سیگنال تاور و چراغ گردان

سیگنال تاور و چراغ گردان

سیگنال تاور و چراغ گردان از گروه آلارم های 360 درجه محسوب می شوند. همانطور که می دانید بسیاری از تأسیسات الکتریکی در سالن و محیط‌های باز نصب می‌شوند. محیط‌های بزرگ در بخش‌های صنعتی مانند سالن‌های تولید، بندرگاه‌ها و غیره دارای شرایط خاصی از نظر نصب تجهیزات، تعداد زیاد ماشین‌آلات یا افراد، آلودگی‌ها، فاصله‌ی دید، زاویه‌ی دید، صدای زیاد، محدودیت در سیم‌کشی و غیره هستند. این عوامل باعث می‌شوند تا برداشت اطلاعات از وضعیت ماشین‌آلات یا پیگیری کار افراد با مشکل روبه‌رو شود. به عبارت دیگر در این تاسیسات نمی توان از چراغ سیگنال معمولی استفاده کرده و بهترین گزینه ها برج سیگنال یا سیگنال تاور و چراغ گردان است.

به عنوان مثال یک اپراتور خط تولید لوله یا اپراتور کنترل جرثقیل نمی‌تواند در یک محل ساکن بوده و در حین کار کلیه‌ی آلارم‌های مدار را کنترل کند. از طرفی تجهیزات اخباری مانند چراغ‌های سیگنال، مرکز آلارم، HMI و غیره دارای زاویه و فاصله‌ی دید بسیار محدودی هستند. به عنوان مثال حتما باید با فاصله‌ی چند متری و روبه‌روی یک چراغ سیگنال بایستیم تا روشن و خاموش شدن آن را تشخیص دهیم. پس از چه تجهیزات اخباری در این محل‌ها استفاده کنیم؟ برای رفع مشکلات فوق می‌توان از ترکیب آلارم صوتی و چراغ‌های قابل نصب روی دیوار، ماشین‌آلات، سقف، پایه و  غیره استفاده کرد. این آلارم ها باید به شکلی انتخاب شوند که ارتفاع مناسب و زاویه‌ی دید 360 درجه داشته باشند.

چراغ گردان

یکی از ساده ترین سیگنال های 360 درجه چراغ گردان است. این چراغ ها در مدل های مختلفی از نظر رنگ، نوع آلارم نورانی، اندازه و غیره تولید می شوند. در چراغ های گردان معمولا یک لامپ در وسط قرار گرفته و یک آینه دور آن می چرخد. این مدل را حتما در خودروهای امدادی مشاهده کرده اید. در نسل های جدید از LED به صورت چشمک زن استفاده شده و قطعات مکانیکی حذف شده اند. البته این چراغ ها می توانند به لامپ رشته ای چشمک زن نیز مجهز باشند. به عنوان مثال در تصویر زیر نمونه ای از چراغ های تکی ضد انفجار با زاویه ی دید 360 درجه را مشاهده می کنید. این چراغ‌ها با توجه به نوع محیط می‌توانند در برابر آلودگی های فیزیکی، گاز، مایعات و غیره مقاوم شده باشند.

 

LED های چند رنگ

در صورت افزایش تعداد آلارم ها دیگر نصب چند چراغ جداگانه منطقی نبوده و می‌توان از چراغ‌های چند رنگ یا برج‌های سیگنال Signal Tower Light استفاده کرد. این قطعات با پایه و یا به صورت مستقیم روی ماشین‌آلات، میز و غیره نصب شده و آلارم‌های سیستم را نمایش می‌دهند. از مزایای این قطعات می‌توان نصب سریع، زاویه‌ی دید 360 درجه، تعداد آلارم و مدل‌های بسیار متنوع را نام برد. با توجه به مزایای LED ها و ساخت مدل‌های چند رنگ، استفاده از آن‌ها در سیستم‌های اخباری افزایش پیدا کرده است. به عنوان مثال و طبق تصویر زیر با قرار دادن آن‌ها روی یک پایه می‌توان به صورت 360 درجه تمام رنگ آن‌ها را مشاهده کرد. قابل ذکر است که روشن شدن هر یک از رنگ‌ها می‌تواند آلارم خاصی مانند در حال کار، آماده به کار، وقوع خطا و غیره را نمایش داده و نیازی به نصب سیگنال‌های مختلف با رنگ‌های متفاوت نمی‌باشد.چراغ‌های LED با مدل‌های متنوع مانند نور ثابت، چشمک زن، بیزر دار و غیره برای محیط‌های مختلف با IP بالا ساخته می‌شوند. ولتاژ کاری این قطعه بین 24 تا 230 ولت مستقیم و متناوب بوده و به راحتی می‌توان آن را در مدارهای فرمان و تأسیسات مختلف نصب کرد. همانند چراغ‌های سیگنال LED این قطعه نیز دارای مصرف پایین، حرارت کم و عمر بسیار طولانی می‌باشد.

برج سیگنال

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید در سیگنال تاور یا برج‌ سیگنال از طبقات مجزا با لامپ و محفظه‌ی رنگی استفاده می‌شود. این قطعه نیز بسیار آسان نصب شده و می‌تواند آلارم‌های مورد نیاز را به صورت 360 درجه نمایش دهد. تفاوت اصلی برج سیگنال چند طبقه با LED های چند رنگ در توانایی استفاده از رنگ‌های مختلف به صورت هم‌زمان است. در نظر داشته باشید که سیگنال تاور یا برچ سیگنال دارای قسمت های جداگانه با لامپ های مجزا است. لازم به ذکر است که لامپ های برج سیگنال می تواند رشته ای و یا LED با ولتاژ های مختلف باشد. در سیگنال تاور می‌توان از روشن شدن تمام طبقه‌ها و یا ترکیبی از آن‌ها به منظور اعلام آلارم خاصی مانند در حال تعمیر استفاده کرد. این حالت در LED ها امکان پذیر نبوده و روشن کردن چند رنگ مختلف در آن ها باعث تولید رنگ جدیدی شده و ممکن است اپراتورها را دچار اشتباه کند. برج سیگنال به صورت استوانه و مکعبی ساخته شده و می‌تواند هشدار دهنده و یا تجهیزی برای ارتباط دو طرفه باشد.

در بخش‌های قبلی شرح داده شد که هر آلارم نوری دارای محدوده‌ی خاص است. به عنوان مثال روشن شدن برج سیگنال در یک سالن یا یک بخش نمی‌تواند اپراتور را از سالن دیگر به محل خطا احضار کند. برای رفع این مشکل می‌توان از ترکیب آلارم‌های صوتی و نورانی استفاده کرد. این کار در برج‌های سیگنال نیز انجام شده است یعنی شما می‌توانید از برج سیگنال معمولی و یا با آلارم صوتی داخلی استفاده کنید. طبق تصویر زیر در برخی مدل‌ها بلندگو یا بیزر در بالاترین قسمت برج سیگنال تعبیه می‌شود.  آلارم صوتی در مدل‌های مختلف بوده و می‌تواند با فرمان‌های مختلف پخش شود. در برخی از برج‌ها قابلیت ضبط صدا و یا تغییر آلارم‌های صوتی نیز دیده شده است.

از آن‌جایی که برج سیگنال نیز همانند دیگر تجهیزات در معرض عوامل مضر مختلفی مانند نفوذ گرد و غبار، مایعات، گازهای قابل اشتعال و غیره قرار دارد، مدل آن باید متناسب با محیط نصب انتخاب شود. به عنوان مثال شما نمی‌توانید از برج‌های معمولی در محیط‌های پر خط و حاوی غبار و گازهای قابل اشتعال استفاده کنید. برای این کار و طبق تصوی زیر تجهیزات باید در برابر عوامل مخرب ایمن شده و دارای گواهینامه‌های ضد انفجار (Explosion Proof) باشند. برای آشنایی با این گواهینامه می توانید مقاله ی تجهیزات ضد انفجار و کدبندی آن ها در استانداردهای NEC500، NEC505، IEC، EN و ATEX را مطالعه کنید.

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره ی جامع آموزش مدار فرمان شرح داده شده است. در این دوره با تجهیزات پایه مانند انواع کلیدها، کنتاکتورها، تایمرها، ساعت ها و غیره آشنا شده و نحوه ی سیم بندی آن ها را فراخواهیم گرفت. یک فصل از دوره ی آموزش مدار فرمان مربوط به شناخت سمبل های الکتریکی، مدارک مهندسی، نقشه ها و ترسیم مدارها در محیط اتوکد الکتریکال است. پس از فراگرفتن نحوه ی ترسیم مدارها و سیم بندی قطعات پایه وارد بخش های پیچیده تر مانند طراحی سیستم های چنج آور می شویم. در این فصل یک پروژه ی چنج آور با 3 ورودی توسط کلیدهای چنج آور موتور دار سوکومک و برد دیتا کام 207 طراحی و ساخته می شود. تابلوی فوق به یک دیزل موتور سازان تبریز متصل شده و تنظیم پارامترها صورت می گیرد.

برج سیگنال دو طرفه

برج سیگنال معمولی فقط یک تجهیز اخباری بوده ولی می‌توان با مقداری تغییر آن را به یک دستگاه ارتباطی دو طرفه یا تجهیزی برای ثبت اطلاعات تبدیل کرد. یک برج سیگنال دو طرفه می‌تواند برای اعلام آلارم به برج‌های دیگر، مرکز کنترل، سیستم‌های اخباری دیگر، ثبت کننده‌ها و غیره استفاده شود. برج‌های دوطرفه برای نصب روی میز و ماشین‌آلات ساخته شده و می‌توانند دارای بیزر، بلندگو، چند شستی یا کلید فرمان باشند. به عنوان مثال و طبق تصویر زیر اپراتور بدون ترک میز کار خود و با فشردن شستی خاصی می‌تواند یک رنگ را روشن کرده و اعلام کند که به کمک نیاز داشته و یا انجام کاری را به اتمام رسانده است.

در طرف مقابل روشن کردن رنگ‌های مختلف و یا هشدارهای صوتی توسط مرکز کنترل می‌تواند پیام‌هایی را مانند وقت استراحت، مراجعه به مرکز کنترل، تغییر روش کار و غیره به اپراتور اعلام کند. در مراکز پیشرفته و دقیق، تمام تغییرات در روشن و خاموش شدن سیگنال‌های مختلف ثبت شده و در تحلیل کار اپراتورها و یا سرپرست‌ها و غیره استفاده می‌شود. شاید این تجهیز در نگاه اول مفید نباشد اما تصور کنید که باید تعداد زیادی مونتاژ کار را در یک خط تولید سرپرستی کنید. با نصب برج سیگنال یا سیگنال تاور دو طرفه از ترک میز کار به علت‌های مختلف جلوگیری شده و مواد مورد نیاز هم به سرعت در اختیار افراد قرار می‌گیرد. تمام موارد ذکر شده باعث افزایش راندمان، سرعت تولید، کاهش مصرف انرژی، هزینه‌ها و غیره خواهد شد.

برج سیگنال تحت شبکه

استفاده از برج سیگنال در ارتباط‌های دوطرفه و سیستم‌های جمع‌آوری اطلاعات نیاز به سیم‌بندی‌های زیادی داشته و هزینه‌های نصب، بهره‌برداری و تعمیرات آتی را افزایش می‌دهد. از طرفی استفاده از این سیستم باعث اشغال خروجی‌ها و ورودی‌های تجهیزات کنترلی مانند رله‌ها و PLC ها شده و تعداد آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای حل این مشکل از تکنولوژی انتقال اطلاعات استفاده می‌شود. اغلب کنترلرها و دستگاه‌های امروز مجهز به پورت‌های صنعتی و عمومی‌ مانند اترنت، USB، RS232، RS485 و غیره هستند. این پورت‌ها جهت انتقال حجم بسیار زیادی از اطلاعات بین سیستم‌ها در نظر گرفته شده و به سرعت در حال رشد هستند.

به عنوان مثال می‌توان با استفاده از پورت‌ها و شبکه‌ها چندین PLC، HMI، رله‌های کنترلی، سیستم‌های امنیتی و غیره را به یکدیگر متصل کرد. اتصال پورت‌ها به یکدیگر از نظر سیم‌بندی و فیزیکی بسیار ساده بوده و هزینه‌ی پایینی دارد. طبق تصویر زیر سیستم‌های اخباری از جمله مرکز آلارم و برج‌های سیگنال نیز به گروه شبکه‌های صنعتی پیوسته‌اند. برج‌های سیگنال دارای پورت شبکه به دو روش نصب می‌شوند. می‌توان لامپ‌ها را توسط خروجی‌های دیجیتال روشن و خاموش کرد و اطلاعات مربوط به آن‌ها را از طریق شبکه جمع‌آوری کرد و یا کلیه‌ی دستورهای خاموش و روشن شدن لامپ‌ها از طریق شبکه اعمال کرد.

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

برج سیگنال بدون سیم

استفاده از پورت‌های صنعتی تا حد زیادی از سیم‌بندی‌های معمول کاسته و روش‌های کنترل را ساده‌تر می‌کنند. با توجه به مزایای بسیار زیاد این شبکه‌ها می‌توان برای تجهیزاتی مثل برج سیگنال و مراکز آلارم از امکانات بیشتر هم استفاده کرد. همانند شستی‌ها، جوی استیک‌ها و غیره برج‌های سیگنال نیز به سیستم انتقال اطلاعات به صورت بدون سیم مجهز شده‌اند. این برج‌ها می‌توانند ضمن دریافت فرمان جهت نمایش آلارم‌های نورانی، اطلاعات هشدارها را به مرکز کنترل، نمایشگرهای خارج از سالن، برج‌های دیگر، شبکه‌ی اتوماسیون داخلی و غیره به صورت شبکه‌ی کابلی یا وایرلس مخابره کنند.

برج‌های وایرلس در مدل‌های مختلف از نظر تعداد طبقات، رنگ، نوع ارتباط و غیره ساخته می‌شوند. بزرگ‌ترین مزایای این برج‌ها این است که می‌توان به سرعت و بدون محدودیت آن‌ها را نصب و پیکربندی کرد. به عنوان مثال و  طبق تصویر زیر می‌توان تمام اطلاعات برج‌های سیگنال یک‌طرفه را به واسطه‌ی تکنولوژی وایرلس در مرکز کنترل جمع‌آوری کرد. این کار مزایای زیادی از جمله توانایی کنترل تعداد زیادی دستگاه توسط یک اپراتور، ثبت و ذخیره‌سازی آلارم‌ها، اطلاعات، صدور فرمان به سیستم‌های اتوماسیون و غیره را بدون کابل دارد.

برج‌های وایرلس نیز در مدل‌های یک‌طرفه و دو طرفه ساخته می‌شوند. در  مدل‌های دوطرفه ضمن نمایش آلارم نورانی امکان ارسال و دریافت هشدارها به صورت بدون سیم هم وجود دارد. به عنوان مثال و طبق تصویر زیر می‌توان ماشین‌آلات، افراد و پروسه‌های متعددی را در یک خط تولید به واسطه‌ی برج‌های وایرلس یا بیسیم دو طرفه مدیریت کرد.

به علت وجود سه روش کنترل با سیم، با تحت شبکه و به صورت وایرلس در یک برج سیگنال می‌توان تجهیزات را از نظر موقعیت در شبکه و نحوه‌ی ارسال و دریافت اطلاعات با انعطاف بالایی نصب کرد. در نظر داشته باشید که ممکن است قابلیت‌های ذکر شده در برندها با هم تفاوت داشته باشد. لطفا قبل از تهیه‌ی تجهیزات به صورت کامل خواسته‌های خود را با توانایی‌های دستگاه مطابقت دهید. برخی از این روش‌ها عبارت‌اند از:

  • اتصال با سیم به ماشین‌آلات جهت نمایش آلارم‌های نورانی و ارسال یک‌طرفه‌ی اطلاعات به صورت بدون سیم برای برج‌های دیگر، کامپیوتر، PLC، تلفن همراه، تبلت و …
  • اتصال با کابل شبکه به کامپیوتر و دیگر کنترلرها جهت نمایش آلارم‌های نورانی و ارسال یک‌طرفه‌ی اطلاعات به صورت بدون سیم برای برج‌های دیگر، کامپیوتر، PLC، تلفن همراه، تبلت و …
  • جمع‌آوری اطلاعات به صورت بدون سیم از دستگاه‌ها، PLC ها و برج‌های دیگر و انتقال آن‌ها توسط کابل شبکه یا سیم
  • ارتباط دو طرفه با کامپیوتر و کنترلرها تحت کابل شبکه‌ی کابلی و ارتباط دو طرفه به صورت بدون سیم با دیگر تجهیزات

نصب و سیم بندی برج سیگنال

همان‌گونه که در قسمت های قبلی مقاله شرح داده شد برج‌های سیگنال با توجه به مدل و برند می‌توانند با خروجی‌های دیجیتال، شبکه‌های کابلی، به صورت بدون سیم و یا ترکیبی از آن‌ها کنترل شوند. قبل از هر کاری ابتدا باید تعداد آلارم‌ها، نوع آلارم‌ها، روش کنترل، شرایط محیطی و غیره را مشخص کرده و برج سیگنال یا سیگنال تاور متناسب را انتخاب کنیم. بعد از تهیه‌ی برج سیگنال و نصب فیزیکی آن به مرحله‌ی سیم‌بندی می‌رسیم. در ادامه مثال‌هایی از سیم‌بندی مدل‌های مختلف برج سیگنال آورده شده است. در نظر داشته باشید که ممکن است سیم‌بندی برج‌ها با توجه به مدل و برند با نمونه‌های آورده شده کمی متفاوت باشد.

در تصویر زیر سیم‌بندی ساده‌ترین نوع برج سیگنال را مشاهده می‌کنید. این برج با ولتاژ مختلف AC و DC، با لامپ رشته‌ای یا LED، بدون آلارم صوتی و یا با آن تولید می‌شود. در این مدل یکی از سیم‌های تغذیه که می‌تواند نول و یا منفی باشد مستقیم به برج متصل می‌شود. سیم دیگر که مثبت یا فاز است به ورودی تمام پلاتین‌های نرمال باز فعال کننده‌ی آلارم‌ها متصل شده و خروجی آن‌ها به ترمینال‌های برج سیگنال متصل می‌شود. در این حالت با بسته شدن هر یک از پلاتین‌های نرمال باز، رنگ یا آلارم صوتی مورد نظر فعال می‌شود. در این مدل آلارم به صورت دائم است.

برج‌های معمولی در مدل‌های ترانزیستوری نیز ساخته می‌شوند. این مدل علاوه بر سیم‌های هشدارها دارای دو سیم برای منبع تغذیه و یک سیم مشترک هستند. سیم مشترک با توجه به ترانزیستورهای PNP یا NPN در نظر گرفته شده که باید به آن دقت کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر دیاگرام یک برج سیگنال ترانزیستوری را مشاهده می‌کنید.

برخی از برج‌های سیگنال دارای دو نوع آلارم ثابت و چشمک زن هستند. با این دو نوع آلارم می‌توان هشدارهای مختلفی را نمایش داد. به عنوان مثال چراغ چشمک زن زرد می‌تواند شروع  حالت غیرعادی و زرد ثابت یک سیستم متوقف شده را نشان دهد. این نکته برای تمام رنگ‌ها و آلارم صوتی نیز صادق است. در تصویر زیر دیاگرام برج سیگنال با آلارم ثابت و چشمک زن را مشاهده می‌کنید. این مدل دارای دو سیم تغذیه، یک سیم مشترک برای آلارم ثابت و یک مشترک برای آلارم چشمک زن می‌باشد. سیم مشترک باید در پلاتین تجهیزات فعال کننده قرار گرفته و در نهایت به ترمینال‌های برج متصل شود.

در برخی از برندها برای هر رنگ و آلارم صوتی تنها یک ورودی در نظر گرفته شده است. با این کار تعداد ترمینال‌ها و حجم سیم‌بندی در مقایسه با مدل قبلی کاهش پیدا می‌کند. طبق تصویر زیر، در این نوع با اتصال سیم مشترک به ورودی آلارم‌های نورانی یا صوتی، آلارم چشمک زن بوده و در صورت اتصال سیم منفی، آلارم به صورت ثابت خواهد بود.

نصب و سیم‌بندی برج‌های سیگنال تحت شبکه با مدل‌های معمولی مقداری تفاوت دارد. این برج‌ها را می‌توان از طریق شبکه‌ی کابلی، بدون سیم، سیم‌بندی معمولی و ترکیبی کنترل کرد. طبق تصویر زیر، یک برج تحت شبکه دارای قسمت‌های زیر است.

در مثال زیر آلارم‌ها توسط رله کنترل می‌شوند. این برج‌ها پس از دریافت آلارم از ماشین‌آلات آن‌ها را به صورت وایرلس و کابل شبکه به تجهیزات دیگر مخابره می‌کنند.

برج‌های وایرلس معمولا دارای یک پورت اترنت نیز هستند. از این پورت می‌توان برای تنظیمات اولیه و برقراری ارتباط با دیگر تجهیزات مانند مرکز کنترل، ثبات‌ها، سیستم اتوماسیون و … استفاده کرد. در مثال زیر برج سیگنال اصلی توسط سیستم اتوماسیون، کامیپوتر و غیره کنترل شده و آلارم‌های آن توسط شبکه‌ی بدون سیم به دیگر تجهیزات مانند برج‌های دیگر مخابره می‌شوند.

در مثال زیر برج‌های وایرلس بین دو بخش کنترلی قرار گرفته‌اند. در این مثال برج‌ها می‌توانند توسط کامپیوتر یا پی ال سی کنترل و توسط کابل شبکه شده و آلارم‌های رخ ‌داده را از طریق شبکه بدون سیم منتقل کنند. در این روش ارتباط بین بخش‌های مختلف مانند پی ال سی و کامپیوتر مرکز کنترل به صورت بدون کابل انجام می‌شود.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد رای: 3

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *