تاسیسات فشار متوسط- FAQ

پرسش و پاسخ های تاسیسات فشار متوسط

 

پست ها بر اساس میزان ولتاژ نام گذاری میشن. پست هایی که ولتاژ فشار متوسط رو به فشار ضعیف تبدیل می کنن پست های توزیع نام دارن. این پست ها در کوچه ها و خیابان های شهر به صورت انواع هوایی و زمینی مشاهده میشن مثلا 20 کیلو ولت به 400 ولت. در استانداردها چیزی به اسم فوق توزیع نداریم اما در ایران به ولتاژ بیشتر از توزیع و کمتر از انتقال، فوق توزیع گفته میشه. مثلا پست های 63 کیلوولت به 20 کیلو ولت فوق توزیع نام دارن.

سطح خزشی مقره سطحی ست که بین دو نقطه که باید نسبت به هم عایق شوند، وجود دارد. در واقع روی مقره خارجی ترین سطح بین هادی و ادوات نصب مقره مثل میله یا زنجیره. میزان این فاصله به سطح ولتاژ بستگی داره و برای این که بتونیم اون رو بیشتر کنیم، مقره به صورت پله پله ساخته میشه.

آلودگی مقره باعث کم شدن مقاومت روی فاصله ی خزشی میشه. به این ترتیب عبور جریان باعث شکست عایقی و بروز اتصال کوتاه خواهد شد.

برای این کار معمولا سیم قسمت آسیب دیده رو تعویض میکنند. برای اتصال سیم قدیمی به سیم جدید روش های مختلفی مثل عضله کردن، و بوش اسپلایس وجود داره. مسافت سیمی که آسیب دیده چه قدره؟ برای مناطق آلوده راه دیگه استفاده از سیم های روکش دار هواییه.

باس بار پست. این به معنی شینه های اصلی که در پست برای توزیع انرژی استفاده میشه هست و معمولا در هر پست بیش از یکی وجود داره. برای هرکدوم در کنارش سطح ولتاژ هم نوشته میشه. distribution substation به معنی پست های توزیع هستش. پست هایی ولتاژ فشار متوسط رو به فشار ضعیف تبدیل می کنند و در نزدیکی منازل نصب می شن که از یک باس بار در این پست تغذیه می شوند.

یک باس بار پست معمولا چند فیدر توزیع را تغذیه می کند. اینها عبارت های به کار رفته در پست فوق توزیع هستند. مثلا در ایران ولتاژ 63 کیلو ولت وارد این پست میشه و خروجی 20 کیلو ولت توزیع میشه. این خروجی ها که 20 کیلو ولت هستند فیدرهای توزیع نام دارن. فیدر دراصل به معنی تغذیه کننده است که یک بخشی از مدار رو تامین می کنه. فیدر فوق توزیع: یک خط 63 کیلو ولت. فیدر توزیع: یک خط 20 کیلو ولت. فیدر فشار ضعیف: یک خط فشار ضعیف

در خطوط هوایی با استفاده از مقره هادی ها رو نسبت به دکل عایق می کنند. محاسبات این مقره ها به نحوی انجام میشه که این قدرت عایقی در بدترین شرایط جوی هم حفظ بشه.

اگر منظورتون از توالی جهت گردش هست، به صورت مستقیم در فشار متوسط این کار انجام نمیشه. در واقع در سطح فشار ضعیف و با انواع توالی سنج ها و پاورمترهای سه فاز این کار رو انجام میدن. اما در شبکه های فشار متوسط اصطلاح دیگه ای هم وجودداره که برای پارالل کردن دو شبکه ی مختلف استفاده میشه. در این روش فازهای دو منبع دقیقا روبه روی هم قرار میگیرند یعنی فاز R با R و فاز s با s و فاز T با T 

در این روش از فازمترهای دوبل یا تست نئون سرکابل استفاده میشه.

این مربوط به تنظیمات رله میشه. این حالت چه موقعی رخ میده؟ معمولا هنگام راه اندازی بارها یا وصل دژنکتور نیست؟

8.1.چند دقیقه بعد از وصل دیژنکتور

اگر بعد از جریان دادن دیژنکتوره و زمان میبره، این میره رو منحنی های اضافه بار و اون بحث cold load pick up با راه اندازی بار سرد هست، اینارو باید چک کنید . اگر تغییراتی روی سیستمتون اعمال کردید که مثلا میزان بار بیشتر شده اینو باید با شرکت برق مکاتبه ای داشته باشید برای افزایش آمپراژ یا تنظیم مجدد. اگر بدون تغییر بار اتفاق می افته باید تنظیمات رله رو بررسی کنید. عملکردهای لحظه ای مثل جریان های ضربه بلافاصله دژنکتور رو قطع میکنه. اگر زمان بر هست باید موارد مربوط به بار سرد و اضافه بار رو چک کنید که با منحنی زمان/جریان قطع میشن.

المان ذوب شونده ی کات اوت بین فیدر فشار متوسط و ترانسفورماتور قرار میگیره و حفاظت اولیه ی اون رو برعهده داره. بعد از ترانسفورماتور بریکر فشار ضعیف وجود داره که حفاظت سمت ثانویه بر عهده ی اونه. حالا اگر بریکر تنظیمات صحیح نداشته باشه اتصال کوتاه روی ترانسفورماتور و بعد روی کات اوت فیوز منتقل میشه. به علت های مختلفی اعم از عدم عمکلرد بریکر، تنظیمات غیر صحیح و مناسب نبودن المان کات اوت فیوز اتصال کوتاه های فشار ضعیف باعث سوختن المان میشه.

 در استاندارد توانیر ترانس 315 کاوا به صورت هوایی نصب میشه. میتونه از دو پست هوایی استفاده کنه اما پست هوایی از نظر امنیت، اختلالات به وجود اومده و نگه داری شرایط سخت تری نسبت به پست زمینی داره. در صورتی که مشترک توان 450 کیلو وات رو روی یک انشعاب دریافت بکنه میتونه از mof یا پست زمینی استفاده کنه. در این شرایط ولتاژ اولیه به مشترک واگذار میشه و تعداد ترانس ها و نوع آرایش رو خودش میتونه تعیین کنه. در کل پست زمینی نسبت به پست های هوایی بهتره اما هزینه ی بیشتری داره.

بله یکی هست.

در همه ی منابع اشاره شده که وقتی تغییر رنگ ایجاد شد، سیلیکاژل باید تعویض بشه و اشاره ای به درصد اون نکرده. روغن تله هوا هم بهتره عوض بشه

14 پاسخ
  1. شاهین
    شاهین گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدانم ASS که در دوره تاسیسات الکتریکی از ان نام بردید چیست و در چه جاهایی استفاده میشود ؟
    تفاوت ان با سکسیونر در چیست ؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. این کلید شبیه یه سکسیونرهای گازی هست و اغلب در اشتراک های ولتاژ اولیه یا ام او اف استفاده میشه.

      پاسخ
  2. علی
    علی گفته:

    سلام وققتون بخیر
    در نیم پلیت ترانس های قدرت ۶۳/۲۰ برای توان نامی دو عدد درج شده
    ۲۲/۵ – ۳۰ مگا ولت آمپر
    سوال اینجاست که چرا دو عدد درج شده؟
    آیا به خاطر تپ چنجر و تغییر تعداد دور سیم پیچ هاست؟

    پاسخ
  3. امید
    امید گفته:

    سلام مهندس جان من پیمانکار توزیع برق شهرستان هستم ی پروژه احداث ۲۰۰ متر شبکه متوسط داشتم به همراه قرارگیری کلید گازی و ترانس اندازه گیری mof
    چند سوال داشتم
    ۱ سیم بندی mof ترانس اتدازه گیری میخواستم
    ۲ آیا کلید گازی برق گیر نیاز داره یا خیر؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. با توجه به الزامات مهندسی از یک دست برقگیر در ورودی یا دو دست در ورودی-خروجی استفاده میشه. نقشه ی وایرینگ MOF روی خود ترانس هست.

      پاسخ
  4. امیر
    امیر گفته:

    سلام.
    روی بعضی از کلیدهای مینیاتوری سیمبل بریکر کشیده میشه و روی بعضی دیگه سیمبل حرارتی-مغناطیسی کشیده میشه.
    اینا چه فرقی با هم دارن؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. بریکرهای مینیاتوری در دو استاندارد صنعتی و مسکونی ساخته می شن. تفاوتی در عملکرد این بریکرها وجود نداره فقط نحوه ی بیان اطلاعات متفاوت هست.

      پاسخ
  5. mehdi.gh135
    mehdi.gh135 گفته:

    سلام مهندس
    از یک خط ۲۰ کیلو ولت چقدر توان در فشار ضعیف میشه گرفت؟
    حداکثر توان ترانسفورماتورهایی که میشه به یک خط ۲۰ وصل کرد چقدره؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. در شرکت های توزیع اغلب از ترانس های تا ۱۲۵۰ کیلو ولت آمپر استفاده میشه. در پست های و شبکه های اختصاصی تا ۲۵۰۰ کیلو ولت آمپر وجود داره. ترانس ها می تونن به صورت اختصاصی در سایزهای بزرگتر ساخته بشن ولی از نظر فنی اتصال ترانس های بزرگتر به شبکه فشار متوسط صحیح نیست. اتصال کابل ها، سطح اتصال کوتاه، سرویس دهی و غیره خیلی مهم هستن

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *