کلید دیسکرپنسی یا مغایرتی چیست؟

کلید دیسکرپنسی

آیا با کاربرد کلید مغایرتی یا دیسکرپنسی آشنایی دارید؟ یکی از روش های کنترل تاسیسات الکتریکی و غیر الکتریکی در مراکز بزرگ و پیچیده مانند پست برق، مرکز کنترل، نیروگاه و … استفاده از تابلوهای دیاگرامی Mimic Panel می باشد. در این روش ارتباط بین تجهیزات روی تابلوها به صورت دیاگرام های فنی مشخص شده و از انواع کلید، سیگنال، سمافور Semaphore Indicator و … برای کنترل و نمایش وضعیت آن ها استفاده می شود. در تصویر رو به رو یک نمونه تابلوی دیاگرامی را مشاهده می کنید.

کلید مغایرتی

برای کاهش پیچیدگی و تعداد اجزای کنترلی و نمایش در این تابلوها، نوع خاصی از کلیدها تحت عنوان کلید مغایرتی یا دیسکرپنسی Control Discrepancy Switch ساخته شده است. این کلید برای کنترل و نمایش وضعیت بریکرها و سکسیونرها به صورت هم زمان در تابلوهای دیاگرامی استفاده می شود.

این کلید دارای یک دسته ی قطع و وصل چراغ دار، صفحه ی راهنمای گرد یا مربع و حالت های کاری مختلف است. چراغ تعبیه شده در دسته ی کلید برای نمایش اختلاف وضعیت کلید فرمان با کلید قدرت و نوع دایره ای یا مربع بودن صفحه ی راهنما، برای مشخص کردن نوع کلید قدرت مثلا بریکر یا سکسیونر در تابلوهای دیاگرامی طراحی شده است.

کلیدهای فشار ضعیف

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات آموزش مدار فرمان را مشاهده کنید.

در تصویر زیر دیاگرام الکتریکی یک نمونه کلید دیسکرپنسی یا مغایرتی را مشاهده می کنید. این کلید دارای دو حالت کاری دائم 2 و 3 با زاویه ی 90 درجه مانند گزینه های a و d در تصویر بعد و دو حالت موقت برگشت فنری 1 و 4 مانند گزینه های c و f در تصویر بعد می باشد. حالت های 90 درجه ی دسته به همراه چراغ آن برای نمایش وضعیت باز یا بسته بودن کلید قدرت استفاده می شود. در صورتی که موقعیت کلید فرمان با وضعیت کلید قدرت یکسان نباشد، لامپ روی دسته روشن خواهد شد. دو حالت موقت که می تواند به صورت برگشت فنری و یا فشاری باشد، برای ارسال فرمان باز و بسته شدن به کلید قدرت استفاده می شود.

کلید مغایرتی

 

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره ی جامع آموزش مدار فرمان شرح داده شده است. در این دوره با تجهیزات پایه مانند انواع کلیدها، کنتاکتورها، تایمرها، ساعت ها و غیره آشنا شده و نحوه ی سیم بندی آن ها را فراخواهیم گرفت. یک فصل از دوره ی آموزش مدار فرمان مربوط به شناخت سمبل های الکتریکی، مدارک مهندسی، نقشه ها و ترسیم مدارها در محیط اتوکد الکتریکال است. پس از فراگرفتن نحوه ی ترسیم مدارها و سیم بندی قطعات پایه وارد بخش های پیچیده تر مانند طراحی سیستم های چنج آور می شویم. در این فصل یک پروژه ی چنج آور با 3 ورودی توسط کلیدهای چنج آور موتور دار سوکومک و برد دیتا کام 207 طراحی و ساخته می شود. تابلوی فوق به یک دیزل موتور سازان تبریز متصل شده و تنظیم پارامترها صورت می گیرد.

در تصویر زیر حالت های کاری یک کلید دیسکرپنسی را مشاهده می کنید. این کلید در مجموع دارای دو حالت کاری و دو حالت فرمان می باشد.

کلید مغایرتی

در گزینه ی (a) کلید فرمان حالت وصل را نمایش می دهد. خاموش بودن چراغ روی دسته ی کلید فرمان به معنی این است که کلید قدرت نیز در همین وضعیت قرار دارد.

در گزینه ی (b) کلید فرمان حالت وصل را با چراغ روشن نمایش می دهد. روشن بودن چراغ به معنی این است که کلید قدرت در این وضعیت قرار ندارد. به عنوان مثال یک بریکر را در نظر داشته باشید که قبلا در حالت بسته بوده ولی در حال حاضر به علت یک اتصال کوتاه باز شده است. در این حالت روشن شدن لامپ روی دیاگرام بروز حالت غیر عادی را نمایش می دهد.

گزینه ی (c) نحوه ی ارسال فرمان وصل به کلید قدرت را نمایش می دهد. برای این کار ابتدا باید دسته را در حالت وصل قرار داد. با توجه به نوع کلید ممکن است فرمان وصل متفاوت باشد. در این کلید باید دسته را مقداری به داخل فشار داده و به سمت چپ چرخاند. با این کار فرمان وصل به کلید قدرت ارسال می شود. فرمان وصل از نوع برگشت فنری بوده و با برداشتن نیرو، کلید به حالت قائم بر می گردد.

در گزینه ی (d) کلید فرمان حالت قطع را نمایش می دهد. خاموش بودن چراغ روی دسته ی کلید فرمان به معنی این است که کلید قدرت نیز در همین وضعیت قرار دارد.

در گزینه ی (e) کلید فرمان حالت قطع را با چراغ روشن نمایش می دهد. روشن بودن چراغ به معنی این است که کلید قدرت در این وضعیت قرار ندارد.

گزینه ی (f) نحوه ی ارسال فرمان قطع به کلید قدرت را نمایش می دهد. برای این کار ابتدا باید دسته را در حالت قطع قرار داد. با توجه به نوع کلید ممکن است فرمان قطع متفاوت باشد. در این کلید باید دسته را مقداری به داخل فشار داده و به سمت راست چرخاند. با این کار فرمان قطع به کلید قدرت ارسال می شود. فرمان قطع از نوع برگشت فنری بوده و با برداشتن نیرو، کلید به حالت افقی بر می گردد.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 2.6 / 5. تعداد رای: 5

2 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *