تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع

تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع یا On/Off Delay

در این مقاله تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع یا On/Off Delay را به عنوان یکی از تجهیزات خاص مدار فرمان در تابلو برق صنعتی بررسی می کنیم. با توجه به اسم این تایمر می توان حدس زد که فانکشن آن ترکیبی از تایمرهای تاخیر در وصل و تاخیر در قطع است. این تایمرها در مقالات قبلی به صورت کامل بررسی شده اند. جهت ایجاد تأخیر در روشن شدن و خاموش شدن یک وسیله یا بخشی از مدار به صورت هم‌زمان می‌توان از یک تایمر ترکیبی تأخیر در وصل و تأخیر در قطع استفاده کرد. این تایمر از نظر دیجیتال یا آنالوگ بودن، رنج زمانی، تعداد پلاتین‌ها و غیره در مدل‌های بسیار متنوعی ساخته شده و نماد آن طبق تصویر زیر نمایش داده می‌شود.

معرفی و دیاگرام

در تصویر زیر و گزینه‌ی (a) دیاگرام الکتریکی تایمر تأخیر در وصل و قطع سه سیمه با یک پلاتین چنج آور و در گزینه‌ی (b) نمودار کاری آن را مشاهده می‌کنید. تایمرهای الکترونیک تأخیر در وصل و تأخیر در قطع به منظور زمان سنجی های دقیق اغلب به صورت سه سیمه ساخته می‌شوند. در این روش تغذیه به صورت دائم به پایه‌های A1 و A2 متصل بوده و تایمر با قطع و وصل پلاتین کنترل زمان سنجی‌ها را انجام می دهد

طبق نمودار با فعال شدن بخش کنترل زمان سنجی بخش تاخیر در وصل یا On Delay آغاز می شود. پس از سپری شدن این زمان پلاتین های فرمان تایمر تغییر وضعیت می دهند. با قطع بخش کنترل پلاتین ها به همان حالت باقی مانده و زمان سنجی تاخیر در قطع یا Off Delay آغاز می شود. پس از اتمام این زمان پلاتین ها به حالت اول برگشته و تایمر آماده زمان سنجی مجدد است.

با توجه به ترکیب دو فانکشن تاخیر در وصل و تاخیر در قطع در یک تایمر از دو نیم دایره روی پلاتین فرمان استفاده می شود. این نیم دایره ها به صورت معکوس مقابل یکدیگر بوده و هردو زمان سنجی هنگام وصل و قطع را نمایش می دهند. لازم به ذکر است که به جای این تایمر می توان از یک تایمر تأخیر در وصل و یک تایمر تأخیر در قطع مجزا نیز استفاده کرد اما این کار باعث بزرگتر شدن ابعاد تابلو و پیچیده تر شدن سیم بندی مدار فرمان می شود.

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید. هم چنین به منظور بررسی این تایمر در مینی پی ال سی LOGO زیمنس مقاله ی تایمر تاخیر در وصل لوگو را مطالعه کنید.

تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع ممکن است یک یا چند پلاتین مجزا داشته باشد. این پلاتین ها به صورت نرمال باز یا نرمال بسته در مدار فرمان استفاده می شوند. در تصویر زیر سمبل تایمر دو سیمه و پلاتین های نرمال باز و نرمال بسته ی آن را مشاهده می کنید.

تایمر تاخیر در وصل و قطع

در تصویر زیر نحوه نمایش سه تایمر تاخیر در وصل، تایمر تاخیر در قطع و تایمر ترکیبی نمایش داده شده است. هر سه ی این تایمرها به صورت دو سیمه بوده و دارای یک پلاتین نرمال باز و یک پلاتین نرمال بسته هستند. در سطر اول از سمت چپ بوبین تایمر تاخیر در وصل با یک علامت ضربدر را مشاهده می کنید. روی پلاتین های این تایمر از یک دایره به سمت بیرون استفاده می شود. سطر دوم مربوط به تایمر تاخیر در قطع بوده و در بوبین آن یک بخش کامل پر وجود دارد. نیم دایره ی روی پلاتین های فرمان این تایمر به سمت داخل ترسیم شده اند. در سطر سوم ترکیب این دو تایمر را مشاهده می کنید. در بوبین آن هردو فانکشن نمایش داده شده و روی پلاتین های فرمان آن نیز دو نیم دایره وجود دارد. در صورت سه سیمه بودن این تایمر یک بخش کنترلی به بوبین آن اضافه خواهد شد. این بخش با توجه به مدل و برند تایمر می تواند با حروف S، B و غیره مشخص شود.

انواع تایمر

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره ی جامع آموزش مدار فرمان شرح داده شده است. در این دوره با تجهیزات پایه مانند انواع کلیدها، کنتاکتورها، تایمرها، ساعت ها و غیره آشنا شده و نحوه ی سیم بندی آن ها را فراخواهیم گرفت. یک فصل از دوره ی آموزش مدار فرمان مربوط به شناخت سمبل های الکتریکی، مدارک مهندسی، نقشه ها و ترسیم مدارها در محیط اتوکد الکتریکال است. پس از فراگرفتن نحوه ی ترسیم مدارها و سیم بندی قطعات پایه وارد بخش های پیچیده تر مانند طراحی سیستم های چنج آور می شویم. در این فصل یک پروژه ی چنج آور با 3 ورودی توسط کلیدهای چنج آور موتور دار سوکومک و برد دیتا کام 207 طراحی و ساخته می شود. تابلوی فوق به یک دیزل موتور سازان تبریز متصل شده و تنظیم پارامترها صورت می گیرد.

نقشه سیم بندی تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع

در مدار فرمان تایمر تاخیر در قطع و وصل زیر یکی از کاربردهای آن را مشاهده می کنید. در اولین بخش مدار فرمان و به منظور حفاظت کلی سیستم یک بریکر و پلاتین نرمال بسته ی بی متال وجود دارد. به منظور توانایی در روشن و خاموش کردن کلی مدار از یک سوئیچ دو حالته با تگ SF09- استفاده شده است. با بستن سوئیچ SF09- جریان برق از شستی قارچی عبور کرده و باعث روشن شدن بوبین تایمر می شود. همانطور که مشاهده می کنید این تایمر به صورت سه سیمه بوده و پس از وصل برق تغییری در پلاتین های آن ایجاد نمی شود.

با فشردن شستی S10- کنتاکتور KF07- روشن شده و توسط پلاتین نرمال باز خود پایدار می شود. از آنجایی که بخش کنترلی تایمر به بوبین کنتاتور KF07- متصل بوده؛ بالافاصله زمان سنجی را آغاز می کند. پس از سپری شدن زمان تاخیر در وصل پلاتین نرمال باز تایمر کنتاکتور KF09- را روشن می کند. شرایط مدار تا لحظه فشار دادن شستی استپ به همین شکل خواهد بود. با فشار دادن شستی استپ کنتاکتور اول خاموش شده و بخش کنترلی تایمر نیز قطع می شود. در این قسمت زمان سنجی تایمر برای تاخیر در قطع آغاز شده و پس از پایان آن کنتاکتور دوم خاموش خواهد شد. در نظر داشته باشید قطع برق، قطع بریکر، قطع سوئیچ یا فشار دادن شستی قارچی باعث قطع کنتاکتور اول و قطع تغذیه ی تایمر و خاموش شدن کامل مدار می گردد.

نقشه تایمر تاخیر در وصل و تاخیر در قطع

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 5

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *