار فرمان مربوط به شناخت سمبل های الکتریکی، مدارک مهندسی، نقشه ها و ترسیم مدارها در محیط اتوکد الکتریکال است. پس از فراگرفتن نحوه ی ترسیم مدارها و سیم بندی قطعات پایه وارد بخش های پیچیده تر مانند طراحی سیستم های چنج آور می شویم. در این فصل یک پروژه ی چنج آور با 3 ورودی توسط کلیدهای چنج آور موتور دار سوکومک و برد دیتا کام 207 طراحی و ساخته می شود. تابلوی فوق به یک دیزل موتور سازان تبریز متصل شده و تنظیم پارامترها صورت می گیرد.

تیغه کمکی کنتاکتور 

همان گونه که در مقاله ی کنتاکتورهای فرمان بررسی شد، یکی از نیازمندی های اصلی مدارهای کنترل وجود تیغه یا پلاتین های فرمان در تجهیزات است. این تیغه ها با وضعیت عملکردی تجهیز رابطه ی مستقیم داشته و برای قطع و وصل یک جریان کوچک استفاده می شود. در کنتاکتورهای قدرت معمولا تعدادی پلاتین فرمان وجود دارد. در صورتی که تعداد پلاتین های موجود برای مدار فرمان کافی نبود، می توان از انواع پلاتین های کمکی یا Auxiliary Contact Block استفاده کرد. این قطعه از لوازم جانبی کنتاکتور با اسامی دیگری مانند تیغه کمکی کنتاکتور یا کنتاکت کمکی نیز شناخته می شود.

تیغه کمکی کنتاکتور در انواع مختلف از نظر تعداد، وضعیت نرمال باز و نرمال بسته ، نوع عملکرد از نظر زمانی مانند قطع و وصل سریع، با تاخیر و … ساخته می شوند. پس از انتخاب تعداد و نوع کنتاکت کمکی باید روش نصب تیغه کمکی کنتاکتور مشخص کنیم. معمولا تیغه های کمکی در مدل های یک پل، دو پل و چهار پل با حالت های مختلف از نظر باز و بسته بودن مانند یک باز، یک بسته، یک باز و یک بسته، چهار باز، چهار بسته، یک باز و سه بسته، یک بسته و سه باز، دو باز دو بسته ساخته می شوند. در نظر داشته باشید که ممکن است با توجه به برند نوع و تعداد تیغه های دیگر نیز در بازار موجود باشد.

در اغلب کنتاکتورها می توان کنتاکت های کمکی کنتاکتور را از سمت راست، چپ و رو به رو نصب کرد. در تصویر زیر روش نصب کنتاکت کمکی از سمت راست و رو به رو را مشاهده می کنید. اضافه کردن تیغه ها یا کنتاکت ها در هر دو روش بدون ابزار انجام می شود ولی برای جدا کردن کنتاکت های اضافه شده از بغل معمولا یه یک آچار پیچ گوشتی نیاز است.

لوازم جانبی کنتاکتور

قفل مکانیکی کنتاکتور

در مقاله ی کنتاکتور چیست مشخص شد که کنتاکتور یک کلید برگشت پذیر است. برگشت پذیر بودن به معنی این است که اگر تغذیه ی بوبین قطع شود، کنتاکتور توسط نیروی فنر داخلی به وضعیت اول برمی گردد. به عبارت ساده تر برای وصل شدن و وصل باقی ماندن کنتاکتور همواره باید تغذیه ی بوبین آن تامین شود. از طرفی زمان وصل باقی ماندن کنتاکتورها به نوع مدار بستگی دارد. به عنوان مثال در یک مدار ممکن است کنتاکتور به صورت لحظه ای و در مدار دیگر در بازه های طولانی مانند روزانه، هفتگی و یا بیشتر کار کند.

وصل باقی ماندن بوبین کنتاکتور در ساعات طولانی باعث مصرف انرژی، ایجاد حرارت، کاهش عمر بوبین، لرزش و استهلاک قسمت های دیگر، قطع و وصل های کوتاه در افت ولتاژهای لحظه ای و … می شود. برای رفع مشکلات ذکر شده و تبدیل کنتاکتور به یک کلید قابل قطع و وصل با پالس، قطعه ی جانبی دیگری برای کنتاکتور تحت عنوان قفل مکانیکی یا Mechanical latching block ساخته شده است. طبق تصویر زیر، این قطعه از رو به رو به کنتاکتور اضافه شده و دو ترمینال برای تغذیه و یک شستی مکانیکی دارد.

لوازم جانبی کنتاکتور

عبارت کنترل با پالس به این معنی ست که می توان کنتاکتور را به یک فرمان الکتریکی کوتاه وصل کرده و با یک فرمان کوتاه دیگر قطع کرد. قابل ذکر است که در فاصله ی بین دو پالس وصل و قطع، کنتاکتور بدون نیاز به تغذیه در حالت وصل باقی می ماند. در واقع با ارسال پالس اول به بوبین، کنتاکتور وصل و توسط واحد قفل مکانیکی در همان حالت باقی می ماند. در ادامه می توان بدون مشکل، تغذیه ی بوبین را قطع کرد.

برای قطع کنتاکتور می توان یک فرمان الکتریکی کوتاه به ترمینال های واحد قفل مکانیکی ارسال و یا شستی روی آن را فشار داد. در کاتالوگ واحد های قفل مکانیکی قید شده که جهت جلوگیری از آسیب های جدی، نباید بیشتر از یک ثانیه ولتاژ به ترمینال های آن اعمال شود. با هر یک از این کارها قفل آزاد شده و کنتاکتور به حالت قطع بر می گردد. در تصویر زیر دیاگرام الکتریکی واحد قفل مکانیکی را مشاهده می کنید.

لوازم جانبی کنتاکتور

 

جوش خوردن پلاتین های کنتاکتور

گاهی عبور جریان های شدید مانند اتصال کوتاه از کنتاکتور، باعث جوش خوردن پلاتین های ثابت به متحرک می شود. در این حالت هنگامی که تغذیه ی بوبین را قطع کنیم، پلاتین های قدرت از هم جدا نشده و فنر نمی تواند کنتاکتور را در حالت قطع قرار دهد. این وضعیت بسیار خطرناک بوده زیرا وصل باقی ماندن یک یا چند پلاتین قدرت می تواند باعث بروز مشکلاتی مانند آتش سوزی، برق گرفتگی، بروز اشکالات فنی و مکانیکی ناشی از خاموش نشدن تجهیزات و … شود.

برای تشخیص رخ دادن این حالت می توان از یکی دیگر از لوازم جانبی کنتاکتور به نام آشکار ساز جوش خوردن پلاتین های قدرت Contact Welding Detectors استفاده کرد. این قطعه از رو به رو به کنتاکتور اضافه شده و پس از قطع تغذیه ی بوبین وضعیت پلاتین های قدرت را از نظر مکانیکی کنترل می کند. در صورتی که با قطع بوبین هنوز پلاتین های قدرت وصل باقی مانده باشند، پس از گذشت زمان بسیار کوتاهی به عنوان مثال در این مدل  200 تا 400 میلی ثانیه فرمان قطع به بریکر بالا دست ارسال می شود. با این کار فرمان به بوبین شنت تریپ در بریکر اصلی اعمال شده و برق مجموعه بالافاصله قطع خواهد شد. در تصویر زیر دیاگرام آشکار ساز فوجی الکتریک مدل SZ-BW2A را مشاهده می کنید. این قطعه به تغذیه 100-250 ولت متناوب با فرکانس 50-60 هرتز نیاز داشته و علاوه بر ارسال فرمان، دارای لامپ های کوچکی روی خود و برای نمایش وضعیت نیز می باشد.

لوازم جانبی کنتاکتور

شمارشگر تعداد عملکرد کنتاکتور

تعمیرات یکی از اقدامات مهم در تاسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی می باشد. برای کاهش خرابی ها و جلوگیری از توقف های اضطراری می توان این کار را به صورت از پیش برنامه ریزی PM: Permanent Maintenance شده انجام داد. مدل های تعمیرات می تواند بر اساس زمان کار، تعداد قطع و وصل، بازدید های دوره ای و … باشد. در مدل تعمیرات بر اساس تعداد قطع و وصل، می توان برای شمارش تعداد عملکرد تجهیزاتی مشابه کنتاکتور از انواع لوازم جانبی مانند کانتر و شمارشگر ها استفاده کرد. کانتر در دو گروه مکانیکی و الکترونیکی ساخته شده و باید به قطعه ی مورد نظر متصل شود. در تصویر زیر و گزینه ی (a) یک نمونه کانتر مکانیکی و در گزینه ی (b) یک نمونه کانتر الکترونیکی را مشاهده می کنید. همانطور که می دانید علاوه بر مکانیکی و الکترونیکی بودن کانترها، ممکن است مدل های متنوعی از نظر داشتن یا نداشتن پلاتین خروجی، قابلیت ریست و… نیز وجود داشته باشد.

کانتر مکانیکی

به عنوان مثال با شمارش تعداد قطع و وصل یک کنتاکتور، می توان عمر مفید باقی مانده ی پلاتین های آن و یا تعداد خاموش و روشن شدن موتور متصل شده به آن را به دست آورد. استفاده از شمارشگر الکتریکی باعث افزایش ابعاد تابلو، حجم سیم بندی و هزینه می شود. برای رفع این مشکلات می توان از کانترهای مکانیکی مخصوص کنتاکتور استفاده کرد. این کانتر مانند پلاتین های کمکی از رو به رو به کنتاکتور اضافه شده و فاقد تغذیه الکتریکی می باشد. در حقیقت کانتر با سیستم مکانیکی کنتاکتور مرتبط شده و با هربار روش و خاموش شدن آن، یک رقم به شمارشگر اضافه می کند.

این قطعه از لوازم جانبی کنتاکتور در دو مدل با خروجی رله و بدون خروجی ساخته می شود. در نوع بدون رله باید شماره ی کانتر توسط اپراتور کنترل شود اما در نوع رله دار، می توان از یک خروجی الکتریکی در عدد مورد نظر استفاده کرد. در تصویر زیر روش اتصال کانتر تعداد عملکرد Operation Counter Unit کنتاکتور با رله ی خروجی جهت فعال سازی چراغ سیگنال را مشاهده می کنید.

لوازم جانبی کنتاکتور

قطع با تاخیر کنتاکتور

در تاسیسات الکتریکی افت ولتاژ های شدید و ناگهانی اجتناب ناپذیر بوده و می تواند باعث از مدار خارج شدن تاسیسات حساس شود. افت ولتاژ ممکن است بر اثر بروز اتصال کوتاه در شبکه های پائین دست یا بالاست، راه اندازی تجهیزات بزرگ مانند الکتروموتورها، کوره های القایی، سوئیچ خازن ها و … در یک زمان بسیار کوتاه رخ دهد.

همان طور که می دانیم در کنتاکتور همواره دو نیرو در مقابل یکدیگر هستند. به عبارت دیگر نیروی مغناطیسی بوبین برای وصل نگه داشتن در مقابل نیروی فنر برای قطع کردن کنتاکتور قرار می گیرد. در تصویر زیر ساختمان داخلی کنتاکتور را مشاهده می کنید. گزینه ی (a) هسته ی متحرک، گزینه ی (b) فنر و گزینه ی (c) بوبین و هسته ی ثابت را نشان می دهد.

هسته ی ثابت و متحرک کنتاکتور

اگر به هر دلیلی ولتاژ بوبین صفر شده و یا از حد معینی کمتر شود، نیروی فنر بر نیروی مغناطیسی آن غلبه کرده و بلافاصله کنتاکتور را قطع می کند. این مورد در افت ولتاژ های ناخواسته یا قطعی های بسیار کوتاه در مدار فرمان رخ داده و باعث قطع و وصل مدار قدرت کنتاکتور نیز می شود. قطع و وصل مدار قدرت در لحظات کوتاه می تواند صدمات جدی به تجهیزات مانند الکتروموتورها و … وارد کند.

برای جلوگیری از این قطعی های کوتاه مدت می توان از تجهیزی در کنار یا روی کنتاکتور استفاده کرد. این قطعه می تواند انرژی مورد نیاز برای وصل ماندن بوبین را بین یک تا چهار ثانیه تامین کند. با این شرایط تا حد بسیار زیادی از قطعی های کوتاه مدت مدار قدرت جلوگیری می شود. در ساختار داخلی کنتاکتورهای جدید این قابلیت در نظر گرفته شده و نیازی به استفاده از لوازم جانبی برای پوشش افت ولتاژ و اختلال های کوتاه مدت در مدار فرمان نیست. در تصویر زیر سیستم قطع با تاخیر Delayed Opening Devices کنتاکتور را مشاهده می کنید.

لوازم جانبی کنتاکتور

 

در این مقاله با انواع لوازم جانبی کنتاکتور آشنا شدیم. در مقاله ی بعد به بررسی مبدل ولتاژ بوبین کنتاکتور می پردازیم.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.8 / 5. تعداد رای: 6

16 پاسخ
  1. Morteza.3059@yahoo.com
    Morteza.3059@yahoo.com گفته:

    سلام یک سوال داشتم خدمتتون.یک فیلم آموزشی نحوه ی رفتار کنتاکتور های مختلف در برابر کاهش ولتاژ بوبین رو توضیح دادید و با یک میرا کننده مقدار کاهش و رفتار بوبین رو شناختیم ولی توی این مقاله از میرا کننده برای حفاظب در مقابل اضافه ولتاژ بوبین نوشتین.میرا کننده برای حفاظت بوبین کنتاکتور در برابر اضافه ولتاژ هست یا ثبات رفتار کنتاکتور در زمان کاهش ولتاژ?

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      هدف اصلی از نصب میراکننده ها حذف آثار مخرب تغییرات شدید ولتاژ در بوبین هست. از اونجایی که عناصر استفاده شده در این میراکننده ها ولتاژ رو یکنواخت میکنن در پایداری بوبین هم میتونن موثر باشن.

      پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. حتما قطعی های کوتاه مدت یا نوسان های ولتاژ رو مشاهده کردید که باعث خاموش و روشن شدن چراغ ها میشن. این شرایط می تونه کنتاکتورهایی که روشن هستن رو برای یک لحظه ی کوتاه خاموش کنه و مجدد روشن کنه. این خاموش و روشن شدن می تونه آرک بین پلاتین ها ایجاد کنه و عمر کنتاکتور و تجهیزات متصل شده به اون رو کاهش بده. برای همین واحدی که از خازن ساخته شده به بوبین اضافه میشه که می تونه انرژی بوبین رو در قطعی های کوتاه تامین کنه.

      پاسخ
      • محسن69
        محسن69 گفته:

        با سلام. ببخشید قطعی کوتاه مدت باعث قطع کنتاکتور میشه ولی باعث وصل نمیشه کنتاکتور اگر برقش لحظه ای قطع بشه برای راه اندازی دوباره باید استارت رو خودمون بزنیم و دوباره وصل نمیشه. با تشکر.

        پاسخ
        • مثلث زرد
          مثلث زرد گفته:

          سلام. اینجا بیشتر نوسان ها مد نظر هستن که باعث لرزش در کنتاکتور میشن. بله اگر کنتاکتور کاملا خاموش بشه نیاز به استارتر مجدد دارد. در دوره کلیدهای فشار ضعیف این مورد نمایش داده شده. در کنتاکتورهای جدید با تغذیه گسترده این مشکل حل شده و نیازی به بخش جداگانه نیست.

          پاسخ
  2. pedram
    pedram گفته:

    سلام این میرا کننده هارو از کجا میشه تهیه کرد، یک کنتاکتور ۴۰۰ امپری ۱۰۰تا ۲۰۰ ac/dc دارم که مدار میرا کننده داخلیش سوخته و کنتاکتور به خوبی جذب نمیشه

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. باید جستجو کنید. مرکز خاصی برای فروش تخصصی این تجهیزات نمیشناسیم. البته می تونید نمونه ی قبلی رو باز کنید و سعی کنید قطعات با مشخصات برابر جایگزین اون کنید

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *