برخورد با خطرات و حوادث برق گرفتگی

خطرات و حوادث برق گرفتگی

در این مقاله به معرفی انواع حوادث برق گرفتگی و خطرات الکتریکی در داخل و اطراف منازل می پردازیم و اقدامات لازم و نحوه ی برخورد با هر یک را شرح می دهیم.

چه حوادثی در منازل رخ می دهد؟

نصب غیر صحیح، دست کاری، روش های استفاده ی نادرست و نداشتن اطلاعات کافی از تاسیسات الکتریکی، حوادث زیادی را در منازل ایجاد می کند. حادثه الکتریکی می تواند باعث سوختگی، برقگرفتگی، نقص عضو، آتش سوزی و حتی مرگ شود و یکی از مهم ترین روش های حفاظت از خود و خانواده در مقابل این گونه حوادث، افزایش اطلاعات ایمنی در منازل است.

با توجه به نوع منزل های مسکونی، اشتراک برق مدل های متنوعی داشته اما در تمام آن ها، کنتور برق درگاه اصلی ورودی آن است. در کنار کنتور از یک فیوز اصلی در مدل های مختلف مانند فیوزهای ذوب شونده، آلفا، میناتوری، یا ترکیب مینیاتوری با بریکر نشتی جریان استفاده می شود.

در صورت بروز اتصال کوتاه شدید و کامل در داخل منزل این فیوزها یا بریکرها عمل کرده و برق کل یا بخشی از منزل را قطع می کنند اما اطمینان به اینکه تمام خطاهای الکتریکی با این فیوزها شناسایی شده و حفاظت می شود بسیار خطرناک است! همیشه اتصال کوتاه یا اتصال بدنه هایی که رخ می دهد با فیوزهای معمولی قابل شناسایی نبوده و به سیستم های حفاظتی بیشتری نیاز دارد. در ادامه با خطاها و ملزومات ایمنی الکتریکی در منازل آشنا می شویم.

خطای الکتریکی چیست؟

برق یک انرژی حیاتی اما بسیار خطرناک است. ما نمی توانیم این انرژی را ببینیم، بو کنیم و یا میزان آن را با حس لامسه تشخیص دهیم. از طرفی سرعت این انرژی حدودا با سرعت نور برابر بوده و هر نوع تماسی با این انرژی می تواند مرگبار باشد. قبل از هرگونه اقدامی باید انواع خطاهایی که ممکن است در منزل رخ بدهد را شناسایی کنیم اما واقعا تعریف خطای الکتریکی چیست؟

برق برای جاری شدن به مسیر خاصی نیاز دارد. مسیر عبور برق از کابل ها، سیم ها و لوازم برقی تشکیل شده است و کامل مشخص است. هرگاه انرژی برق از این مسیرها خارج شود می تواند صدمات شدیدی ایجاد کند. پس به صورت کلی، خارج شدن برق از مسیر اصلی آن خطای الکتریکی نام دارد. برای مشخص تر شدن انواع خطاهای الکتریکی اصطلاحاتی تحت عنوان اتصال کوتاه؛ اتصال زمین یا اتصال بدنه نیز تعریف می شوند.

اتصال کوتاه:

وسایل و تجهیزات الکتریکی با توجه به توان آن ها دارای مقاومت خاصی در برابر عبور جریان هستند. یعنی وقتی شما یک تلوزیون را به پریز برق متصل می کنید، میزان انرژی کاملا مشخصی از آن عبور خواهد کرد اما سوال اینجاست که اگر این مقاومت از بین برود چه اتفاقی خواهد افتاد؟

اگر مقاومت مسیر عبور جریان بسیار کم و یا صفر شود، میزان جریان بسیار بالا رفته و می تواند اثرات حرارتی و مکانیکی شدیدی ایجاد کند. اگر این حالت به سرعت شناسایی نشده و از شبکه برق جدا نشود حوادث ناگواری مانند آتش سوزی، سوختگی الکتریکی، برقگرفتگی و … رخ خواهد داد. طبق تعریف اتصال هادی های حامل جریان به هم به صورت مستقیم و یا توسط مقاومت های کم را اتصال کوتاه می نامیم. این نوع خطا با انواع فیوزها و بریکرها قابل شناسایی بوده و می توانند حفاظت شوند.

اتصال زمین:

بر خلاف اتصال کوتاه که همیشه شدید بوده و با فیوزها شناسایی می شود، خطای زمین می تواند رخ بدهد و ما از آن بی خبر باشیم. خطای زمین طبق تعریف جاری شدن برق از مسیر کم مقاومت و یا با مقاومت بالا به زمین است. این خطا می تواند بر اثر اتصال مستقیم هادی فاز با زمین یا از طریق بدنه ی تجهیزات رخ بدهد.

خطای زمین هم به اندازه ی خطای اتصال کوتاه می تواند تهدید کننده باشد. این خطا معمولا باعث آتش سوزی و برقگرفتگی شده و در تجهیزات داخل منازل مانند اجاق گاز، ماشین لباسشویی، یخچال و … بسیار زیاد رخ می دهد.

حفاظت الکتریکی در منازل

برای مقابله با خطاهای الکتریکی باید از سیستم های ترکیبی استفاده کنیم. یعنی استفاده ی تنها از یک تجهیز حفاظتی کافی نبوده و نمی تواند تمام خطاها را پوشش بدهد. اصلی ترین سیستم های حفاظتی در منازل حفاظت در برابر اضافه جریان، حفاظت در برابر نشتی جریان و سیستم ارت یا اتصال زمین می باشد.

سیستم ارت یا زمین:

عملکرد صحیح تجهیزات حفاظتی مانند بریکرهای اضافه جریان و بریکر نشتی جریان تا حد زیادی وابسته به سیستم ارت یا اتصال زمین در منازل است. به این منظور باید در سیم کشی منازل از هادی سوم در کنار هادی فاز و نول استفاده کرد. این هادی که معمولا به رنگ سبز و زرد است در نهایت به چاه ارت درمنزل یا مجتمع متصل خواهد شد.

لوازم برقی استاندارد که نیاز به سیستم اتصال زمین دارند، معمولا دارای دوشاخه های خاصی هستند که علاوه بر اتصال سیم فاز و نول، محلی برای اتصال سیم زمین نیز دارند. با این کار اگر از پریز و سیم زمین استفاده کرده باشیم، با وصل دوشاخه تجهیزات اتصال زمین آن ها نیز دایر خواهد شد.

در بعضی از تجهیزات ممکن است محل دیگری برای اتصال زمین درنظر گرفته شده باشد. این محل با علامت زیر مشخص شده و باید به سیم زمین متصل شود.

حفاظت در برابر اضافه جریان:

اتصال کوتاه یا اتصال مستقیم سیم فاز به سیم زمین باعث عبور جریان شدیدی از مدار می شود. این جریان اگر به سرعت شناسایی و قطع نشود می تواند باعث بالارفتن شدید دما و آتش سوزی در سیم ها شود. برای شناسایی این خطا در منازل از فیوزهای ذوب شونده و یا بریکرها استفاده می شود. بهترین و پرکاربرد ترین بریکرها در منازل از نوع میناتوری هستند. توصیه می شود سیم کشی هر بخش از منزل جدا بوده و توسط یک بریکر مناسب محافظت شود. به عنوان مثال سیم کشی روشنایی هر اتاق، پریز های هر اتاق، سیستم تهویه مانند کولر، پکیچ و … به صورت جداگانه احداث شده و در بهترین نقطه از منزل یک تابلوی توزیع کوچک برای قرار گیری بریکر ها در نظر گرفته شود. بریکرها دارای مشخصه های حفاظتی متفاوتی هستند و ما باید بهترین نوع آن ها را برای مدار انتخاب کنیم. آیا تا به حال عبارت های بریکر مینیاتوری تیپ B؛ بریکر میناتوری تیپ C، بریکر تیپ D یا تیپ K و Z را مشاهده کرده اید؟ تفاوت این تیپ ها در چیست؟ چرا باید برای حفاظت الکتروموتورها از تیپ C و برای روشنایی از تیپ B استفاده کنیم؟ منحنی قطع به چه معنی بوده و در چه مدل هایی تعریف می شود؟ ب

حفاظت در برابر نشتی جریان:

خطای زمین یا اتصال بدنه همیشه توسط بریکرهای اضافه جریان شناسایی نمی شوند. به عنوان مثال در سیم کشی هایی که از هادی سوم یا ارت استفاده نشده و یا این هادی دچار قطعی شده باشد، اتصال بدنه ی تجهیزات با بریکرهای میناتوری شناسایی نمی شود. برای رفع این خطا و برقراری حفاظت تکمیلی می توان از بریکرهای نشتی جریان به صورت جدا گانه در کنار بریکر میناتوری و یا به صورت ترکیب شده با آن استفاده کرد. این بریکرها به سرعت می توانند نشتی جریان در مدار را تشخیص داده و قطع کنند.

بریکرهای نشتی جریان نیز دارای تیپ های مختلفی هستند اما این مدل ها با بریکرهای میناتوری کاملا متفاوت است. بریکرهای نشتی جریان از نظر میزان جریان نشتی، زمان قطع و شناسایی نوع جریان خطا گروه بندی می شوند. برای مدارهای مختلف باید مسائل ایمنی در نظر گرفته شده و بر اساس آن از بین تیپ های مختلف بریکر نشتی جریان بهترین گزینه انتخاب شود. به عنوان مثال این بریکرها از نظر میزان جریان نشتی به گروه های 10 میلی آمپر، 30 میلی آمپر، 100 میلی آمپر، 300 میلی آمپر و 1 آمپر و از نظر شناسایی نوع جریان به گروه های AC و A و B و … تقسیم می شوند.

علاوه بر سیستم ها و تجهیزات ذکر شده، می توان یا انجام این موارد از حادثه های الکتریکی در منازل جلوگیری کرد. لطفا این نکات را مطالعه کرده و به خانواده ی خود نیز آموزش دهید:

  1. پریزهای برق را با کاورهای مناسب بپوشانید. برخی از پریزها دارای سیستم ایمنی در برابر ورود اجسام خارجی به غیر از دوشاخه های استاندارد مانند میخ، سنجاق و … هستند. نصب این نوع از پریزها در منازلی که اطفال و یا حیوانات خانگی وجود دارد توصیه می شود.
  2. سیم های سیار و یا سیم های بلند لوازم الکتریکی را دور از دسترس اطفال، حیوانات خانگی قرار داده و مراقب باشید تا زیر لوازم مانند مبل، کمد و یا لای درب ها و در مسیر رفت و آمد قرار نگیرند. له شدن سیم ها و آسیب دیدن عایق آن ها می تواند باعث برقگرفتگی و آتش سوزی شود.
  3. عوامل ظاهری مانند جرقه زدن و یا گرما در کلیدها، پریزها و دیگر لوازم الکتریکی به سرعت باید مورد بررسی قرار بگیرند. این موارد در صورت رفع نشدن به سادگی باعث قطع فیوزها و یا آتش سوزی می شوند.
  4. هنگام استفاده از مبدل ها و یا چندراهی های برق مراقب اضافه بار باشید. اتصال بیش از حد لوازم یا لوازم پر مصرف به این چند راهی ها می تواند باعث آتش سوزی شود.
  5. از وارد کردن لوازم فلزی به داخل تجهیزات الکتریکی پرهیز کنید. این کار می تواند باعث برقگرفتگی شود.
  6. مسیر عبور سیم های برق نباید گرم بوده و یا در معرض رطوبت قرار بگیرند.
  7. هرگز با دست های مرطوب تجهیزات الکتریکی، کلید، پریز و … را لمس نکنید.
  8. بخاری، توستر و دیگر تجهیزات برقی گرما زا را بدون حضور خود روشن نگه ندارید. اشکال در این سیستم ها می تواند فاجعه آمیز باشد.
  9. از پریزهای داخل حمام، نزدیک سینک ظرف شویی و محیط هایی که احتمال پاشش آب وجود دارد استفاده نکنید.
  10. هر قسمت از منزل باید فیوزهای جداگانه و در بهترین حالت محافظ های نشتی جریان جداگانه داشته باشد.
  11. برای آشپزخانه، حمام، استخر و … حتما از بریکرهای نشتی جریان استفاده کنید.
  12. هرگز بدون اطلاعات لازم اقدام به تعمیر و یا دستکاری تجهیزات الکتریکی نپردازید. این کارها فقط باید توسط متخصصین برق انجام شود.

چه حوادثی در اطراف منازل رخ می دهد؟

خطرات الکتریکی در منازل به دو گروه داخلی و خارجی تقسیم می شود. خطرات داخلی به تجهیزات داخل منزل مرتبط بوده اما خطرات خارجی می تواند شامل تماس مستقیم و یا غیر مستقیم با انواع شبکه های برق در اطراف منزل باشد. برای بهتر مشخص شدن این خطرات و روش های جلوگیری از آن ها، سیستم برق رسانی را به صورت کلی بررسی می کنیم. برق معمولا در فواصل دور و در محل هایی تحت عنوان نیروگاه تولید می شود. روش های تولید برق متفاوت بوده و به گروه های سوخت فسیلی، اتمی، انرژی های تجدید پذیر و … تقسیم می شود. برای انتقال این انرژی به منازل ما از مدل های مختلف شبکه های الکتریکی با سطوح ولتاژ متفاوت استفاده شده و ما همواره در معرض خطرات این شبکه ها هستیم. لطفا برای درک بهتر چرخه تولید، انتقال و توزیع انرژی برق این ویدئوی کوتاه را مشاهده کنید.

خطرات ناشی از شبکه های الکتریکی در تمام نقاط  مانند محل کار، هنگام رانندگی، در اطراف منازل و یا داخل آن وجود دارد. در این بخش به خطرات ناشی از تماس مستقیم و غیر مستقیم با شبکه های الکتریکی در اطراف منازل می پردازیم. قبل از بررسی خطرات مربوط به شبکه های الکتریکی ابتدا باید انواع آن ها را بشناسیم. شبکه های برق به صورت کلی به دو گروه شبکه های هوایی و شبکه های زمینی تقسیم می شوند. شبکه های هوایی روی پایه های سیمانی، چوبی، فلزی ویا دکل ها وجود داشته و برخورد با آن ها مرگ بار است. این مدل از شبکه ها اغلب دارای هادی یا سیم های بدون روکش بوده و هرگونه تماس با آن ها می تواند باعث عبور جریان برق از بدن ما شود. شبکه های هوایی دارای سطح ولتاژ مختلفی بوده و هرچه از داخل شهر به بیرون برویم، تماس با آن ها خطرناک تر می شود.

در مقابل شبکه های هوایی، شبکه های زمینی وجود دارند که در آن ها از انواع کابل استفاده می شود. درست است که این شبکه ها در دید عموم قرار ندارند اما به نوبه ی خود خطرناک هستند. هنگام حفاری برای منظورهای مختلف، برخورد با کابل های زمینی برق می تواند مرگ بار باشد. در این ویدئو تمام خطرات ناشی از برخورد با شبکه های برق به صورت کلی بررسی شده است.

در اطراف منازل ممکن است شبکه های هوایی فشار ضعیف، فشار متوسط و به ندرت فوق توزیع وجود داشته باشد. هر یک از این شبکه ها دارای قدرت خاصی هستند به عنوان مثال شبکه های فشار ضعیف دارای برق 400 ولت، شبکه های فشار متوسط 11، 20 و 33 کیلو یا هزار و فوق توزیع 63 کیلو یا هزار ولت به بالا می باشند. سالانه حوادث ناگوار زیادی در نزدیکی منازل و بعلت تماس با شبکه های برق رخ می دهد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

برخورد نردبان یا بالابرها:

از نردبان یا بالابرها در نزدیکی منازل برای انجام کارهای زیادی ماند نصب انواع پرچم، قطع شاخه درختان، تعمیر منازل، انتقال مصالح ساختمانی و … استفاده می شود. برخورد مستقیم این تجهیزات با شبکه های برق مرگبار بوده، پس قبل از استفاده از آن ها باید مراقب شبکه های برق باشیم. برای شناسایی خطرات می توان از محل کار فاصله گرفته و انواع تجهیزات را بررسی کرد. در صورت وجود هرگونه شبکه ی برق، باید به نزدیک ترین اداره ی برق مراجعه کرده و برای انجام کار، راهنمایی های لازم را دریافت کنید. هیچ گاه اقدام به عایق کردن شبکه های برق با انواع لوله های پلاستیکی و … نکنید.

قطع شاخه ی درختان

بسیاری از افراد اقدام به هرس درختان می کنند بدون اینکه اطلاعی از خطر برق داشته باشند. هنگام هرس درختان در نزدیکی خطوط برق، خطرات زیادی شما را تهدید می کند. سقوط یک شاخه ی قطع شده می تواند باعث پاره شدن سیم ها و یا برخورد آن ها به هم شود. در صورت پاره شدن سیم ها و اتصال آن ها به زمین، محیط اطراف می تواند تا شعاع 10 متر برقدار شود.

با توجه به سطح ولتاژ شبکه، یک شاخه ی درخت می تواند به خوبی برق را منتقل کرده و باعث برقگرفتگی شود. اگر هنگام برش یک شاخه سمت دیگر آن با شبکه هوایی تماس پیدا کند تمام لوازم مانند اره، قیچی و … برقدار شده و از بدن شما جریان خطرناکی عبور خواهد کرد.

با توجه به موارد ذکر شده همواره قبل از هرس درختان این نکات را مد نظر قرار دهید: از محل کار فاصله گرفته و وجود خطوط هوایی برق را به خوبی کنترل کنید. در صورتی که هر نوع شبکه ی هوایی در نزدیکی محل کار وجود داشت، با مرکز فوریت های برق تماس گرفته و اطلاعات لازم را کسب کنید. هرگز در نزدیکی شبکه های برق از نردبان، بالابر استفاده نکرده و از درختان بالا نروید.

حوادث طبیعی

رخدادهای طبیعی مانند سیل، باران، وزش شدید باد و … می تواند خطرات ناشی از وجود شبکه های هوایی برق در نزدیکی منازل را به شدت افزایش دهد. با توجه به این که آب یک رسانای بسیار خوب محسوب می شود، باران، جمع شدن آب و سیل می تواند خطرات برقگرفتگی را دو چندان کند. در هنگام بارش باران به شبکه های هوایی و پایه های برق اعم از پایه های فلزی، چوبی و سیمانی نزدیک نشده و هرگز آن ها لمس نکنید.

وزش بادهای شدید در نزدیکی شبکه های هوایی برق خطراتی را در پی دارد. به عنوان مثال درختان را به شبکه های برق نزدیک کرده و باعث پاره شدن سیم ها و یا عبور جریان برق از شاخه ها می شود. بادهای شدید می توانند انواع اشیاء خارجی را روی شبکه های برق انداخته و خطرات جدی ایجاد کنند. در روزهای طوفانی سعی کنید از محیط منزل خارج نشده و هرگز به شبکه های برق نزدیک نشوید. برای کاهش خطرات و وصل سریع برق در این روزها، هرگونه حادثه مانند برخورد سیم ها به هم، پاره شدن سیم ها و یا وجود اشیاء خارجی روی شبکه های برق را به مرکز فوریت های برق اطلاع دهید.

حوادث رانندگی

هرجایی که خطوط هوایی برق وجود داشته باشند، بروز حادثه هایی مانند برخورد وسایل نقلیه با پایه ها نیز دور از انتظار نیست. اطلاعات کافی در این زمینه می تواند باعث حفظ جان ما و دیگران شود. در ادامه به بررسی اقدامات لازم در هنگام برخورد با پایه های برق می پردازیم.

در صورت تصادف با پایه های برق چه اقداماتی انجام دهیم؟

حتما در داخل شهر و نزدیک جاده ها دو نوع شبکه برق رسانی تحت عنوان شبکه ی فشار ضعیف و شبکه فشار متوسط را دیده اید. شبکه و تجهیزات فشار ضعیف و فشار متوسط هوایی روی انواع پایه های سیمانی؛ چوبی و فلزی در ابعاد و سایزهای مختلف احداث می شوند. پایه ها از نظر ارتفاع و میزان نیرویی که می توانند تحمل کنند سایز بندی و انتخاب می شوند. از نظر ارتفاع پایه ها در سایزهای 9 و 12 و 15 متری و از نظر نیرو در سایزهای 200 و 400 و … وجود دارند. پایه های 9 متری اغلب برای شبکه های فشار ضعیف و نگه داری ترانس های هوایی و پایه های 12 و 15 متری جهت حمل شبکه های فشار متوسط؛ ترانس هایی هوایی؛ فشار ضعیف و … استفاده می شوند.

پایه های حامل شبکه های برق در معرض خطرهای زیادی از جمله حوادث طبیعی و برخورد خودروها هستند. در صورت شکستن این پایه ها؛ شبکه و تجهیزات روی آن ها نیز دچار اختلال شده و برق رسانی با مشکل مواجه می شود.

خودتان و دیگران را در این گونه حوادث ایمن نگه دارید

برخورد خودروها با پایه ها و دکل های برق می تواند باعث برقگرفتگی شود. هنگام بروز چنین حوادثی ممکن است دو خطر بزرگ ما را تهدید کند. ولتاژ تماس و ولتاژ گام.

اگر با پایه ی برق برخورد کرده و سیم ها روی خودروی شما افتادند، ابتدا موقعیت را بررسی کنید. در صورتی که خطری شما را تهدید نمی کند، داخل خودرو بمانید و با پلیس یا فوریت های برق تماس بگیرید. در بسیاری از اوقات نیاز است تا خودرو را ترک کنید اما برای اینکار نمی توانید از روش معمول استفاده کنید. پس ادامه متن را به دقت مطالعه کنید.

صدای شدید و قطع شدن برق

در لحظه ی برخورد خودرو ممکن است صدای شدیدی مانند رعد و برق یا صاعقه بشنوید. این صدا ناشی از به هم خوردن و جرقه ی بین سیم ها بوده و ممکن است چند بار دیگر تکرار شود. هرچقدر ولتاژ خط آسیب دیده بالاتر باشد؛ صدای آن نیز بیشتر خواهد بود.

پس از برخورد ممکن است برای زمان کوتاهی برق منطقه قطع شود اما مهم ترین نکته این است که هرگز تصور نکنید سیم ها بی برق شده اند و شما می توانید بدون در نظر گرفتن نکات ایمنی از خودرو خارج شوید. در هر لحظه و به صورت خودکار ممکن است برق شبکه وصل شده و سیم ها و زمین اطراف تا شعاع 10 متر برقدار شود. قرار گرفتن در این محدوده بسیار خطرناک بوده و می تواند باعث مرگ شود.

تماس با مراکز امداد

ابتدا وضعیت خودتان و افراد داخل خودرو را کنترل کنید. اگر کسی سعی کرد به خودرو نزدیک شود این نکته را به وی یادآوری کنید که ممکن است دچار برقگرفتگی شود و باید منتظر بماند. در صورتی که حالت بحرانی وجود ندارد با مرکز پلیس؛ آتش نشانی و یا فوریت های برق تماس بگیرید. نگران به یادآوردن شماره ها نباشید؛ تمام مراکز ذکر شده باهم در ارتباط هستند و می توانند شما را نجات دهند. در صورتی که به تلفن همراه دسترسی ندارید از کسانی که داخل یا خارج از خودرو هستند بخواهید این کار را انجام دهند.

تماس با مراکز امدادی چند نتیجه خواهد داشت: ابتدا اینکه شرکت برق منطقه ای از حادثه با خبر شده و مدیریت قطع و وصل برق را در کنترل خواهد گرفت. نتیجه ی بعدی این است که به سرعت خودروهای امدادی به محل اعزام می شوند.

جلوگیری از ولتاژ تماس

در صورتی که نیاز  به ترک خودرو بود باید این نکته را بیاد داشته باشید که: هیچ گاه نباید توسط بدن شما بین خودرو و زمین ارتباطی ایجاد شود. ارتباط بین زمین و خودرو می تواند باعث برقگرفتگی شود.

برای خروج از خودرو باید با یک حرکت از خودرو جدا شوید. بهترین کار یک پرش کوتاه با هردو پا است. در نظر داشته باشید باید با دو پایه ی نزدیک به هم روی زمین قرار بگیرید. در صورتی که از خودرو بپرید اما به زمین بخورید یا پاهای شما بیش از حد باز شوند؛ خطر شما را تهدید می کند.

جلوگیری از ولتاژ گام

طبق بررسی های اعلام شده توسط استانداردها؛ ممکن است زمین اطراف محل حادثه برقدار شود. این برقداری به صورت دایره های هم مرکز بوده و تا شعاع 10 متر گسترده می شود. پس خارج شدن از خودرو کافی نبوده و باید از محدوده ی حادثه نیز خارج شوید.

برقدار شدن زمین

برای خارج شدن از این محدوده نباید روی زمین گام بردارید. باید با پاهای جفت شده و پرش های کوتاه از محل دور شوید. می توانید قدم های بسیار کوچک نیز بردارید اما باید پاها به هم چسبیده و کنارهم روی زمین کشیده شوند. در هرگام فاصله نباید بیشتر از یک قدم یا فاصله پاشنه تا انگشتان بوده و پا هرگز از روی زمین بلند شود. در صورتی که شک دارید از محدوده خارج شده اید یا نه؛ پاهای خود را بدون جدا کردن از زمین و به آهستگی باز کنید. هرگاه متوجه ی وجود برق شدید سریع به حالت اول خود برگردید و سعی کنید با پرش های بیشتر از محدوده خارج شوید.تست برقدار بودن زمین

تا قبل از حضور خودروهای امدادی مخصوصا اداره ی برق به خودرو نزدیک نشوید اما در صورت وجود حالت اضطراری؛ با رعایت تمام نکات ذکر شده می توانید جان افراد دیگر را نجات دهید. در ادامه برخورد کامیون و شکسته شدن پایه حامل شبکه هوایی فشار متوسط را مشاهده می کنید.

باز بودن درب تابلو یا پست های برق

محل اتصال کابل های برق و یا قرار گیری تجهیزات مانند ترانسفورماتورها و … باید دارای درب و قفل های ایمنی مناسب باشند. این قفل ها فقط توسط مامورین شرکت های توزیع برق و جهت انجام اموری مانند تعمیرات، نوسازی، برداشت اطلاعات و … باز شده و بعد از پایان کار مجدد دایر می شوند. به علت های مختلفی مانند سرقت، فراموش کردن و یا اشکال در قفل ها ممکن است درب این تجهیزات باز بماند. با توجه به اینکه این قسمت ها منبع اصلی برق بوده و می توانند بسیار خطرناک باشند، هرگونه باز بودن درب ها باید به اطلاع فوریت های برق رسانده شود. هرگز به این تجهیزات نزدیک نشده و به فرزندان خود نیز خطرات ناشی از تماس با این تجهیزات را آموزش دهید.

جمع بندی

متاسفانه شبکه های برق رسانی از جمله شبکه های هوایی، تابلو ها، تاسیسات عمومی و پایه های روشنایی سالانه جان افراد زیادی را تهدید می کند. با توجه به اینکه ایمن کردن صد در صدی این شبکه ها امکان پذیر نیست، باید آموزش های کافی در این زمینه به افراد داده شود. همواره این نکات را در نظر داشته و به دیگران نیز گوش زد کنید:

  • هرگونه تماس با تابلوهای برق، پایه ها و سازه های فلزی مربوط به آن ها در محیط پارک ها، کوچه ها و … خطرناک بوده و باید منع شود.
  • هرگونه بازی کردن در حوض های آب که مجهز به سیستم های روشنایی یا آب نما هستند ممنوع است.
  • هرگز نباید از سازه های فلزی، چوبی، سیمانی و … مربوط به شبکه های برق بالا رفته و اقدام به لمس تجهیزات کرد.
  • هرگز از اسباب بازی های پرنده مانند انواع کایت، بادبادک، ماکت ها و … در نزدیکی خطوط هوایی برق استفاده نشود.
  • هرگز در تزئینات عمومی مانند نصب پرچم، ریسه و … نباید از پایه های مربوط به شبکه های هوایی استفاده کرده و یا از آن ها بالا رفت.
  • هنگام انتقال لوازم ، مصالح ساختمانی، ابزار و … از داخل کوچه و خیابان به طبقات بالایی ساختمان ها، وجود هرگونه خطوط هوایی در نظر گرفته شود.

برای ایمن ماندن از خطرات مستقیم و غیر مستقیم الکتریسته باید از دستورالعمل های خاصی پیروی کنیم. در این قست می توانید بخشی از این دستورالعمل ها و اقدامات لازم در صورت مواجه شدن با خطرات را در قالب اینفوگرافی فرا بگیرید.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.7 / 5. تعداد رای: 3

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *