سنسور القایی چیست؟ انواع|نصب|کاربرد

آشنایی با سنسور القایی و نحوه نصب و سیم بندی آن

سنسورهای القایی یا Inductive Sensor یکی از ارزان‌ترین و پرکاربردترین سنسورها هستند و در گروه سنسور‌های بدون تماس قرار می‌گیرند. این سنسورها، تنها در مقابل فلزات عکس‌العمل نشان می‌دهند و می‌توانند فرمان مستقيم به رله‌ها، شيرهای برقی، دستگاه‌های اندازه‌گیری و مدارات کنترل الکترونيکی ارسال نمايند و در مدل‌های دیجیتال، آنالوگ و پالس تولید می‌شوند. از جمله مزایای سنسور القایی می‌توان به عدم نیاز به نیرو یا فشار و طول عمر نسبتا زیاد اشاره کرد.

از آن جا که این سنسورها بر مبنای مدارهای مغناطیسی بنا‌نهاده شده‌اند، به آن‌ها سنسورهای الکترومغناطیسی نیز می‌گویند. حسگرهای القایی هم‌چنین در اشکال متفاوتی مانند استوانه ایی، مکعبی و U شکل وجود داشته و خروجی آن‌ها در انواع 2،3 و 4 سیمه و در دو نوع AC  و DC ساخته می‌شوند. در تصویر زیر اجزاء یک سنسور القایی هم سطح یا Flush و بدون تماس را مشاهده می کنید.سنسور القایی

  1. سطح‌فعال
  2. LED
  3. سیگنال خروجی

ساختمان سنسور القایی

به‌طورکلی نحوه‌ی عملکرد این سنسورها بر اساس یک سیم‌پیچ و یک نوسان‌ساز یا اسیلاتور است که یک میدان مغناطیسی را در محیط اطراف سطح سنسور ایجاد کند.ساختمان سنسور مجاورتی القایی

ساختمان این سنسورها از چهار طبقه تشکیل می‌شود:

  • اسیلاتور
  • دمدولاتور
  • اشمیت تریگر
  • تقویت خروجی

طرز کار سنسور القایی

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قسمت اساسی این حسگرها از یک اسیلاتور با فرکانس بالا تشکیل‌شده است که می‌تواند توسط قطعات فلزی تحت تأثیر قرار گیرد. این اسیلاتور باعث به وجود آمدن میدان الکترومغناطیسی در قسمت حساس سنسور می‌شود. نزدیک شدن یک قطعه‌ی فلزی باعث به وجود آمدن جریان‌های گردابی در قطعه گردیده و این عمل سبب جذب انرژی میدان می‌شود و درنتیجه دامنه‌ی اسیلاتور کاهش می‌یابد. ازآنجاکه طبقه‌ی دمدولاتور آشکارساز دامنه‌ی اسیلاتور است، درنتیجه کاهش دامنه‌ی اسیلاتور توسط این قسمت به طبقه‌ی اشمیت تریگر منتقل گردیده و این قسمت نیز به‌نوبه‌ی خود باعث تحریک طبقه‌ی خروجی می‌شود.

در این سنسورها فاصله سنس با قطر سنسور رابطه‌ی مستقیم دارد. هر چه قطر سنسور بیشتر شود، سرعت سوییچینگ و توانایی تشخیص سنسور نیز بیشتر می‌شود. این سنسورها از قطر 0.6 mm تا 3.5 cm وجود دارند.

حساسیت سنسور نسبت به فلزات متفاوت

فاصله ی عملیاتی و میزان حساسیت این حسگرها به شکل، اندازه و جنس فلز‌ایی که قرار‌است تشخیص‌داده‌شود، بستگی دارد. در جدول زیر حساسیت این سنسور برای فلزات متفاوت شرح‌داده‌شده‌است.

میزان حساسیت نوع فلز
آهن
استیل
برنج_برنز
آلومینیوم
مس

نماد سنسور القایی طبق استاندار IEC

سنسور القایی دو سیمه:نماد سنسور القایی 2 سیمه طبق استاندارد IEC

سنسور القایی سه سیمه:نماد سنسور القایی سه سیمه طبق استاندارد IEC

در تصویر بالا:

  • لوزی نشان‌دهنده یک سنسور مجاورتی است.
  • FE به معنی آهن و نشان‌دهنده القایی بودن حسگر است.
  • ترانزیستور نشان‌دهنده نوع خروجی است که در اینجا NPN است.
  • کلید یا سوئیچ Normally Open نشان‌دهنده نوع سوئیچ الکترونیکی داخل سنسور است که هنگام تشخیص فلز عمل می‌کند. این سوئیچ اگر از نوع Normally Open باشد، بسته و اگر از نوع Normally close باشد، باز می‌شود.

نکات مهم در انتخاب سنسور 

  • فرکانس سوئیچینگ
  • فاصله ی سوئیچینگ سنسور
  • نوع خروجی سنسور NPN,PNP,NO,NC
  • سایز و شکل ظاهری سنسور
  • ولتاژ تغذیه ی سنسور

انواع سنسور القایی خاص

برخی از این حسگرها برای کاربردهای خاص طراحی‌شده‌اند که عبارت‌اند از:

  •  آنالوگ Analog Inductive Sensor
  •  نامور Namur Inductive Sensor
  •  سرعت‌بالا  High Speed Inductive Sensor
  •  برای محیط‌های با فشار بالا Inductive Sensor For High Pressure
  •  AS-i
  •  محیط‌ها باحرارت بالا Inductive Sensor For High Temperature
  •  کنترل وضعیت ولو Valve Positioners

در ادامه به بررسی این ابزار خواهیم پرداخت.

سنسور القايی آنالوگ

این حسگر برخلاف حسگرهای القایی استاندارد دارای خروجی آنالوگ بوده و در برابر فلزات عکس‌العمل نشان می‌دهد، این عکس‌العمل به‌صورت ولتاژ و یا جریان خطی متناسب با سیگنال‌های استاندارد ابزار دقیق معمولاً 4.20mA در خروجی سنسور ظاهر می‌گردد. آن‌ها این عمل را بافاصله‌های عملیاتی نسبتاً طولانی انجام می‌دهند و در تعداد و اندازه‌های متفاوت در دسترس هستند. مقدار اثر خودالقایی در مراحل نصب برای سنسور تعریف می‌شود. این سنسورها در برابر نویز اثرپذیرند پس باید در برابر نویز نیز محافظت شوند. از موارد کاربرد آن‌ها می توان به اندازه‌گیری فاصله‌ی قطعات فلزی از سنسور، اندازه‌گیری ضخامت قطعات فلزی، جداسازی قطعات با ابعاد مختلف و غیره اشاره کرد.

ویژگی‌ها:

  • خروجی آنالوگ جریانی یا ولتاژی
  • افزایش فاصله‌ی سنجش
  • توانایی ارسال مستقیم داده‌های آنالوگ به دستگاه‌های اندازه‌گیری
  • محفظه‌های استوانه ایی رزوه دار در ابعاد 8، 12، 18 و 30 میلی‌متر
  • گواهی‌نامه CE & RoHS

در تصویر زیر نماد یک حسگر مجاورتی آنالوگ را مشاهده می‌کنید:نماد سنسور القایی آنالوگ طبق استاندارد IEC

سنسور القايی سرعت‌ بالا

در پروسه‌های صنعتی، اندازه‌گیری سرعت چرخش با استفاده از سنسور سرعت القایی بسیار متداول است و ازآنجاکه یکی از مشخصه‌های مهم یک حسگر فرکانس سوییچینگ آن می‌باشد، سازندگان این سنسورها نوعی سنسور با فرکانس سوییچینگ بالا به‌منظور اندازه‌گیری سرعت‌های بالا طراحی نموده‌اند.

نحوه‌ی عملکرد این سنسور بدین‌صورت است که در بخش حساس آن ‌یک میدان مغناطیسی وجود دارد که با حرکت چرخ‌دنده‌ها تغییر می‌کند و ازآنجاکه خروجی این حسگر سلفی است، این تغییرات در میدان مغناطیسی به‌صورت پالس‌هایی در خروجی ظاهر می‌شوند. از موارد کاربرد این حسگرها عبارت است از: اندازه‌گیری سرعت موتور، لوکوموتيو، چرخ‌دنده، پمپ، توربين و… . در تصویر زیر تصویر یک سنسور برای اندازه‌گیری سرعت چرخش را مشاهده می‌کنید.سنسور مجاورتی القایی اندازه گیری سرعت چرخش

سنسور القایی برای محیط‌های با فشار بالا

حسگرهایی هستند که برای تشخیص قطعات فلزی در محیط‌هایی با فشار دینامیکی بسیار بالا حتی فراتر از 500 bar مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌طور مثال کنترل و تعیین موقعیت و اندازه‌گیری سرعت موتورهای هیدرولیکی از کاربردهای این حسگر است.

سنسور AS-i

AS-i مخفف Actuator Sensor Interface  یا ارتباط سنسورها و عملگرها است. AS-i یک پروتکل ارتباطی دوسیمه است که در سیستم‌های اتوماسیون و کنترل مبتنی بر PLC، DCS  و PC استفاده می‌شود. هدف از طراحی آن رسیدن به ساده‌ترین راه اتصال عملگرها و سنسورها به سیستم‌های اتوماسیون و کنترل می‌باشد. یکی از مزایای مهم استفاده از شبکه AS-i کاهش سیم‌کشی و اتصال ساده‌ی تجهیزات است.

سنسور نامور

سنسور نامور، حسگریی دو سیمه است که مقاومت داخلی آن برحسب فاصله‌ی قطعه از سنسور تغییر می‌کند. معمولاً اتصال این نوع حسگر به منبع تغذیه با استفاده از یک مقاومت ثابت 1 KΩ صورت می‌گیرد.

به دلیل استفاده از مقاومت در مدار نامور، جریان اتصال کوتاه در این سنسور محدود می‌شود، درنتیجه از این حسگر می‌توان برای تشخیص قطعات فلزی در محیط‌های انفجاری استفاده کرد. البته دقت شود که استفاده از این سنسورها در محیط‌های انفجاری همراه با Barrier باید صورت گیرد. از سنسور نامور می‌توان به روش‌های زیر استفاده کرد:

  1. اتصال نامور به‌صورت مستقیم به مدارات الکترونیکی
  2. اتصال نامور به آمپلی‌فایر و استفاده به‌عنوان یک سوییچ القایی
  3. اتصال نامور همراه با مانع Barrier مناسب برای محیط‌های انفجاری

سنسور القایی محیط‌های با حرارت بالا

تشخیص قطعات فلزی همیشه در دمای پایین صورت نمی‌گیرد و گاهی مجبور به نصب حسگر های القایی در محیط‌های با دمای بالا هستیم؛ در این شرایط باید از سنسورهای مخصوص دمای بالا استفاده شود. این سنسورها قادرند حتی در دماهایی بالاتر از 250◦C باقابلیت اطمینان بالا کار کنند.

سنسور کنترل وضعیت ولو

داخل حسگرهای القایی وضعیت ولو دو عدد سنسور قرار دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توان وضعیت باز یا بسته بودن ولو را تشخیص داد. لازم به ذکر است که ولو یک وسیله‌ی مكانيكي است كه براي كنترل جريان سيال و فشار در يك سيستم يا فرآيند استفاده می‌شود. در یک ولو باز، سیال از یک فشار بالاتر به فشار پایین‌تر جریان می‌یابد.

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

انواع سنسور القایی flush و non flush

سنسورهای محفاظت‌شده Flush

در سنسورهای محافظت‌شده، هسته‌ی فریت، میدان تابش شده را در مسیر مورداستفاده متمرکز می‌کند. یک حسگر محافظت‌شده دارای یک حلقه فلزی است که به دور هسته نصب‌شده تا تشعشع جانبی میدان الکترومغناطیسی را کاهش دهد. حسگرهای حفاظت‌شده می‌توانند به‌صورت مسطح و در تماس با سطح در فلز نصب شوند. توصیه می‌شود از یک سطح غیرفلزی در اطراف و روی سطح سنسور استفاده شود و اگر قرار است که از یک سطح فلزی در مقابل سنسور استفاده شود، این سطح باید حداقل در سه برابر فاصله‌ی قابل حس کردن توسط سنسور نصب شود. در این سنسورها تشخیص هدف تنها از روبه‌رو انجام می‌شود. در تصویر زیر، نمادی از یک حسگر محافظت‌شده را مشاهده می‌کنید.سنسور محافظت شده Flush

سنسور محافظت نشده Non_Flush

یک سنسور محافظت نشده فاقد حلقه در اطراف خود برای کاهش تشعشعات جانبی میدان الکترومغناطیسی است. این سنسورها فاقد قابلیت نصب به‌صورت تماسی با سطح می‌باشند، در این حالت باید ناحیه‌ای اطراف سطح حس کنندگی وجود داشته باشد که فاقد فلز باشد و یا ناحیه‌ای با شعاع حداقل سه برابر شعاع قابل حس کردن در اطراف سنسور، خالی باشد. علاوه بر این، سنسور باید به‌گونه‌ای نصب شود که سطح فلزی، حداقل دو برابر فاصله‌ی حس کردن، از سطح سنسور فاصله داشته باشد. اگر ناحیه‌ی فلزی در برابر سنسور نصب شود فاصله‌ی آن نیز باید حداقل 3 برابر فاصله‌ی حس کنندگی باشد.سنسور محافظت نشده

کاربرد سنسور القایی در کنترل صنعتی

  • اندازه‌گیری فاصله از قطعه
  • جداسازی قطعات با ابعاد مختلف
  • اندازه‌گیری ضخامت قطعات فلزی
  • تشخیص قطعات فلزی شکسته‌ی دستگاه‌های مختلف صنعتی
  • جداسازی قسمت فلزی قطعات
  • آشکارسازی هرگونه تغییر در دندانه‌ی چرخ‌دنده‌های فلزی
  • اندازه‌گیری و کنترل سرعت و آشکارسازی حرکت‌های مکانیکی
  • حفاظت در برابر اتصال کوتاه، اتصال معکوس سیم‌های سنسور، ولتاژ ضربه‌ای و…
  • وجود یا عدم وجود یک شیء

در تصاویر زیر نمونه‌هایی از کاربرد این سنسورها در صنعت را مشاهده می‌کنید.

1) حس کردن میله پیستون روی سیلندر پنوماتیک یا هیدرولیکیکاربرد سنسور در صنعت2) اندازه‌گیری سرعت و جهت چرخش

 

کاربرد سنسور در اندازه‌گیری سرعت و جهت چرخش

3) شمارش تعداد سیلندرهای روی نوار نقالهشمارش تعداد سیلندرهای روی نوار نقالهحسگرهای القایی ارزان و پرکاربرد بوده و می‌توان انواع دیجیتال آن‌ها را به‌صورت تکی، مقابل هم، در کنار هم، سری، موازی و یا جهت اتصال به انواع کنترلر و شبکه‌های صنعتی استفاده کرد. قبل از تهیه‌ی سنسور باید سؤال‌های مطرح‌شده در مقاله‌ی المان‌های مهم در انتخاب سنسور را پاسخ داد. هم‌چنین بامطالعه‌ی مقاله‌ی مشخصات سنسورها و پارامترهای مهم در سنسورها به ترتیب با مشخصات ظاهری و کاری آن‌ها آشنا می‌شوید.

نحوه نصب و سیم بندی سنسور القایی

در این مرحله می‌خواهیم با شرایط سیم بندی و نصب سنسورهای القایی بیشتر آشنا شویم. تصویر زیر را در نظر بگیرید، این تصویر جابه‌جایی یک صفحه‌ی فلزی روی نوار حمل را نمایش می‌دهد. تصور کنید این صفحه باید در یک موقعیت مشخص به مدت دو دقیقه متوقف‌شده تا عملیاتی نظیر نصب قطعات دیگر، جوشکاری، زدن لیبل و … روی آن انجام شود. با توجه به این‌که جنس قطعه‌ی متحرک از فلز می‌باشد، بهترین انتخاب حسگر القایی بدون تماس خواهد بود.استفاده از سنسور در تشخیض حضور جسم فلزی

در ابتدای مقاله ذکر شد که این سنسور به فلزات حساس بوده و در دو نوع تماسی و بدون تماس ساخته می شود.

مشخصات و سیم بندی سنسور القایی دوسیمه

سنسور‌های القایی دو سیمه به‌صورت سری در مدار قرار می‌گیرند و به دلیل دوسیمه بودن، خروجی فرمان مستقل ندارند. این حسگرها با کنترل جریان عمل می‌کنند، به این صورت که در لحظه ایی که تحریک نشده‌اند جریان آن‌ها خیلی کم است و هنگامی‌که تحریک می‌شوند، جریان آن‌ها به جریان نامی می‌رسد و می‌تواند بوبین، کویل و … که به‌صورت سری با آن است را روشن کند. در مثال زیر به بررسی نحوه‌ی سیم بندی یک سنسور القایی دوسیمه پرداخته‌ایم.

در این مثال فرض شده که یک سنسور استوانه‌ای و دو سیمه‌ی جریان متناوب می‌تواند خواسته‌های ماشین را برآورده کند. از آن‌جایی که این حسگر باید با یک بار به صورت سری قرار بگیرد، خروجی شستی اضطراری با عبور از سنسور به یک رله یا کنتاکتور متصل شده است. با وارد شدن صفحه‌ی فلزی به محدوده‌ی عملکرد سنسور، جریان عبوری از آن افزایش یافته و کنتاکتور KF1 جهت توقف ماشین روشن می‌شود. این کنتاکتور ضمن صدور فرمان توقف باعث راه اندازی یک تایمر دو دقیقه‌ای به نام KF2 نیز خواهد شد. بعد از سپری شدن زمان توقف، کنتاکتور KF3 فرمان استارت را صادر کرده و قطعه از محدوده‌ی سنسور خارج می‌شود. با عبور قطعه، کنتاکتور KF1 خاموش شده و با قطعه‎ی بعدی این مراحل تکرار می‎شود.

مثالی از نصب سنسور القایی دوسیمه

نحوه‌ی اتصال سری سنسورهای مجاورتی دو سیمه:اتصال سری سنسور دو سیمه

مشخصات و سیم بندی سنسورهای القایی سه سیمه

در سنسورهای القایی سه سیمه، ولتاژ تغذیه و خروجی فرمان از یکدیگر تفکیک‌شده‌اند. این سنسورها اغلب از نوع DC بوده و خروجی آن‌ها ترانزیستوری از نوع NPN یا PNP است و به‌صورت NO و NC در مدار فرمان قرار می‌گیرند. در ادامه به بررسی نحوه‌ی اتصال بار به این نوع از حسگرها ی القایی خواهیم پرداخت.

در این سنسورها، سیم قهوه ایی به مثبت منبع تغذیه و سیم آبی نیز به سمت منفی منبع تغذیه متصل می‌شود، برای اتصال بار نیز، یک سمت آن را به سیم خروجی سنسور یا همان سیم مشکی متصل کرده و سمت دیگربار را به پایه‌ی مثبت یا منفی منبع تغذیه متصل می‌کنیم؛ این‌که بار به کدام سمت منبع تغذیه متصل شود به نوع ترانزیستور استفاده‌شده در مدار سنسور بستگی دارد.

پس همان‌طور که در بالا ذکر شد، با توجه به نوع کاربرد سنسورهای القایی 3 سیمه، می‌توان در خروجی حسگرها از ترانزیستورهای NPN یا PNP استفاده نمود. شکل زیر وضعیت خروجی یک حسگر PNP را نشان می‌دهد. بار، میان خروجی سنسور و سمت منفی منبع تغذیه قرار گرفته است.خروجی یک سنسور PNP

شکل زیر خروجی یک سنسور NPN را نمایش می‌دهد. بار میان خروجی سنسور و سمت مثبت منبع تغذیه قرار گرفته است. یک ترانزیستور NPN بار را به سمت منفی منبع تغذیه متصل می‌کند. با روشن بودن ترانزیستور، جهت جریان به داخل سنسور است، در این حالت سنسور به‌عنوان یک مصرف‌کننده شناخته می‌شود.خروجی سنسور NPN

نحوه ی اتصال موازی سنسورهای القایی سه سیمه:اتصال موازی سنسورهای سه سیمه

شرایط نصب سنسورهای القایی

سنسورهای محافظت شده Flush

سنسورهای Flush  یا Shielded سنسورهایی هستند که قسمت حساس سنسور توسط پوسته‌ی فلزی محصورشده است. هرگاه دو یا چند عدد از سنسورهای القایی Flush به‌صورت هم‌سطح روی بدنه‌ی فلزی دستگاه قرار گیرند، رعایت فواصل مطابق شکل زیر الزامی می‌باشد.نصب سنسور محفظت شده یا Flushنصب دو سنسور محافظت شده یا flush کنار هم

سنسورهای محافظت نشده Non_Flush

در سنسورهای Non_Flush یا Unshielded قسمت حساس سنسور خارج از پوسته‌ی فلزی آن می‌باشد. فاصله‌ی سوییچینگ این نوع سنسورها بیشتر از سنسورهای Flush است؛ اما فرکانس سوییچینگ آن‌ها در مقایسه با حسگر های القایی Non Flush کمتر است. رعایت فواصل برای سنسور القایی  Unshielded مطابق شکل زیر الزامی است.فواصل نصب برای سنسور القایی Unshildedنصب دو سنسور محافظت نشده در کنار هم

نحوه‌ی نصب سنسورهای القایی در مقابل هم

هنگامی‌که چندین سنسور مورداستفاده قرار گیرد باید مواردی رعایت گردد. وقتی‌که دو یا چند سنسور در کنار و یا در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند، ممکن است میان سنسورها تداخل یا ارتباط متقابل ایجاد شود و خروجی نادرست ایجاد کند. راهنمای زیر را می‌توان در حالت کلی برای حذف اثر تداخل مورداستفاده قرارداد:

  • حسگر های القایی محافظت‌شده‌ای که در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند، باید فاصله‌ای حداقل چهار برابر فاصله‌ی قابل حس کردن از یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • حسگر های القایی غیر حفاظت‌شده‌ای که در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند حداقل باید 6 برابر فاصله‌ی قابل حس کردن (6 برابر فاصله‌ی نامی) از یکدیگر فاصله داشته باشند.نصب دو سنسور در مقابل هم

چند نکته در هنگام نصب و سیم بندی سنسور القایی

    • از اتصال سنسورهای دوسیمه‌ی AC بدون بار به برق شهر خودداری کنید. این کار موجب خرابی سنسور خواهد شد.اتصال سنسور های دو سیمه به برق شهر
    • از اتصال سنسورهای دوسیمه‌ی DC بدون بار به باتری یا منبع تغذیه خودداری کنید. این کار موجب خرابی سنسور خواهد شد.
    • از اتصال لامپ به‌عنوان بار به سنسورهای AC خودداری کنید. امپدانس اهمی لامپ هنگام خاموش بودن کم است (لامپ سرد است)، درنتیجه در لحظه‌ی سوییچینگ سنسور، جریان زیادی از آن عبور خواهد کرد که در مواردی موجب خرابی سنسور می‌شود.اتصال نادرست لامپ به عنوان بار در سنسورها یAC
    • در هنگام لزوم استفاده از لامپ به عنوان بار، بهتر است از یک مقاومت مطابق شکل زیر استفاده نمایید.

اتصال صحیح لامپ به عنوان بار به سنسور AC

    • در مواقعی که از منابع تغذیه‌ی DC در ترکیب مدارات سنسورها استفاده می‌گردد، باید از خازن به‌منظور کاهش ریپل تغذیه استفاده شود.
    • هنگام محکم کردن سنسورها در محل نصب، رعایت حداکثر گشتاور اعمالی الزامی است.گشتاور اعمالی هنگام محکم کردن سنسورها
    • هنگام استفاده از این سنسور ها حتماً به محدوده‌ی ولتاژ کاری آن توجه کنید. این محدوده روی برچسب سنسور درج می‌شود.محدوده ی ولتاژ کاری سنسورها
    • ماکزیمم جریان مجاز نیز روی برچسب سنسور درج می‌شود، هنگام استفاده از حسگر القایی حتماً به جریان مجاز آن نیز توجه کنید.

محدوده جریان کایر سنسورها

در تصویر زیر نمونه هایی از Inductive Sensor را مشاهده می کنید.

نمون هایی از انواع سنسور القایی

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3.9 / 5. تعداد رای: 14

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *