راه اندازی پست برق

راه اندازی پست فشار متوسط جدید

راه اندازی پست برق جدید دارای گام های خاصی بوده که باید به ترتیب و به صورت دقیق انجام شوند. قبل از مطرح کردن مسائل مربوط به پست جدید باید اطلاعاتی در خصوص گروه بندی ولتاژی، برآورد بار، دیماند و غیره داشته باشیم. در گروه بندی مشترکین براساس توان درخواستی مشاهده کردید که جهت دریافت انرژی در بازه ی 30 کیلو وات تا 7 مگا وات می توان به شبکه های MV یا فشار متوسط متصل شد. معمولا جهت دریافت توان های بالاتر از 240 کیلو وات نیاز به احداث پست زمینی است. در این بخش مسائل مربوط به راه اندازی پست برق فشار متوسط بررسی می شود.

به صورت کلی انتخاب سطح ولتاژ مناسب جهت راه اندازی پست برق در تاسیسات جدید به آیتم‌های زیر بستگی دارد:

  • میزان توان درخواستی
  • فاصله تا پست اولیه و تغذیه کننده
  • آیتم های دیگر مانند دسترسی یا میزان انرژی در دسترس

میزان توان درخواستی تاسیسات

در صورت افزایش توان دیگر نمی توان به شبکه ی فشار ضعیف متصل شد. در صورتی که توان مورد نیاز کمتر از 7 مگاوات باشد می توانیم از سطح فشار متوسط استفاده کنیم. تامین برق از شبکه ی فشار متوسط می تواند با ترانس هوایی، لوازم اندازه گیری هوایی یا M.O.F، پست زمینی و یا فیدر اختصاصی انجام شود. این موارد در مقاله ی انشعاب های فشار متوسط شرح داده شد. در نظر داشته باشید که قبل از راه اندازی پست برق باید اطلاعات کافی در خصوص دیماند را جمع آوری کرده باشیم.

فاصله‌ی تاسیسات تا پست اولیه و تغذیه کننده‌ی آن

در صورت کم بودن توان مورد نیاز و نزدیک بودن به پست عمومی می توان از سطح فشار ضعیف استفاده کرد. این پروسه با احداث کابل اختصاصی تا اولین پست با ظرفیت خالی انجام می شود. انتقال انرژی فشار ضعیف با افزایش فاصله از پست اصلی مقرون به صرفه نخواهد بود. برای رفع این مشکل از پست های MV هوایی یا زمینی اختصاصی استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پست های زمینی می توانید مقاله پست توزیع برق را مطالعه کنید.

آیتم‌های دیگر مانند دسترسی یا میزان انرژی در دسترس

به صورت کلی هنگام تغذیه از شبکه و پست های عمومی ممکن است دو مشکل وجود داشته باشد. مشکل اول عدم وجود ظرفیت خالی در پست یا شبکه های موجود است. به عبارت دیگر شرکت های توزیع نمی توانند بار بیشتری را روی شبکه یا پست های فعلی ارائه کنند. برای رفع این مورد باید پست ها و شبکه های موجود ارتقاء پیدا کرده و یا احداث شوند. مشکل دوم عدم وجود پست یا شبکه فشار متوسط در نزدیکی متقاضی است. برای رفع این مورد نیز باید پست یا شبکه های جدید احداث گردد. راه اندازی پست برق در این شرایط می تواند بر عهده ی متقاضی یا شرکت توزیع باشد.

مطالب شرح داده شده در این مقاله را می توانید به صورت ویدئو در دوره ی تاسیسات فشار متوسط مشاهده کنید. در این دوره‌ی آموزشی با استانداردهای ولتاژی، آرایش پست‎‌های فشارمتوسط، تجهیزات اصلی MV، حفاظت ترانسفورماتور و غیره آشنا می شویم. از تجهیزات بررسی شده در این دوره می‌توان به کلیدهای قطع بار یا L.B.S، بریکر، ریکلوزر، رله‌ی پرایمری، رله‌ی ثانویه، رله‌ی بوخهلتس، ترمومتر، ترانس‌های اندازه‌گیری و غیره اشاره کرد. در این دوره دستورالعمل توانیر جهت حفاظت ترانس فشار متوسط بررسی شده و فانکشن‌های لازم و روش به دست آوردن اعداد شرح داده شده است. بخش حفاظت ترانسفورماتور شامل سیم بندی ترمومتر، بوخهلتس و آموزش تنظیم رله‌های MK2200 نیز می گردد. گام نهایی این دوره بازدید از تاسیسات اصلی فشار متوسط شرکت‌ها و ساختمان‌ها به همراه بررسی نقشه‌های تک خطی و حفاظتی است. لطفا جهت مشاهده‌ی سرفصل‌ها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت تاسیسات الکتریکی فشار متوسط کلیک کنید.

مدل‌های ساخت پست

پست های زمینی در مدل های بسیار متنوعی ساخته می شوند. تعداد و نوع تجهیزات به کار رفته در پست های زمینی متفاوت بوده و به آیتم هایی مانند میزان توان، نحوه ی قرارگیری ترانس، لوازم اندازه گیری و غیره دارد. این موارد در مقاله پست های توزیع برق کاملا شرح داده شد. علاوه بر فانکشن ها و تجهیزات می توان پست های زمینی را از نظر ساختار نیز دسته بندی کرد. به عنوان مثال پست ها می توانند ساختمانی یا پیش ساخته باشند. به منظور راه اندازی پست برق دو روش کلی وجود دارد. این روش ها صرف نظر از نوع ساختمان پست مطرح می شوند.

یک: ساخت پست توسط شرکت توزیع طبق قوانین خود در نزدیک‌ترین نقطه به بار

در این روش ترانسفورماتور داخل تاسیسات و نزدیک به بارها نصب می شود. ترانسفورماتور نصب شده در این پست می‌تواند متعلق به شرکت توزیع و یا صاحب تاسیسات باشد. در این حالت شرکت توزیع نیاز به دسترسی آزاد به محل ترانسفورماتور خواهد داشت.

دو: ساخت و تجهیز پست توسط متقاضی در ملک خود

در این شرایط شرکت توزیع باید دسترسی آزاد به محل نصب لوازم اندازه گیری و سوئیچگیر اصلی داشته باشد. دسترسی به سوئیچگیر مانند L.B.S ها و بریکرها جهت اطمینان از اتصال تاسیسات به شبکه ی MV است. در صورت عدم امکان دسترسی آزاد به پست ممکن است شرکت توزیع نیاز به یک پست مجزا به صورت پاساژ داشته باشد. به عبارت دیگر شرکت توزیع ممکن است برای دسترسی‌های فوق درخواست راه اندازی پست برق مجزا را نیز مطرح کند. این پست به همراه پست اصلی باید توسط متقاضی ساخته شود. در تصویر زیر یک دیاگرام دو پست مجزا را مشاهده می کنید. پست پاساژ محل قرار گیری L.B.S، حفاظت و اندازه گیری MV بوده و کاملا در اختیار شرکت توزیع است. خروجی این پست به یک ساختمان دیگر هدایت شده که داخل ملک متقاضی بوده و شامل سوئچگیرها و غیره است.

پست پاساژ

در صورت کم بودن فاصله و قرارگیری ترانس یا ترانس ها در پست اصلی می توان از فنس یا دیواره های فلزی به منظور جدا سازی استفاده کرد. در این حالت تنها یک پست احداث شده و بخش های شرکت توزیع و مشترک از یکدیگر جدا می شوند. بخش شرکت توزیع شامل L.B.S ها، حفاظت اصلی و لوازم اندازه گیری بوده که نیاز به دسترسی آزاد دارد. در این مدل اغلب دو درب مجزا برای پست ساخته خواهد شد. در تصویر زیر دیاگرام این مدل را مشاهده می کنید.

پست برق عمومی

آیتم های مهم در طراحی پست برق

قبل از تهیه‌ی تجهیزات و ساخت پست باید در خواست احداث پست در شرکت توزیع مربوطه ثبت شود. در نظر داشته باشید که احداث پست قبل از ثبت درخواست و هماهنگی ها می تواند خسارت های مالی زیادی را در پی داشته باشد. به عنوان مثال ممکن است شرکت توزیع با طرح شما موافق نکرده و مجبور به ویرایش و یا تخریب کامل ساختمان شوید. از طرفی تمام تجهیزات اتصال به شبکه ی MV باید دارای تاییدیه های خاصی باشند. به منظور ثبت درخواست نیاز به جمع آوری اطلاعات است. از اطلاعات اولیه و مهم در طرح درخواست و مذاکرات با شرکت توزیع می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حداکثر دیماند
  • نقشه‌ها و آرایش‌های پیشنهادی برای پست جدید
  • مشخص کردن اهمیت پایداری در تامین انرژی

حداکثر توان درخواستی یا دیماند

اطلاعات دیماند یا توان درخواستی بر اساس میزان بارهای موجود در تاسیسات مشخص می شود. هنگام محاسبه‌ی دیماند باید آیتم‌های زیادی مانند ضریب هم زمانی، نوع بارها و غیره لحاظ شود. حداکثر دیماند می تواند به صورت توان ظاهری یا توان اکتیو محاسبه و به شرکت توزیع اعلام شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می توانید مقاله محاسبه ی دیماند یا برآورد بار در تاسیسات الکتریکی را مطالعه کنید. اطلاعات دیماند در شرکت‌های توزیع از نظر ظرفیت خطوط، دسترسی به پست و غیره بسیار مهم است. بر اساس اطلاعات ارائه شده ممکن است توان درخواستی از ترانسفورماتور، شبکه موجود یا از طریق فیدر اختصاصی تحویل شود.

نقشه‌ها و آرایش‌های پیشنهادی در راه اندازی پست برق

در گام بعدی باید وضعیت پست برق و ارتباط آن با سایر بخش ها به خوبی مشخص شود. پیشنهاد می گردد تا اطلاعات کافی در این خصوص را قبل از مراجعه به شرکت توزیع تهیه کنید. این اطلاعات شامل نقشه ها و آرایش های پیشنهادی شما برای راه اندازی پست برق می شوند. به منظور جمع آوری اطلاعات در ساخت پست جدید می توانید از این نقشه‌ها و آرایش‌ها استفاده کنید:

  • موقعیت پست با توجه به دسترسی و ترافیک
  • موقعیت پست در تاسیسات داخلی
  • پیش بینی دسترسی آزاد پرسنل شرکت توزیع به تاسیسات
  • وضعیت دقیق قرارگیری سوئیچگیر فشار متوسط، ترانسفورماتور، لوازم اندازه‌گیری و غیره
  • مسیر کابل‌های MV
  • دیاگرام تک خطی و حفاظت‌های مربوط به اتصال کوتاه فاز به فاز و فاز به زمین
  • مشخصات تجهیزات الکتریکی
  • راه حل‌های پیشنهادی برای جبران سازی توان راکتیو
  • سیستم زمین
  • وجود ژنراتور در تاسیسات با قابلیت کارکرد موازی و اتصال به شبکه MV
  • دیگر موارد

یکی از نقشه های مهم در تعیین اندازه ی پست مربوط به نمای ظاهری تابلوها است. در این نقشه ابعاد واقعی تجهیزات مشخص شده و بهترین ترتیب قرارگیری آن ها انتخاب می شود. در این ویدئو که برگرفته از دوره ی تاسیسات فشار متوسط است با این نقشه آشنا می شویم. قابل ذکر است که تمام تجهیزات این پست به همراه چند نمونه ی دیگر در دوره ی آموزشی تاسیسات فشار متوسط بررسی شده است.

درجه پایداری در تامین انرژی

قطع بدون هماهنگی برق یکی از مشکلات اصلی متقاضی یا مصرف کننده است. پیامدهای قطع برق در تاسیسات یکسان نبوده و می تواند در برخی از آن ها صدمات مالی و حتی جانی ایجاد کند. این موارد در شرکت های ذوب فلزات، تولید گازهای خاص، کلر، مواد غذایی و غیره به وضوح دیده می شود. به منظور جلوگیری از خطرات ممکن هنگام قطع برق باید اطلاعات کافی جمع آوری شود. توصیه می شود که قبل از عقد قرارداد با شرکت های توزیع به صورت دقیق درجه ی پایداری در تامین انرژی را مشخص کنید.

درجه ی پایداری انرژی و عواقب ناشی از قطع برق در گروه های زیر مطرح می گردد:

  • ایمنی افراد
  • تاثیرات محیطی
  • ایمنی تاسیسات
  • از دست رفتن تولید

در درجه ی اول باید مشخص شود که آیا قطع برق باعث صدمه به کارکنان یا افراد دیگر خواهد شد؟ به عنوان مثال انفجار در کوره های ذوب فلزات یکی از خطرات قطع برق در این تاسیسات است. نکته ی مهم بعدی تاثیرات زیست محیطی است. به عنوان مثال نشت گازهای سمی هنگام قطع برق را در نظر بگیرید. ایمنی در تاسیسات هنگام قطع برق نیز بسیار مهم است. به عنوان مثال از کار افتادن سیستم های تامین هوا در معادن را تصور کنید. علاوه بر این می توان از کار افتادن جرثقیل ها، آسانسورها و غیره را نیز در گروه ایمنی تاسیسات قرار داد.

آخرین صدمه ی قطع برق مربوط به از دست رفتن تولید است. این بخش معمولا به صورت مالی بوده و در تولید کننده های مختلف باعث زیان های متفاوتی می گردد. به عنوان مثال قطع برق در صنایع ریخته گری، پلاستیک، مواد غذایی و غیره باعث از دست رفتن بخشی از تولید و هزینه های پاکسازی یا تخلیه ی ماشین آلات خواهد شد.

متقاضی باید میزان قابل قبول قطع برق و بازه‌های آن را برای شرکت توزیع مشخص کند. این اطلاعات در تعیین برنامه های سرویس و نگهداری و خاموشی های اضطراری نیز بسیار مهم است. در صورت نیاز به تامین انرژی با اولویت بالا اغلب از فیدرهای اختصاصی و چنچ آور فشار متوسط استفاده می شود. فیدرهای اختصاصی دارای قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به مدل های عمومی داشته و قوانین خاص خود را دارند. به منظور کاهش خاموشی ها می توان از چنج آور فشار متوسط نیز استفاده کرد. در این حالت دو یا چند ورودی فشار متوسط جهت تغذیه ی مشترک در نظر گرفته می شود.

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات طراحی تاسیسات فشار متوسط را مشاهده کنید.

چنج آور فشار متوسط

به‌صورت نرمال تحویل انرژی به مشترکین ولتاژ اولیه تنها از یک فیدر انجام می‌شود. در این روش هرگونه حادثه و قطعی در فیدر تغذیه‌کننده باعث بی‌برق شدن مشترک خواهد شد. با افزایش اهمیت و حساسیت بار می‌توان قبل از لوازم اندازه‌گیری یا ترانسفورماتور قدرت از چنج‌ آورهای فشار متوسط استفاده کرد. چنج‌ آورهای فشار متوسط به‌صورت داخلی و هوایی با انواع تجهیزات قابل طراحی و پیاده‌سازی هستند. از اصلی‌ترین نکته‌ها در ساخت چنج‌آور، قابلیت قطع و وصل کلیدها با فرمان الکتریکی و کنترل آن‌ها به‌صورت هوشمند است. در پست‌های برق داخلی می‌توان از دو یا چند کنتاکتور، سکسیونرهای موتوردار یا بریکرهای موتوردار برای ساخت چنج‌آور فشار متوسط استفاده کرد. به عنوان مثال در تصویر زیر یک چنج آور فشار متوسط با دو سکسیونر و اینترلاک بین آن ها را مشاهده می کنید.

چنج آور فشار متوسط با دو سکسیونر و اینترلاک بین آن ها

در مدل‌های هوایی یا قابل‌نصب در فضای باز از سکسیونرهای موتوردار جداگانه و یا چنج‌آور هوایی یکپارچه با فرمان الکتریکی استفاده می‌شود. کنترل این کلیدها با توجه به نوع طراحی می‌تواند توسط فرمان داخلی، فرمان از رله‌های چنج‌آور و یا مدارهای سفارشی انجام شود. تعداد کلیدهای قدرت با توجه به تعداد ورودی‌های چنج‌آور و طراحی‌های شرکت برق متغیر است. در مدل‌های زمینی می توان از یک تابلوی چنج‌آور آماده یا ترکیب دو کنتاکتور، سکسیونر یا بریکر مجزا با اینترلاک مکانیکی و الکتریکی استفاده کرد. استفاده از فیدرهای مختلف فشار متوسط، علاوه بر افزایش قابلیت اطمینان شبکه، ابعاد و هزینه‌های دیگر مربوط به ژنراتورها، سیستم‌های کنترلی و غیره را کاهش می‌دهد.

مشخصات درج شده برای یک کنتاکتور فشار متوسط

در صورت وجود فاصله بین تابلوی حفاظت و ترانسفورماتور توصیه می شود از جداکننده ها نیز استفاده کنید. به عنوان مثال در این ویدئو مشاهده می کنید که در نزدیکی ترانسفورماتورها از سکسیونر قابل قطع یا سوئیچ دستکانکتور فشار متوسط استفاده شده است. این سوئیچ ها نقش مهمی در ایمنی داشته و امکان وصل بدون هماهنگی برق را کاهش می دهند. به منظور اطمینان بیشتر می توان از لاک اوت و تگ اوت نیز استفاده کرد. ویدئوی زیر مربوط به  دوره ی تاسیسات فشار متوسط است.

در مواردی که امکان استفاده از فیدرهای مختلف در چنج‌آور وجود نداشته باشد می‌توانیم از دیزل ژنراتورها در سطح فشار متوسط استفاده کنیم. تولید انرژی الکتریکی با ولتاژ فشار متوسط توسط ژنراتورها می تواند به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم صورت بگیرد. ژنراتورهای نیروگاهی توان تولید ولتاژ فشار متوسط را دارند اما در بسیاری از موارد مانند نیروگاه‌های مقیاس کوچک و تولید پراکنده از ژنراتورهای فشار ضعیف با ترانسفورماتور افزاینده استفاده می‌شود. این ژنراتورها می‌توانند به‌صورت آماده‌به‌کار، پارالل کوتاه‌مدت و یا پارالل دائم کار انتخاب شوند. در برخی از کارخانه‌های بزرگ از تولید پراکنده به‌صورت موازی با شبکه‌ی عمومی استفاده‌شده و در بازه‌هایی از زمان به شرکت‌های توزیع برق فروخته می‌شود. در تصویر زیر دیاگرام ژنراتورهای فشار ضعیف باقابلیت تزریق توان در باسبار فشار متوسط را مشاهده می‌کنید. در این پلن از سه ترانسفورماتور برای افزایش ولتاژ تولیدی ژنراتورها استفاده‌شده است. این آیتم ها هنگام طراحی نقشه و راه اندازی پست برق بسیار مهم هستند.

استفاده از ژنراتورها در باسبار فشار متوسط

استفاده از ژنراتورها در باسبار فشار متوسط، توزیع انرژی در تاسیسات بزرگ را آسان‌تر می‌کند. تصور کنید در یک شرکت با شبکه‌ی فشار متوسط و چندین پست داخلی نیاز به ژنراتور برای تأمین بار در مواقع اضطراری باشد. در این تاسیسات می‌توان از ژنراتورهای فشار ضعیف متعدد استفاده کرده و یا در یک محل متمرکز، توان تولیدی را به‌صورت فشار متوسط در شبکه‌ی داخلی توزیع کرد.

اطلاعات و خواسته‌های شرکت توزیع

شرکت توزیع بر اساس اطلاعات ارائه شده از طرف مشترک باید طرح پیشنهادی خود را ارائه کند. طرح و خواسته‌های شرکت توزیع اغلب شامل این موارد خواهد بود:

  • سطح ولتاژ
  • تغذیه از خطوط هوایی
  • تغذیه از خطوط زمینی
  • پیشنهاد یکی از مدل‌های شعاعی، کابل پارالل و حلقوی
  • مقدار مورد توافق ولتاژ
  • مقدار مورد توافق جریان
  • موارد مربوط به تعرفه و صورت حساب‌های انرژی
  • اصلاح طرح پیشنهادی متقاضی در صورت نیاز
  • خواسته‌ها و مشخصات پست جدید

ممکن است مطالعه در خصوص راه اندازی پست برق جدید تمام موارد فوق را در بر بگیرد. در نظر داشته باشید که با کامل بودن اطلاعات شما این پروسه زمان کمتری خواهد گرفت. در واقع با مشخص کردن دیماند، نقشه های پیشنهادی و درجه ی پایداری تا حد زیادی از اطلاعات آماده خواهند شد. پس از توافق با شرکت توزیع باید مراحل بعدی انجام شود. این مراحل شامل انتخاب پیمانکار، اجرای پروژه و تحویل آن به شرکت توزیع است. پس از کامل شدن پروژه باید تست های پذیریش انجام شود.

پست برق

تست، برقداری و راه اندازی پست برق

تاسیسات جدید باید تست‌های الزامی قبل از برقداری را با موفقیت سپری کنند. این تست ها و نتایج آن ها با توجه به قوانین منطقه ای مشخص خواهد شد. تست‌های زیر معمولا برای کل تاسیسات جدید الزامی هستند:

  • مطابقت کل تاسیسات با خواسته ها و استانداردهای شرکت توزیع
  • اندازه‌گیری مقاومت سیستم زمین
  • تست پیوستگی بین تمام هادی‌های هم بندی
  • تست عملکرد تجهیزات MV
  • تست دی الکتریک سوئیچگیرها و ترانسفورماتورها
  • بازرسی و تائید بخش فشار ضعیف
  • تست عملکرد اینترلاک‌های مکانیکی و الکتریکی
  • تست رله‌های حفاظتی
  • تست‌ها و بازرسی‌های دیگر در صورت درخواست

برخی از تست های الزامی دارای ترتیب خاصی هستند. در این روش با قبول شدن تست اول می توان مورد بعدی را انجام داد. این روند برای تمام تست ها و با اولویت از پیش تعیین شده انجام می گردد. در تست های الزامی و هنگام عدم پذیرش یا رد شدن یک تست باید کل پروسه متوقف شود. با رفع مشکل می توان تست ها را ادامه داده و گزایش نهایی را تهیه کرد. گاهی اوقات علاوه بر گزارش نهایی باید سندهای مربوط به کالبراسیون دستگاه ها نیز به شرکت توزیع ارائه شود. در نظر داشته باشید که انجام تست ها توسط هر دستگاه و یا هر شخصی مورد پذیرش نخواهد بود. پس از ارائه‌ی مستندات تست‌های فوق، شرکت توزیع اقدام به برقداری تاسیسات می کند. به عبارت دیگر ارائه ی گزارش فوق در راه اندازی پست برق بسیار مهم است.

راه اندازی پست جدید

در ویدئوی زیر اتوماسیون پست توزیع با RTU را بررسی می کنیم. برای اتوماسیون پست برق به تجهیزات و الزامات خاصی نیاز است. در درجه ی اول باید از ادوات قدرت مانند سکسیونر و بریکر با فرمان الکتریکی استفاده کرد. در گام بعدی باید اطلاعات آنالوگ و دیجیتال پست در یک تجهیز جمع آوری شود. از اطلاعات دیجیتال می توان به فیدبک های موجود در پست مانند باز شدن درب، سنسور دور، قطع و وصل سکسیونرها، بریکرها، قطع منبع تغذیه، عملکرد رله ی حفاظتی، اشکال در تجهیزات و غیره اشاره کرد. اطلاعات آنالوگ زیادی در پست های توزیع وجود دارد. از موارد مهم می توان به میزان جریان، ولتاژ، توان، دما، رطوبت و غیره اشاره کرد. این اطلاعات نیز توسط مرکز جمع آوری دریافت خواهد شد. مرکز جمع آوری اطلاعات RTU نامیده می شود.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 4 / 5. تعداد رای: 1

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *