سیستم های زمین- FAQ

پرسش و پاسخ های سیستم های زمین

 

بله این سیم می تونه به عنوان اتصال زمین استفاده بشه. فقط یک نکته ی مهم: بعد از درگاه ورودی و وقتی سیم های نول و ارت از هم جدا شدند، دیگه حق اتصال اون ها به هم رو نداریم مثلا در تابلوهای داخل ساختمان

در صورت عدم تعادل در شبکه ی سه فاز، در نقطه ی صفر ترانسفورماتور ولتاژی ایجاد میشه. برای اینکه این حالت پیش نیاد، نقطه ی صفر به زمین متصل میشه. در این حالت اضافه ولتاژهای ایجاد شده به زمین منتقل شده و ولتاژ نقطه ی خنثی همیشه برابر صفر خواهد بود. علاوه بر این از نظر برقگرفتگی و سیستم های حفاظتی هم این کار مهمه.

از لحاظ ایمنی از سطح ولتاژ فشار متوسط به بالا روی این موضوع تاکید شده اما در خصوص بخش فشار ضعیف نمیتوان صد در صد گفت که ولتاژ گام اتفاق نخواهد افتاد. نوع اتصال هادی به زمین، فاصله ی اجسام، نوع خاک، رطوبت و بسیاری از آیتم های دیگه در ایجاد ولتاژ گام موثره.

هر کدوم از این سیستم ها می تونن بخشی از خطرات رو پوشش بدن و استفاده ی هم زمان از هر دو باعث عملکرد بهتر سیستم حفاظتی میشه. محافظ جان برای مشخص کردن جریان های نشتی و ارت برای انتقال بهتر این جریان و عملکرد سیستم های حفاظتی مثل فیوز و محافظ جان ها است.

محافظ جان یک سیستم حفاظتی تکمیلی است. در صورتی که سیستم زمین باشه به خوبی کار میکنه اما اگه سیستم زمین نباشه هم تا حدی پاسخگو هست. جریان نشتی ای که به زمین منتقل میشه قبل از این که میزان جریان به حد خطرناک برسه قطع میکنه.

برای جلوگیری از تداخل فرکانسی با منبع و اندازه گیری بهتر از این روش استفاده میشه. دستگاه های قابل تنظیم وجود دارن که قیمت بالاتری دارن.

این کار با توجه به سیستم نول و ارت و مقرارت محلی انجام میشه. در بسایری از تاسیسات سیم نول و ارت رو یکی کرده و به عنوان سیم pen استفاده میکنند. اتصال نول و ارت باید بر اساس موقعیت به درستی تعین بشه. چون در برخی از شبکه ها مخصوصا شبکه های عمومی باعث ایجاد جریان در شبکه ی داخلی مشترکین میشه.

6 پاسخ
  1. touraj.m1987
    touraj.m1987 گفته:

    سلام .اگر سیم فاز در عمق حدود ۲۰سانتی خاک بعداز مدتی عایقش از بین بره ممکنه زمین اون منطقه برق داربشه وموجب برق گرفتگی بشه؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. ممکنه این اتفاق رخ بده و به آیتم های زیادی بستگی داره. سطح ولتاژ، سطح مقطع هادی، نوع زمین، رطوبت و غیره.
      هرچقدر ولتاژ مدار بیشتر باشه، نرخ حادثه هم افزایش پیدا می کنه.

      پاسخ
  2. MASOUD
    MASOUD گفته:

    سلام. مهندس برای حفاظت نوسان برق دیزل ژنراتور برای دستگاه های CNC تراش، که باعث سوختن درایو و برد دستگاه میشه برای هر دستگاه به صورت مجزا ترانس ایزوله بزاریم درسته یا اینکه در خروجی دیزل یه تراس ایزوله توان بالا یا؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. بهتره برای یک مورد استفاده کنید و اگر جواب گرفتید برای دستگاه های دیگه هم اجرا کنید

      پاسخ
  3. رضا لالچینی
    رضا لالچینی گفته:

    سلام وقت بخیر
    من در مورد ارت بدنه ترانسفورماتور سوال دارم نمیدونستم در قسمت تاسیسات فشار متوسط سوال بپرسم یا اینجا، آموزش تاسیسات فشار متوسط هم دیدم، در مورد سیستم زمین ترانس توضیحی ندادید، ممنون میشم اینجا توضیح بدید.
    آیا باید سیم ارتی که به بدنه ترانس متصل میشه به نول ترانس هم وصل کنیم برای سیستم tns یا باید همین ارت در شینه نول تابلو توزیع اصلی فشار ضعیف وصل کنیم؟
    محل اتصال ارت بدنه به نول در کجا باید باشد برای سیستم TNS?

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. در پست فشار متوسط ما دو چاه ارت جداگانه داریم. یکی برای بدنه ی ترانس و تابلوهای فشار متوسط و یکی برای نول. نباید ارت بدنه ی ترانس به نول وصل بشه.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *