پرسش و پاسخ های تجهیزات و تاسیسات الکتریکی

 

رله های SSR به ولتاژ تغذیه و نویز حساس هستند و ممکنه تحریک ناخواسته داشته باشند. برای تست می تونید یک رله ی جدید داخل تابلو با همین مدار جایگزین کنید و نتیجه رو ببینید. اگر دوباره تحریک شد باید روی مدار فرمان تمرکز کنید و عیب رو مشخص کنید. البته وجود تجهیزاتی مثل درایو و منابع تغذیه که منبع تولید نویز هستند فوق العاده روی SSR ها تاثیر دارند.

برای این موتور از پدال نمیشه استفاده کرد. دو راه کلی دارید: انتخاب موتور یونیورسال با قدرت بالاتر و یا استفاده از موتور کوچک سه فاز و درایو. در نظر داشته باشید که در توان های پائین درایوها تکفاز به سه فاز هستند و مشکلی از نظر تغذیه نخواهید داشت. تنها نکته قیمت تمام شده هست که با احتساب موتور ممکنه تا دو میلیون تومان بشه.

در مدارهای الکتریکی چند نوع جریان وجود داره. جریان نرمال، اضافه بار و اتصال کوتاه. جریان نرمال به جریانی گفته میشه که مصرف کننده در وضعیت سالم بودن دریافت می کنه. اضافه بار کمی بیشتر از جریان نرماله و بعلت نقص در تجهیزات به غیر از شبکه ی برقه. به عنوان مثال اضافه بار یک موتور خطای الکتریکی نیست و مربوط به بیرون از موتور میشه. اتصال کوتاه شدید ترین و مخرب ترین نوع جریانه که بعلت بروز نقص در مدارهای الکتریکی رخ میده.

در مورد سوال شما میشه گفت تفاوت این کلیدها در توانایی قطع و وصل جریان مشخص میشه. عبارت سکسیونر با توجه به سطح ولتاژ ممکنه معنی متفاوتی داشته باشه. به عنوان مثال در شبکه های فشار متوسط سکسیونرها می تونن کلیدهای قابل قطع و وصل تحت بار نامی باشند اما در فوق توزیع و فشار قوی اینطور نیست. سکسیونر در شبکه های فشار قوی غیر قابل قطع و وصل تحت بار نامی هستند یعنی هیچ جریانی نباید از اونها هنگام قطع عبور کنه.

دژنکتور یا بریکر قوی ترین کلید برای وصل، عبور دادن و قطع تمام مدل های جریان مثل نرمال، اضافه بار و اتصال کوتاهه.

در مدارهای کنتاکتور از یک استپ، استارت به همراه تیغه ی کمکی کنتاکتور استفاده میشه. به شکل زیر توجه کنید. در این مدار وقتی استارت زده میشه کنتاکتور وصل و تیغه ی کمکی اون باعث پایداری بوبین میشه. برای خاموش کردن مدار هم با زدن استپ برق ورودی به تمام مدار قطع و کنتاکتور به حالت اول بر می گرد.

کلید استپ استارت با تیغه ی کمکی

به دلیل متغیر بودن دور پره ها و وابسته بودن آن ها به سرعت باد از ژنراتور جریان مستقیم استفاده میشه. در صورت استفاده از ژنراتور جریان متناوب فرکانس مقدار ثابتی نخواهد داشت. خروجی ژنراتور جریان مستقیم در هر توربین به جریان متناوب با فرکانس ثابت تبدیل میشه.

وقتی که آرک تشکیل میشه هوای اطراف اون یونیزه میشه. از طرفی چگالی هوای یونیزه شده کم تره و به همین خاطر به سمت بالا حرکت میکنه و در نتیجه آرک نیز از ارتفاع بالاتری مسیر جریان رو میبنده.

برای این کار می توان از آمپلی فایر یا ترانس دیوسر استفاده کرد. این دستگاه ها برای تبدیل تغییرات ولتاژ یا جریان کوچک به استانداردهای قابل قبول برای لوازم دیجیتال مثل پی ال سی ها استفاه می شوند.

بله درسته و هیچ مشکلی پیش نمیاد.

تفاوت در تنظیمات اون هاست. در رله های کنترل فاز معمولی حد نهایی بالا و پائین ولتاژ قابل تنظیم نیست ولی در سوپر کنترل فازها میشه این کمیت ها رو تنظیم کرد. کلا خطاهایی که می تونن تشخیص بدن یکی هست اما نحوه ی تنظیمات متفاوته.

در تجهیزات سه فاز ما میتوانیم سیم پیچ ها یا خازن ها رو به دو روش به شبکه ی برق متصل کنیم. این دو روش ستاره و مثلث نام دارن. تفاوت اصلی این دو اتصال میزان ولتاژیه که روی تجهیزات قرار میگیره. و با توجه به فرمول توان در صورت زیاد شدن ولتاژ، توان خروجی سیستم هم بیشتر میشه. در اتصال ستاره ولتاژ فاز و در اتصال مثلث ولتاژ خط روی تجهیزات قرار میگیره.

چون برق دی سی فرکانس نداره و میدان مغناطیسی حاصل از اون قدرتمندتر و یکنواخت تر نسبت به ac هست. همچنین با استفاده از برق دی سی تجهیزات جانبی مثل حلقه های اتصال کوتاه و حجم هسته کم تر می شه. با توجه به این دو مورد و قدرت بالاتر مگنت دی سی هزینه ی تمام شده ی کم تری داریم.

وضعیت سیم نول رو چک کردید؟ ممکنه نول برقدار بشه. در این ساعات که اتفاق می افته با یک ولت متر، سیم نول رو نسبت به زمین بسنجید. اگر برقدار باشه می تونه مشکل ساز بشه. اشکال در نول بیشتر در مصرف کننده های تکفاز خودش رو نشون میده.

12.1.بله چک کردم نول برق دار میشه تو اون ساعات با آمپر متر گرفتم حدودا ۴ آمپر جریان داره،نسبت به زمینم اختلاف پتانسیل داره،این مشکل راه حلی داره؟

بله. با زمین کردن سیم نول می تونید حلش کنید. در صورتی که چاه ارت داشته باشید، می تونید در درگاه ورودی نول رو به زمین متصل کنید. البته این کار در پست ترانسفورماتور توسط شرکت توزیع انجام میشه.

سکشن به یک محدوده یا قسمت برای تقسیم بندی میگن که میتونه با توجه به سطح ولتاژ و شبکه میتونه معانی متفاوتی داشته باشه.

سلام. با کلید استپ و استارت به تنهایی نمیشه این کار رو کرد. نیاز به مدار فرمان دارید. لطفا بیشتر توضیح بدید که بدونیم برای چه کاری به این مدار نیاز دارین.

برای این کار می تونید از یک رله ی فرمان یا کنتاکتور استفاده کنید. وقتی که کلید استارت زده میشه کنتاکتور روشن و چراغ قرمز رو روشن بکنه. بعد از زدن کلید استپ کنتاکتور خاموش و به وسیله ی پلاتین بسته ی اون چراغ سبز روشن میشه.

کلید استارت استپ

خیر. با جوش کدولد یا جوش حرارتی شناخته می شود.

در چه مقیاسی منظورتون هست و در مورد درجه حرارت و منبع گرما هم باید بیشتر توضیح بدید. این کار در صنعت تحت عنوان نیروگاه های گرمایی انجام میشه نمونه ی بارز اون استفاده از گرمای اعماق زمین است.

بارهای غیرخطی باعث خارج شدن شکل موج جریان و ولتاژ از حالت سینوسی میشن. به این پدیده هارمونیک میگن که با توجه به میزان اون میتونه باعث خسارت های سنگینی در خازن ها، یو پی اس، عملکرد تجهیزات حفاظتی و غیره بشه.

18.1.این بارها چه طوری به وجود میان؟

این بارها ناشی از عناصر الکترونیک و الکترونیک قدرت هستند. مثل درایوها. در واقع سیستم هایی که مجهز به بردهای الکترونیک و ا قطعات الکترونیک صنعتی باشند مصارف غیر خطی دارند. که این نوع مصرف باعث ایجاد هارمونیک میشه.

برای به دست آوردن المان های الکتریکی میشه از آزمایش ها استفاده کرد. علاوه بر اون توان و سطح مقطع هادی ها هم مهمه. از این کمیت ها چیزی در دسترس دارید؟ یعنی میدونید توان ترانسفورماتورتون دقیقا چه قدره؟ این مدار معادل رو برای چه کاری میخواین استفاده کنید؟ چون به دست آوردن المان های الکتریکی این ترانس نیاز به لوازم آزمایشگاهی بسیار دقیق داره

از این دستگاه هر سه فاز و نول عبور داده میشه و عملکردی دقیقا شبیه به نوع تک فاز داره. در صورتی که برآیند جمع جبری تمام جریان ها، مربوط به سه فاز و نول، صفر باشد، این کلید در وضعیت وصل خواهد بود. در صورت نشت جریان از هر یک از فازها و ه هم خوردن این جمع جبری کلید در زمان بسیار کوتاهی قطع می شود.

تفاوت عمده ی این دو در نحوه ی حفاظت و نوع حفاظت می باشد . در کلیدهای مینیاتوری mcb حداکثر جریان نامی 100 آمپر است. قدرت اتصال کوتاه آن ها کم است و معمولا جریان قطع آن ها قابل تنظیم نیست. در کلیدهای اتوماتیک کامپکت MCCB جریان نامی تا 1000 آمپر می باشد و ممکن است جریان قطع آن ها قابل تنظیم باشد.

خیر. محافظ جان فقط جریان نشتی به سمت بار رو کنترل می کنه و در مورد ولتاژ هیچ حفاظتی نداره. در صورتی که می خواید از حفاظت کامل تری استفاده کنید می تونید از یک کنترل فاز سه فاز یا محافظ تکفاز استفاده کرده و خروجی اون رو برای قطع کلید اصلی استفاده کنید.

برای این کار میشه از حالت سری کردن لامپ ها استفاده کرد. در اداره برق ها معمولا از این روش استفاده می کنن. می تونید لامپ ها رو به حالت ستاره ببندید. با این روش اتصال کامل سه فاز باعث روشن شدن با نور کامل و دو فاز و تکفاز باعث نور کمتر میشه.

سری کردن لامپ ها

به جای سیم پیج ها از لامپ استفاده کنید.

در قسمت هایی که علاوه بر توان راکتیو هارمونیک هم وجود داشته باشه، ما نمیتونیم از خازن به تنهایی استفاده کنیم. به همین علت سلف با خازن ها سری میشه. از نظر قرارگیری در مدار فیلترها مدل های متنوعی دارند. بعضی فیلترها فقط با خازن سری شده و بعضی با بار به ضورت سری قرار میگیرن. خاصیت سلف در برابر تغییرات شدید جریان باعث میشه ولتاژ خروجی درایو رو مقداری سینوسی تر کرده و به موتور ارسال کنه.

کاربرد سلف در فیلتر سینوسی کاربرد سلف در فیلتر سینوسی

آمپرمتر 100 آمپر با قابلیت اتصال سی تی 100 به 5.

اگر مدار فرمانش رو بتونید دائم طراحی کنید، امکانش هست. چون پلاتین کمکی نداره که بشه از روش معمول استفاده کرد.

در بعضی از مفصل ها این کار رو میکنند اما در مفصل های استاندارد که شیرینگ و … داشته باشه مهم نیست.

تفاوت این دو در میزان ساعت کارشونه. ژنراتور پرایم برای ساعت های طولانی تری میتونن کار کنن، نسب به ژنراتورهای استندبای.

پرایم به عنوان منبع اصلی تولید برقه. استندبای برای مواردیه که منبع اصلی برق شهره و فقط در قطعی ها باید وارد مدار بشه.

در این حالت از مقاومت موازی استفاده می کنند تا جریان بار رو افزایش بده. این داستان در سنسورهای دو سیه هم اتفاق میفته که جریان نشتی پایینی دارند که بوبین رو در حالت وصل نگه میداره.

این پارامتر به معنای اضافه باره و بستگی به سیستم داره. معمولا در ترانسفورماتورها از 1/05 جریان نامی شروع میشه که دارای دو روش کار هست. زمان ثابت و منحنی معکوس. به این جریان جریان پیک آپ هم گفته میشه. در صورتی که بارهای موتوری از ترانس تغذیه شوند جریان اضافه بار مقداری بالاتر در نظر گرفته می شود.

اندازه گیری ولتاژ ضرب در جریان میشه توان در جریان مستقیم. در جریان متناوب زاویه ی فاز هم مهمه

در مجموع توان بسیار ناچیزی داره چون جریانش در حد میلی آمپره

در ضمن توانش بستگی به اندازه کنتاکتور هم داره، هر چه اندازه ی کنتاکتور بزرگ تر باشه، بوبین اون بزرگ تره، در نتیجه جریان بیشتر و در نتیجه توان بیشتر

برقگیر یه مقاومت غیر خطیه که به صورت نرمال ولتاژ نامی شبکه رو تحمل میکنه. در صورت بروز اضافه ولتاژهای شدید این مقاومت هادی میشه و ولتاژ رو به زمین منتقل میکنه. در واقع برقگیر جهت حفاظت اضافه ولتاژهای ناشی از سوئیچیگ، صاعقه و … استفاده میشه

برای بستن پلاتین ها، به یک نیروی خیلی زیادی نیازه، در بریکرها ی قدرت از یک فنر برای تامین این نیرو استفاده میشه. با یک هندل یا موتور الکتریکی این فنر فشرده یا کشیده میشه. در مرحله ی دوم آزاد کردن ضامن این فنر باعث بسته شدن پلاتین ها میشه.

بله هست. برخی از پاورآنالایزرها از پروتکل های صنعتی برای برقراری ارتباط استفاده می کنند.

در تجهیزاتی که تعداد زیادی چراغ سیگنال داشته باشن معمولا یک شستی با عنوان لامپ تست در نظر گرفته میشه. این شستی فقط تغذیه ی لامپ ها ر برقرار میکنه و باعث ایجاد تغییر در مدار و یا ارسال فرمان نمیشه. کار این شستی تست سالم بودن چراغ هاست.

از نظر فنی ورودی و خروجی در سیستم محافظ جان مهم نیست. اما در صورتی که شرکت سازنده قطعا اون رو مشخص کرده باشه باید به صورت صحیح نصب بشه.

از فرمول p=Ui میتونید جریان رو به دست بیارید. توان رو تقسیم بر 220 کنید جریان به دست میاد. مثلا در این مورد میشه 130 میلی آمپر. برای صد لامپ باید عدد به دست اومده رو ضرب در صد کنید.

سیم فاز وارد فیوز شده و خروجی فیوز به یکی از ترمینال های سرپیچ متصل میشه، طرف دیگه ی سرپیچ ب همراه نول معمولا به عنوان برق ۱۱۰ در مغازه های الکتریکی استفاده میشه. در سرپیچ باید یک لامپ صد وات بسته بشه اما در نظر داشته باشید که سری شدن این لامپ با تجهیز مورد تست هیچ گاه ولتاژ ۱۱۰ ولت را تضمین نمیکند.

پروتکل ارتباطی بین تجهیزات ابزار دقیق، سیتم های اسکادا و غیره است که بیشتر شبیه به یک استاندارد برای برنامه نویسی و انتقال اطلاعات است.

رله ی ارت فالت یا نشتی جریانه به کلید اصلی یا کامپکت فرمان قطع میده. نحوه ی نصبش به این صورته که یک ترانس کلی به اسم کوربالانس در تابلو قرار میگیره و سیم های هر سه فاز و نول از داخل اون عبور میکنن. هر گونه جریان نشتی از طریق این ترانس جریان شناسایی شده و میزان اون به رله اطلاع داده میشه. در صورتی که میزان جریان نشتی بیشتر از حد تنظیمی رله باشه فرمان قطع به کلید اصلی صادر مبشه دقیقا شبیه به یک محافظ جان بزرگ برای مصارف صنعتی.

برای میرا کردن تغییرات شدید ولتاژ و جلوگیری از آسیب به تجهیزات دیگه. در واقع این قطعه اضافه ولتاژ های شدید رو به زمین منتقل میکنه تا به تجهیزات وارد نشه.

41.1.نحوه استفاده از اون به چه شکلیه؟

در مدل های تک فاز سیم فاز و نول و ارت به اون متصل میشه. و در مدل های سه فاز سه سیم فاز به علاوه ی نول و به علاوه ی ارت. یعنی در مجموع پنج سیم.

41.2.استفادش در کجا الزامیه؟

الزامی برای استفاده نداره و بیشتر جنبه ی حفاظتی داره.

کلیدهای محافظ جان یا نشتی جریان از نظر میزان نشتی به گروه های مختلفی تقسیم مشن. مثلا سی میلی آمپر، صد میلی آمپر، پونصد میلی آمپر و غیره. با توجه به نوع مدار و جلوگیری از عملکرد بی مورد باید میزان جریان نشتی رو صحیح انتخاب کنیم. در صورتی که قدرت مدار افزایش پیدا کنه و نتونیم از بریکرهای نشتی جریان مهموللی استفاده کنیم میتوانیم از رله ی ارت فالت استفاد کنیم که دقیقا عملکردی شبیه به نشتی جریان داره با این تفاوت که میزان نشتی جریان قابل تنظیمه.

بله متاسفانه سیم های مفتول زیر ترمینال ها به خوبی قرار نمیگرین، مخصوصا اگر فشار مکانیکی یا کششی روی سیم باشه، بهترین کار اینه که نیروی اضافه از روی سیم ها برداشته بشه و با فرم دادن بهترین حالت رو برای قرار گرفتن زیر ترمینال ایجاد کنیم. در مقاطع بزرگ تر میتونیم از کابلشوها و ترمینال های صفحه ای استفاده کنیم . معمولا این ترمینال ها برای سه فاز، نول و ارت وجود دارند.

با توجه به این که موضوع مورد نظر شما گیاهی هست باید از سنسورهای نوری و خازنی استفاده بشه. اگر محدوده ی مورد کنترل یا همون قسمتی که خلال ها به بیرون میریزه وسیع و پراکنده ست، بهترین گزینه سنسور نوری هست. اما اگر خلال ها از یک قسمت خاص مثل یک دریچه با حجم زیاد به بیرون میریزند میتونید از سنسور خازنی هم استفاده کنید.

اینجا باید از پلاتین بسته ی تایمر به عنوان قطع کننده ی مدار استفاده کنید. ابتدا سیم فاز وارد فیوز، بیمتال، ترمینال بسته ی تایمر، استپ، استارت و بوبین میشه. با روشن کردن کنتاکتور و پایدار شدن اون تایمر شروع به زمان گیری میکنه و بعد از زمان مشخص مثل یک استپ مدار رو قطع میکنه. بوبین تایمر رو به بوبین کنتاکتور متصل کنید.

این کلید یک محافظ نشتی جریان و اتصال کوتاهه و به میزان ولتاژ ارتباطی نداره. اگر رنج جریانی بریکر رو متناسب با مدارتون انتخاب بکنید مشکلی پیش نمیاد.

این کار برای تقویت میدان هست و در سی تی های آمپر پایین توسط شرکت سازنده توصیه میشه. با این روش میشه مثلا یک سی تی ۱۰۰/۵ رو با دو دور پیچاندن سیم اولیه میتونیم تبدیل به ترانس ۵۰/۵ بکنیم.

47.1.برای آمپرهای  بالاتر هم این کار عملی هست ؟

چون در آمپراژ بالاتر از کابل های خیلی قطور و شینه استفاده میشه و ترانس های جریان با آمپراژ مختلف وجود داره این کار منطقی نیست اما از نظر تئوری قابل انجامه.

در گذشته و بر اثر یک باور غلط این کار رو انجام میدادن. اما از نظر علمی هیچ توجیهی نداره و سیم فاز و سیم نول باید با هم برابر باشند.

در تابلوهای کنتور که در ساختمان ها قرار میگیرد قبل از کنتور بریکر تیپ C و بعد از اون بریکر تیپ B قرار میدن که طبق دستورالعمل توانیر محفظه ی مربوط به فیوزهای قبل از کنتور باید قفل باشه. و در دسترس مشترکین قرار نگیره. این کار بیشتر در مجتمع ها یا ساختمان های بیشتر از سه کنتور انجام میشه.

مینیاتوری های دوپل  به دو صورت کلی یک فاز و نول یا دو فاز ساخته میشن. در مدل یک فاز و نول اصطلاحا قطع تمام قطبی داریم یعنی در صورت بروز اتصال کوتاه نول و فاز به صورت هم زمان قطع میشوند. پلاتین نول در این کلیدها وصل سریع و قطع اهسته هستند. در مدل دو فاز هر دو پل بریکر شامل حفاظت اتصال کوتاه و اضافه باره و برای مدارهای تک فاز توصیه نمیشه.

چندتاعلت میتونه داشته باشه. اول میراکننده میتونه باشه اگه ممکنه از روی بویین جداش کنید علت دوم ضعف خود بویین است. یعنی اگر در مکانیزم کنتاکتور مشکلی ایجاد شده باشه مثلا کثیف شده باشه یا اینکه بویین اون خاصیت خودش رو به علت اتصالی حلقه از دست داده باشه ، این مشکل پیش میاد. ولی اینکه چندتا کنتاکتور همزمان داره این اتفاق براشون میفته یه مقدار مشکوکه. یکی از کنتاکتورها رو باز کنید نظافتش رو انجام بدید با ولتاژ 48 بدون میراکننده چک کنید ببینید وضعیتش به چه صورت میشه.

بله اگر حفاظت کل تابلو براتون مهم نیست از نظر نشتی جریان و کابل هایی که تا دستگاه ها میره، شما میتونید یه بریکر تو ورودی خود دستگاه بذارید و 30 میلی آمپر هم باید توجه کنید که جریان مجاز نشتی سیستمتون چقدره چون الکتروموتور اگر داشته باشید ممکنه باعث تریپ بشه باید اینو بررسی کنید.

روی دستگاه هایی که وضعیت مصرف توان آن ها مشخص نیست مثلا مشخص نیست که شما قراره این ژنراتور یا ترانسفورماتور رو کجا نصب کنید معمولا توان رو بر اساس کاوا یا توان ظاهری بیان می کنند. توانی که مستقیما از ولتاژ و جریان به دست میاد یعنی اگر در حالت سه فاز بخواید حساب بکنید میشه رادیکال سه در ولتاژ و جریان. در توان ظاهری ما اصلا کسینوس فی نداریم. چون همانطور که خدمتتون عرض کردم مشخص نیست این تجهیز مثلا برای تامین برق یک مجتمع مسکونی باشه یا یک کارخانه باشه مثلا کارخانه ی نورد باشه ریسندگی باشه یا چیز دیگه. توان ظاهری مشخص کننده ی ظرفیت حرارتی سیم پیچ هست. این توان بیان کننده ی این هست که شما مجاز هستید چقدر جریان از تجهیز دریافت کنید و اهمیتی نداره از این جریان چقدرش صرف توان اکتیو بشه و چقدر صرف توان راکتیو. مثلا یک ترانسفورماتور1250kVA رو در نظر بگیرید. در این دستگاه ظرفیت حرارتی سیم پیچ مهمه پس توان به صورت ظاهری یا بر اساس کاوا بیان میشه. اما برای دستگاه هایی که انرژی الکتریکی رو به فیزیکی یا مکانیکی تبدیل میکنند مثل الکتروموتور دیگه ما از kVA صحبت نمی کنیم. چون در این موارد میزان دریافت توان اکتیو و راکتیو مشخص هست، توان با کیلو وات به همراه کسینوس فی قید میشه. پس در نظر بگیرید که ما دودسته تجهیزات داریم :
– تولید کننده مثل ژنراتورها و مبدل ها مثل ترانسفورماتور که روی این ها ممکنه شما kVA رو ببینید
– الکتروموتور و مصرف کننده های دیگه که در آن ها توان به شکل کیلو وات درج میشه

 این دستگاه ها به صورت جداگانه وجودداره. مثلا دما در یک دستگاه، رطوبت در یک دستگاه دما و غیره. برای سالن های پرورش طیور و تولید قارچ دستگاههای مجتمعی تولید شده که میتونه رطوبت، دما، دی اکسید کربن و غیره رو اندازه گیری کنه.

یکی از عوامل اصلی تعیین کننده برای سطح مقطع میزان جریانه و مسافت در میزان افت ولتاژ نقش داره. یعنی ابتدا باید میزان جریان به دقت محاسبه بشه و بعد عوامل کاهنده مثل درجه حرارت، تعداد هادی ها، نوع احداث کابل و غیره رو در نظر بگیریم. در پایان میزان افت ولتاژ بر اساس درصد هم در محاسبات مد نظر قرار داده میشه. امروزه اپلیکیشن های زیادی برای نصب روی گوشی موبایل و تبلت وجود داره که تمام این آیتم ها رو محاسبه میکنه

حالت سه فاز از نظر اقتصادی و الکتریکی بهترین نوع برای انتقال انرژی الکتریکی هست. به عنوان مثال در جریان متناوب تک فاز انرژی الکتریکی در هر سیکل دو بار به صفر میرسه. این حالت در مدار دو فاز و سه فاز تغییر میکنه به این صورت که در مدارهای سه فاز با اختلاف 120 درجه هیچ وقت مقدار ولتاژ به صفر نخواهد رسید و در هر لحظه ولتاژ یک یا دو فاز مقداری غیر از صفر داره. از طرفی افزایش تعداد فازها بیشتر از سه جهت انتقال توسط خطو هوایی و کابل ها مقرون به صرفه نیست. پس به صورت کلی حالت سه فاز از نظر کیفیت ولتاژ و مبحث اقتصادی بهترین حالته.

 اگر آمپراژتون کمتر از 63 آمپره میشه استفاده کرد اما از نظر حجم و ابعاد فیوز فشنگی 80 آمپر نباید در پایه ی 63 نصب بشه.