طراحی بانک خازن-FAQ

پرسش و پاسخ های طراحی بانک خازن

 

در خصوص محل هایی که در حال تغذیه هستن مثلا از شبکه های عمومی یا ترانس های عمومی، بهترین منبع برای محاسبه صورت حساب برق اون هاست که در دوره شرح دادیم چطور PF رو به دست بیارید.

برای کلید کل، جمع جریان های نرمال خازن ها در نهایت در 1.5 ضرب میشه. بحث حفاظت جریان ضربه هم برای جلوگیری از عدم عملکرد های ناخواسته باید بیشتر از 10 برابر جریان نامی بریکر باشه.

در خازن ها قطع فاز یا دوفاز شدن و توالی فاز اصلا اهمیت نداره چون فقط جبران سازی بر اساس زمان انجام میشه.

ساده ترین راه تست خازن های قدرت اندازه گیری جریان اون هاست. این جریان باید با پلاک مطابقت داده بشه و اختلاف زیادی نداشته باشه.

بهترین حالت هنگام کار نرمال سیستم هست چون بحث اتصال ترانس جریان، پلاریته ی اون کسینوس فی هم کنترل میشه. در ضمن با وصل خازن ها جریان زیادی از شبکه دریافت میشه که با توجه به بزرگی بانک خازن، ممکن برق کارگاه شما توان تامین اون رو نداشته باشه.

بعضی از رگولاتورها دارای تنظیم پله ی ثابت هستند. در صورتی که این قابلیت وجود نداشته باشه یا بخواید از تمام پله ها استفاده کنید، بهتره پله ی ثابت از رگولاتور خروجی اشغال نکنه.

در ولتاژهای ضعیف و متوسط چون بحث عایقی خیلی گران نیست، معمولا خازن ها به شکل مثلث بسته میشن تا نهایت جبران سازی رو داشته باشن. ستاره بستن خازن در همون ولتاژ باعث کاهش توان راکتیو تولیدی میشه. پس به صورت کلی در ولتاژهای پائین به شکل مثلث و در ولتاژهای بالا به شکل ستاره هستن.

نیازی به بالا بردن امپراژ نیست چون با استفاده از خازن، جریان مدار کاهش هم پیدا می کند.

معمولا بخاطر عدم پایداری، در خروجی ژنراتورها از خازن استفاده نمیشه. به همین علت در بانک های خازن تمهیداتی در نظر می گیرن که هنگام کار با برق اضطراری، سیستم جبران سازی غیر فعال بمونه.

معمولا از کیفیت ساخت میشه تشخیص داد و از طریق اطلاعات روی پلاک امکان پذیر نیست.

علت خاصی برای تعویض خازن ها وجود نداره. در صورتی که کیفیت خازن مناسب باشه و از بین نره می شه سالها از اون استفاده کرد. این موضوعی که شما مطرح کردید به صورت روتین نیست و همه جا انجام نمی شه. دلیل اصلی تعویض خازن ها معمولا اتصال کوتاه شدن اونهاست و اینقدر سریع اتفاق نمی افته.

برای محاسبه ی خازن می شه از روش های زیادی استفاده کرد. مهم اینه که این 400 آمپر برای چه باری استفاده میشه. ممکنه توضیح بدید که اکثریت بار در این مجموعه چیه؟ موتورهای سه فاز، تکفاز، ترانسفورماتور و …

معمولا دشارژ خازن توسط مقاومت های تخلیه که روی اون ها قرار داره انجام میشه. وقتی خازن رو از شبکه برق جدا می کنیم بعداز یک دقیقه ولتاژ اون ها باید به کم تر از 50 تا 70 ولت برسد. وجود مقاومت تخلیه و عملکرد اون رو با یک ولت متر میشه تست کرد.

اغلب رگولاتورها، خازن های معیوب رو شناسایی کرده و دیگه وارد مدار نمی کنند. از روی خطاهای رگولاتور میشه این اطلاعات رو برداشت. در غیر این صورت باید جریان خازن اندازه گیری و با نیم پلیت یا پلاک اون مطابقت داده بشه. در صورت خرابی خازن آمپر بیشتری از شبکه دریافت و به شدت گرم میشه.

از طرف شرکت های سازنده عمر کاری اعلام نمیشه و به روش بهره برداری و هارمونیک ها خیلی وابسته است.

منظور شما مداریه که توان راکتیو یک شبکه ی تک فاز رو جبران کنه؟ برای این کار به یک خازن، یک کنتاکتور و یک سیستم فرمان نیاز دارید. در بانک های خازن وظیفه ی کنترل کنتاکتورها با رگولاتور خازن است. که فرمان قطع و وصل بر اساس میزان توان راکتیو رو صادر میکنه. در مورد مدارتون بیشتر توضیح بدید تا بتونیم کمک کنیم.

توان راکتیو در اصل یک تبادل توان بین مصرف کننده و منبعه و به علت خاصیت سلفی به وجود می آید. نمیشه این توان رو به طور کامل حذف کرد و با حذفش سیستم مغناطیس از بین میره و نمیتونیم از موتورها، ترانسفورماتورها  و .. استفاده کنیم.

با استفاده از درایو تا حد قابل قبولی مصرف توان راکتیو کاهش پیدا میکنه اما اگر در کل توان راکتیو در مجموعه وجود داشته باشه به غیر از خازن راه جبران سزی دیگه ای وجود نداره.

بحث واحد خازنی برای کنترل جریان راه اندازی است. راکتور هم باعث محدودکنندگی جریان اولیه میشه و ما اینجا میتونیم که واحد خازنی رو حذف بکنیم ولی منعی ندراه که ما نباید استفاده بکنیم. من توی خیلی از پروژه ها دیدم که راکتور وجود داره و کنتاکتور با واحد خازنی هم نصب شده. اگر این دو تا با هم سری بشن اتفاقا جریان رو بهتر کنترل می کنند. این سوختن مقاومت ها به تعداد سوئیچ ها بستگی داره و بحث جنس خود واحد خازنی. شاید به این علت گفته باشن که جریان رو محدود میکنه و نیازی نیست نه اینکه مقاومت میسوزه. در مورد اینکه مقاومت ها هنگام استفاده از راکتو میسوزه من تا حالا چیزی نشنیدم و توی خود کاتالوگ ها و manual ها هم محدودیتی من ندیدم برای این مورد.

این علامت در لیست خطاهای رگولاتور نیست. لطفا طبق اطلاعات مقاله کاتالوگ رگولاتور خازنی AKSA ابتدا رگولاتور رو ریست کنید. در صورت رفع نشدن مشکل باید با نمایندگی یا شرکت زایلوگ تماس داشته باشید.

 در جریان متناوب شکل موج ولتاژ با ولتاژ های دیگه یا با جریان ممکنه از نظر زمان کاملا با هم یکسان نباشند. به این تفاوت زمانی بین شکل موج ها اختلاف فاز گفته میشه. مثلا در شبکه ی سه فاز بین ولتاژها ۱۲۰ درجه اختلاف فاز وجود داره یا در بارهای سلفی و خازنی بین شکل موج ولتاژ و جریان اختلاف فاز وجود داره.

30 پاسخ
  1. Mohammad
    Mohammad گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید خدمت شما
    ببخشید من یه مجموعه بانک خازنی رو میخواستم برای یک مرکز طراحی کنم که تابلو چنج آور و دیزل ژنراتور این مرکز در مسیر برق اصلی ورودی و قبل از تابلو برق اصلی قرار دارد و برق اصلی مرکز توسط یک تابلو کوچک که یک کلید اتوماتیک کامپکت دارد قطع و وصل می شود
    سؤال۱. برای اصلاح ضریب قدرت مرکز، تابلو بانک خازنی بهتر است در کدام قسمت قرار بگیرد؟!
    سؤال۲. اکثر مصرف کننده های این مرکز الکتروموتور تکفاز، استاب لایزرهای تکفاز، کندانسورهای تکفاز تهویه و تبرید، تعدادی الکتروموتور سه فاز هست، و بار مرکز به صورت نامتقارن هست، تا حد امکان تقسیم فازها رعایت شده و بیشتر از این امکان پذیر نیست(به خاطر تکفاز بودن) و جریان های فازها در زمان های مختلف متفاوت هست و ضریب قدرت با توجه به صورت حساب برق نزدیک به ۰.۷ و کمتر است ترانس CT رگولاتور بهتر است بر روی کدام فاز قرار بگیرد؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. بانک خازن در نزدیک ترین محل به تابلوی اصلی قرار بگیره. بهتره ترانس جریان طوری نصب بشه که جریان ژنراتور رو اندازه نگیره. اگر این امکان وجود نداره با مدار فرمان ترتیبی بدید که با دیزل خازن ها وارد مدار نشن. اگر امکان تحلیل تک تک فاز ها رو داشته باشید خیلی عالی میشه مثلا با استفاده از پاورمتیر تابلویی این امر امکان پذیر هست. با قرار دادن خازن روی فازی که بیشترین جریان رو داره یا کمترین ضریب توان، ممکنه فازهای دیگه خازنی بشن. این مشکلی نداره فقط ممکنه خازن های بیشتری نیاز داشته باشد.

      پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      اگر کیفیت جنس رو در نظر نگیریم تعداد سوئیچ (قطع و وصل های مکرر و بیش از اندازه)، اتصالات و موارد مشابه میتونه باعث کاهش عمر سیم های مقاومت دار بشه.

      پاسخ
  2. علی
    علی گفته:

    سلام . یه ترانس ۱۲۵۰ کاوا داریم . بانک خازنی ۱۲ پله داریم هر پله تقریبا ۶۰ آمپر داره . بار که روی کلید هوایی نشون میده هر فار ۸۵۰ باز خطا کمبود خازن می ده ِ

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام. برای مشخص کردن ایراد باید چند کار رو انجام بدید. ابتدا جریان خازن ها رو به صورت تک به تک اندازه گرفته و از سالم بودن اون ها مطمئن بشید. ممکن خازن ها، کنتاکتورها و فیوزها اسیب دیده باشن و ظرفیت نامی سیستم جبران سازی کاهش پیدا کرده باشه. در مرحله دوم میزان کسینوس فی هدف در رگولاتور رو مشاهده کنید. شاید این عدد مقدار بزرگی داشته باشه. در مرحله ی آخر اگر تمام این موارد رفع شدن ممکنه به خازن بیشتری نیاز داشته باشید. می تونید ضریب توان در حالت جبران سازی رو مشاهده کنید و تصمیم بگیرید که چه مقدار خازن مورد نیاز هست.

      پاسخ
  3. امیر
    امیر گفته:

    سلام یه بانک خازنی۱۱پله داریم که رگولاتور بانک هم مکس۱۲ هستش مشکلی که هست رگولاتور خازن به مدار تزریق میکنه بعد چند ثانیه خازنو از مدار قطع میکنه ولی رگولاتور کسینوس فی را۰.۸۷نشون میده کسینوس هدف در رگولاتور۰.۹۹تنظیم شده وسوال دیگه برای تنظیمc/kباید در رگولاتورچند باشه ترانس جریان۱۲۰۰به۵میباشد ممنون

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. احتمال داره ظرفیت خازن ها با مقدار مورد نیاز رگولاتور متناسب نباشه. به عبارت دیگه رگولاتور خازن رو وارد مدار می کنه ولی ضریب توان از مقدار تنظیم شده عبور می کنه. در این حالت ممکنه یک یا چند خازن به صورت مکرر قطع و وصل بشن. می تونید تنظیمات ضریب توان هدف رو کاهش بدید مثلا روی ۰.۹۵ تنظیم کنید. میشه یک خازن با ضریب کم رو به صورت دائم در مدار قرار داد تا رفتار رگولاتور کنترل بشه. برای محاسبه ی C/K باید کوچکترین پله ی بانک خازن هم مشخص بشه. می تونید جریان کوچکترین پله ی بانک خازن رو به نسبت تبدیل ترانس تقسیم کنید. مثلا در یک ترانس جریان ۵۰۰/۵ و یک خازن ۶۰ کیلو وار ۵۰۰ ولت مقدار ck برابر با ۰.۶۹ خواهد بود.

      پاسخ
  4. امیر
    امیر گفته:

    سلام یک بانک خازنی۱۲پله داریم و رگولاتور هم سیرکاتور هست مشکلی که هست رگولاتور کسینوس را۰.۸۷نشون میده وخازنی وارد مدار نمیشه برای چند ثانیه خازن وارد مدار میشه وبعد از چند ثانیه قطع خازن رو از مدار قطع میکنه،چرای کسینوس همیشه روی کسینوس تنظیمی که.۰۹۹هست تنظیم نمیکنه ما یک ترانس۱۰۰۰کیلو ولت امپر داریم وهر پله خازن۲۵ کیلو وار ممنون

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. این مشکل می تونه علت های مختلفی داشته باشه. مثلا ظرفیت خازن ها متناسب با تغییرات توان راکتیو نباشن. در این حالت رگولاتور خازن رو وارد مدار می کنه و پس از عبور کسینوس فی از مقدار تنظیم شده مجدد اون رو خارج می کنه. مورد دوم تغییرات زیاد بار هست. مثلا راه اندازی موتورهای القایی. در این حالت با راه اندازی موتور توان راکتیو دریافتی افزایش پیدا می کنه و رگولاتور یک خازن وارد مدار می کنه. پس از کاهش جریان راه اندازی دوباره ضریب توان افزایش پیدا می کنه و رگولاتور خازن رو از مدار خارج می کنه. برای رفع این مشکل چند کار رو میشه انجام داد. در درجه ی اول ضریب توان تنظیمی رو کمی کاهش داد. مثلا روی ۰.۹۵ تنظیم کرد. در مرحله ی بعدی زمان ورود و خروج پله ها رو افزایش داد. با این کار رگولاتور نسبت به جریان های راه اندازی عکس العمل کندتری نشون میده.

      پاسخ
      • امیر
        امیر گفته:

        سلام مجدد همانطور که شما فرمودید موارد بالا انجام شد ولی نتیجه ای حاصل نشد وبنده اقدام به خرید یک دستگاه پاور میتر زایلوگ کردم وبعد از نصب متوجه شدم که کسینوس فی نمایش داده شده توسط رگولاتور صحیح نیست وعدد بالاتری نمایش داده میشود در حد۳-۴صدم درصدواحتمالا به همین علت خازنی وارد مدار نمیشود البته من با روشن کردن تعدادی الکترو موتور بیشتر کسینوس هدف را پایین تر اوردم درحد۰/۷۹ولی خازنی وارد مدار نشد وبعد از مدتی یک پله وارد مدار کرد وباز قطع کرد لازم به ذکر میباشد که با وارد کردن خازن به مدار به کسینوس هدف نرسید وقطع کردبه نظر شما رگولاتور خراب میباشد یا علت میتواند چیز دیگری باشد

        پاسخ
        • مثلث زرد
          مثلث زرد گفته:

          سلام وقت بخیر. اختلاف سه یا چهار صدم مقدار خیلی زیادی نیست و میشه گفت بخاطر دقت اندازه گیری دستگاه ها هست. البته ممکنه فاز مورد نظر هم متفاوت باشه. یعنی فازی که رگولاتور روی اون هست و مقداری که از پاور متر قرائت کردید. چند نکته رو بررسی کنید. ابتدا قبض برق از نظر کسینوس فی کل و میزان جریمه ها. اگر جریمه ای بخاطر توان راکتیو ندارید احتمالا رگولاتور کار خودش رو انجام میده. اگر جریمه وجود داره باید مقدار کسینوس فی رو به دست بیارید. اگر مقدار به دست اومده با تنظیمات رگولاتور متناسب باشه می تونید نتیجه بگیرید که رگولاتور درست کار نمی کنه. می تونید اطلاعات قبض رو طبق این مقاله چک کنید. نحوه محاسبه ضریب توان از طریق قبض

          پاسخ
  5. امیر
    امیر گفته:

    با عرض سلام وخسته نباشید دقیق ترین مارک رگولاتور خازنی چی هستش و این که ایا رگولاتور برند سیرکاتور خوب هستش؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. از برندهای خارجی میشه فراکو، بلوک و سیرکاتور مدل های خوبی هستن. انتخاب رگولاتور به نوع جبران سازی بستگی داره. مثلا جبران سازی سریع، هارمونیک ها، پورت های شبکه و غیره.

      پاسخ
  6. امیر
    امیر گفته:

    با سلام و احترام بنوه یک عدد پاور میتر زایلوگ بر روی تابلو قبل از بانک خازنی نصب کردم و اختلافی بین رگولاتور وپاور میتر وجود دارد یعنی رگولاتور عدد./۹۹را نشان میدهد ولی پاور میتر عدد./۹۷را نشان میدهد به نظر شما رگولاتور خراب است لازم به ذکر است رگولاتور سیرکاتور میباشد و همونطور که دربالا خدمتتون عرض کردم یاخازنی وارد مدار نمیکند یا اگرم وارد کند در عرض یک دقیقه خارج میکند درصورتی که هنوز به جبران سازی احتیاج میباشد پیشاپیش بابت پاسخگویی شما کمال تشکر را دارم

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. مقدار کسینوس فی بالای ۰.۹ نیاز به جبران سازی نداره. باید مشخص کنید مقدار کسینوس فی تاسیسات در بدترین حالت چیه. می تونید از پاورمتر گزارش بگیرید. اینطوری خیلی ساده میزان تغییرات بار مشخص میشه. مقدار برداشت اطلاعات رو روی یک ثانیه تنظیم کنید. در این حالت حدود ۳۰ روز اطلاعات ذخیره میشه که با فلش می تونید دانلود کنید.

      پاسخ
  7. امیر
    امیر گفته:

    مقدار کسینوس فی در حالتی که بانک خازنی خاموش باشد حدود۰/۷۹میباشد ولی ما چندتا از خازن هارو به صورت دستی وارد مدار کردیم تا عملکرد رگولاتور وپاور میتر مشخص شود

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      در صورتی که تنظیمات رگولاتور مشکلی نداشته باشه باید اون رو تعویض کنید. البته تغییرات سریع بار رو در نظر بگیرید. بعضی رگولاتورها نمی تونن در زمان بسیار کوتاه عکس العمل نشون بدن.

      پاسخ
  8. dc754fdb
    dc754fdb گفته:

    سلام برای طراحی کوره القایی و خازن های رکتیو چگونه محاسبه می شود شما چه مارک خازنی رو برای فرکانس های بالا پیشنهاد می کنید
    و چگونه می شود مثلا یک خازن ۵ کیلو وار چند می کرو فاراد است راحی برای محاسبه وجود دارد

    پاسخ
  9. امین
    امین گفته:

    آیا در دوره طراحی بانک خازنی یا کتاب کاغذی جبران سازی توان راکتیو در مورد محاسبه سایزینگ رآکتور سری در بانک خازنی مطالبی ارائه کردید؟ اگر ذکر شده آیا در کتابتون ذکر کردید یا در دوره تصویری بانک خازنی؟ اگر ذکر نشده مرجعی معرفی میکنید که در مورد سایزینگ رآکتور بانک خازنی مطالبی گفته باشه

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. فعلا خیر. در آینده بهش خواهیم پرداخت. می تونید از کاتالوگ شرکت های سازنده مثل فراکو یا سیرکاتور استفاده کنید.

      پاسخ
  10. علی
    علی گفته:

    با سلام.یک بانک خازنی ۶۰۰ کیلو وار داریم.اگر سایزکابل های ورودی به زیر کلید اصلی تابلو بانک خازنی برای هرفاز ۲ عدد کابل مسی ۴۰۰*۱ در نظر بگیریم مناسب است؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. در شبکه ۴۰۰ ولت هر کیلو وار خازن تقریبا ۱.۴۴ آمپر جریان خواهد داشت. در این شرایط بانک خازن شما حدود ۸۷۰ آمپر خواهد بود. آمپراژ باید کمی بالاتر در نظر گرفته بشه که در مقالات جبران سازی شرح داده شدن. با این مسائل فکر می کنم دو رشته ۴۰۰ میلی زیاد باشه. البته باید طول کابل، دما و هارمونیک هم لحاظ کنید.

      پاسخ
  11. صادق
    صادق گفته:

    باسلام واحترام
    مطالب خوب سوالات عالی واقعا از شما تشکر می کنم
    سوال من در مورد استفاده از خازن برای‌ کولر گازی هست که هر فاز اون ۸امپر جریان میکشه آیا با قرار دادن خازن امپر اون کم میشه ؟
    ظرفیت خازن مورد چند باید باشد؟
    ممنون

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. برای الکتروموتورها میشه از خازن استفاده کرد. مقدار خازن باید اندازه گیری بشه. قراردادن خازن ممکنه باعث کم شدن جریان بشه ولی در کنتورهای مسکونی باعث کاهش هزینه برق نمیشه

      پاسخ
  12. پژمان پرنور
    پژمان پرنور گفته:

    سلام روز خوش . آقای مهندس بنده کارشناس برق هستم و پروژه های زیادی رو طراحی و تجهیز کردم . اخیرا به مواردی بر میخورم که با محاسبات روی کاغذ هماهنگ نیست . یک مجموعه تجاری به قدرت قراردادی ۹۶۰ کیلو وات و سیستم سرمایشی چیلر و دهها مصرف کننده موتوری دیگه داریم که بر اساس اندازه گیری های انجام شده ضریب توان در بدترین شرایط ( مرداد ماه ) ۰.۸۹ بود و در سایر ماه های سال بالای ۰.۹ و حتی ۰.۹۶ هم دیده شد. دلیل این موضوع چی میتونه باشه که بدون وجود تجهیزات بانک خازنی و با وجود مصارف فوق بار راکتیو انقدر پایین هستش ؟

    پاسخ
    • مثلث زرد
      مثلث زرد گفته:

      سلام وقت بخیر. اغلب تجهیزات تجاری و اداری دارای خازن های جبران ساز داخلی هستن. از طرفی ضریب توان به راندمان تجهیزات وابسته است.اگر راندمان بالا باشه، میزان ضریب توان ارتقا پیدا می کنه

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *