گزارش تست عایقی ترانس 1000 کاوا

گزارش تست عایقی ترانس 1000 کاوا

در این مقاله گزارش تست عایقی ترانس روغنی 1000 کاوا آورده شده است. این ترانس به عنوان منبع اصلی بوده و تمام بار شرکت را به تنهایی تامین می کند. ترانس فوق در سال 1388 و توسط شرکت ایران ترانسفو ری ساخته شده است. این ترانس تحت اضافه بار و اضافه حرارت قرار نگرفته و محیط آن از نظر رطوبت شرایط بدی ندارد. سیلیکاژل آن نرمال بوده و هنگام تست نیازی به تعویض نیست. وضعیت نظافت بوشینگ ها، نشتی روغن و سطح روغن نیز در حالت نرمالی قرار دارد. دمای ترانس طبق ترمومتر حدود 20 درجه سانتی گراد تخمین زده می شود. روی پلاک می توانید نوع عایق بندی و استاندارد روغن را مشاهده کنید.

پلاک ترانس روغنی 1000 کاوا

نقشه تاسیسات

طبق نقشه، یک دستگاه ترانس 1250 کاوا در این تاسیسات به شکل پارالل وجود داشته ولی در اغلب موارد بی بار یا بی برق است. تست ها با میگر کیوریتسو مدل 3128 انجام شده و اطلاعات در حافظه داخلی آن ذخیره شده است.

نقشه تاسیسات

روش انجام تست عایقی ترانس

قبل از بهره برداری باید یک تست مقاومت عایقی به صورت جداگانه برای هر تجهیز انجام شود. مثلا ترانس، کابل، CT و غیره به صورت جداگانه تست شده و مقادیر آن ها ثبت گردد. در ادامه این تجهیزات به یکدیگر متصل شده و مجدد مقاومت عایقی مجموع آن ها اندازه گیری می شود. در تست های دوره ای لزومی بر باز کردن تمام اتصالات در اولین قدم نیست. در صورت افت شدید مقاومت نسبت به تست های قبلی، باید اتصال را باز کرده و علت اشکال را مشخص کنید.

با توجه به این توضیحات، تست عایقی ترانس 1000 کاوا به شکل فشار قوی به بدنه انجام می شود. در خلال این تست سیم پیچ فشار ضعیف به بدنه یا زمین متصل بوده و از سیم گارد استفاده نشده است. اندازه گیری مقاومت عایقی در این مثال بدون باز کردن اتصالات انجام خواهد شد. به عبارت دیگر در این تست مجموع مقاومت عایقی سیم پیچ فشار قوی، بوشینگ های فشار قوی، کابل های فشار متوسط، ترانس جریان، بریکر و غیره روی میگر نمایش داده می شود. در صورت کمتر بودن مقاومت اندازه گیری شده از حداقل قابل قبول، باید اتصالات را باز کرده و تست را تکرار کرد. تاکید می شود که هنگام تست عایقی نباید هیچ سیستم کنترلی، برقگیر و غیره به مجموعه تحت تست متصل باشد.

نحوه اتصال میگر به ترانس

در تصویر نحوه اتصال کوتاه کردن بوشینگ های فشار قوی و اتصال آن ها به سیم لاین میگر را مشاهده می کنید. تاکید می شود که جمپرهای استفاده شده برای اتصال کوتاه بوشینگ های فشار قوی نباید با قسمت های دیگر در ارتباط باشد. بوشینگ های فشار ضعیف نیز اتصال کوتاه شده و به بدنه ترانس متصل خواهند شد. مجموع بدنه و بوشینگ های فشار ضعیف به سیم زمین یا ارت میگر متصل می گردد. در اغلب میگرها سیم لاین قرمز رنگ و سیم زمین مشکی رنگ است.

نحوه اتصال کوتاه کردن بوشینگ های فشار قوی و اتصال آن ها به سیم لاین میگر

بی برق کردن ترانس

اندازه گیری مقاومت عایقی باید در بی برقی کامل انجام شود. در تاسیسات فوق یک دستگاه ترانس پارالل وجود داشته و می توان تمام بارها را روی آن قرار داد. مراحل کلید زنی و قطع ترانس یک در تصویرهای بعدی آورده شده است. قبل از هرگونه کلید زنی باید ترانس 2 وارد مدار شده و به صورت پارالل با ترانس 1 قرار بگیرد. ترانس های 1 و 2 با یکدیگر 250 کاوا اختلاف داشته و درصد اتصال کوتاه آن ها به ترتیب 6.03% و 5.81% است.

در صورت استفاده از ژنراتور در تاسیسات می توان بارها را روی آن منتقل کرده و ترانس را بی برق کرد. در نظر داشته باشید که پروسه کلید زنی و مراحل آن با توجه به تجهیزات مشخص می شود. ممکن است مراحل شرح داده شده در تصاویر این بخش، در تمام تابلوهای فشار متوسط قابل انجام نباشد. هر سلول فشار متوسط نصب شده در این شرکت شامل یک کلید قطع بار به همراه بریکر یا دژنکتور است. در این سیستم ارتباط مکانیکی بین سوئیچ و بریکر وجود نداشته و اتصال زمین روی خروجی بریکر دایر نمی شود.

مراحل کلید زنی و قطع ترانس یک

  • در بخش اول هردو بریکر فشار متوسط و فشار ضعیف ترانس 1 بسته بوده و سیستم کاملا برقدار است.
  • در بخش دوم بریکر فشار ضعیف قطع می شود. با این کار تمام بارها به ترانس 2 منتقل خواهد شد.
  • با قطع بریکر فشار متوسط در مرحله سوم، ترانس بی برق می شود.
  • سکسیونر قبل از دژنکتور یا بریکر فشار متوسط در مرحله چهارم باز می شود.
  • در مرحله پنجم اتصال زمین روی خروجی سکسیونر قرار داده می شود. با توجه به باز بودن دژنکتور، این اتصال روی ترانس قرار نخواهد گرفت. در این حالت می توان به محفظه سرکابل ها دسترسی داشت. توجه کنید که اتصال زمین سکسیونر به معنی بی برق شدن سرکابل های داخل تابلو نیست. همواره باید از نئون ها و دستگاه های تست شبکه استفاده کنید.
  • با وصل بریکر در مرحله ششم، سمت اولیه ترانس اتصال زمین می شود. هدف از اینکار دشارژ شدن کامل ترانس است. تاکید می شود که قبل از دشارژ ترانس نباید به اتصالات دست بزنید. قبل از وصل دژنکتور حتما باید از بی برق بودن ترانس مطمئن شوید.
  • پس از آزمایش های کامل می توان میگر را طبق مرحله هفتم به ترانس متصل کرد. اندازه گیری مقاومت عایقی در این مرحله ممکن نبوده و باید اتصال زمین برداشته شود.
  • با قطع دژنکتور در مرحله هشتم، ترانس از دو سمت ایزوله شده و آماده تست است.

مراحل کلید زنی و قطع ترانس

حتما از نوار خطر استفاده کرده و قسمت های برقدار را مشخص کنید. قبل از تست باید سطح روغن ترانسفورماتور بررسی شود. ترانس روغنی هرگز نباید بدون روغن تست شود. سطح روغن نباید کمتر از بوخهلتس بوده و تمام بوشینگ ها باید پر باشند. برای استفاده از ضرایب اصلاح توصیه می شود که رطوبت و دمای محیط به همراه دمای ترانس در گزارش ها ثبت شود.

اندازه گیری مقاومت عایقی ترانس 1000 کاوا

پس از برداشتن اتصال زمین یک تست مقاومت عایقی یا IR انجام شود. اندازه گیری کوتاه مدت یا نقطه ای نیاز به اصلاح دما و رطوبت دارد. در این مثال پس از گذشت 25 ثانیه، مقاومت 1.44 گیگا اهم روی دستگاه نمایش داده شد. ولتاژ تست معادل 564 ولت و مجوع جریان نشتی 391 نانو آمپر بود. پس از رها کردن دکمه تست، ظرفیت خازنی ترانس و تمام تجهیزات متصل شده به آن معادل 12.7 نانو فاراد اندازه گیری شد.

ولتاژ تست زمان مقاومت عایقی مجموع جریان نشتی ظرفیت خازنی
564 25 ثانیه 1.44 گیگا اهم 391 نانو آمپر 12.7 نانو فاراد

تست PI ترانس با 500 ولت

به منظور بررسی شرایط عایق ترانس می توان از تست PI استفاده کرد. تست PI یا اندیس پلاریزاسیون معمولا تا 10 دقیقه انجام می شود. در خلال این تست می توان DAR را نیز محاسبه کرد. تست DAR در زمان 1 دقیقه کامل می شود. ولتاژ خروجی میگر برای تست های PI و DAR ترانس در این مرحله 500 ولت انتخاب شده بود.  جهت آشنایی با ولتاژ خروجی میگر مقاله ولتاژ دستگاه میگر را مطالعه کنید.

نتیجه تست DAR در 500 ولت

ولتاژ تست مقاومت در 30 ثانیه مقاومت در 60 ثانیه مقدار DAR وضعیت
563 1.269 گیگا اهم 2.09 گیگا اهم 1.65 عالی

نتیجه تست PI در 500 ولت

ولتاژ تست مقاومت در 60 ثانیه مقاومت در 10 دقیقه مقدار PI وضعیت
563 2.09 گیگا اهم 4.52 گیگا اهم 2.16 خوب

در تصویر زیر روند کاهش جریان و افزایش مقاومت را مشاهده می کنید. میزان مقاومت یک عایق خوب باید با گذشت زمان افزایش پیدا کند. افزایش مقاومت به معنی کاهش جریان است. همانطور که در بخش های قبلی شرح داده شد،  با گذشت زمان جریان های جذب و خازنی میرا خواهند شد. پس از گذشت زمان مناسب فقط جریان عبوری از داخل عایق و جریان های سطحی باقی می مانند.

روند کاهش جریان و افزایش مقاومت

تست DD

تست DD یا تخلیه الکتریکی برای عایق های چند لایه در کابل ها و ژنراتورها استفاده می شود. انجام تست DD در ترانس بدون معنی بوده و فقط برای آشنایی با این تست است. تست DD در این ترانس با ولتاژ 500 ولت و زمان 10 دقیقه انجام شده و نتیجه ی  نهایی آن 26.7 و بسیار نامطلوب بود. در تست DD ابتدا موضوع با ولتاژ تنظیمی با مدت زمان مورد نظر شارژ خواهد شد. در این مثال ترانس به مدت 10 دقیقه شارژ شده و ولتاژ تست قطع می شود. پس از 1 دقیقه مقادیر اندازه گیری شده و نتیجه نهایی DD روی صفحه، نمایش داده می شود.

ولتاژ تست

زمان مقاومت عایقی جریان تخلیه ظرفیت خازنی نتیجه DD
500 10 دقیقه 5.096 گیگا اهم 191.3 نانو آمپر 12.71 نانو فاراد

26.7

نمودار کاهش جریان و افزایش مقاومت هنگام تست با ولتاژ 500 ولت را در تصویر مشاهده می کنید. این ولتاژ تا 10 دقیقه روی ترانس بوده و به صورت خودکار قطع می شود.

نمودار کاهش جریان و افزایش مقاومت هنگام تست با ولتاژ 500 ولت

جهت مطالعه ده ها مقاله ی تخصصی دیگر، بخش مقالات اندازه گیری الکتریکی را مشاهده کنید.

تست ولتاژ پله ای یا استرس ولتاژ ترانس

در تست استرس ولتاژ از مقادیر مختلف ولتاژی استفاده می شود. ولتاژ پله ای یا SV جهت شناسایی دقیق ضعف های عایق یا آلودگی های روغن مفید است. تست پله ای در این ترانس با ولتاژ 500 انجام شده و نتیجه در جدول زیر آورده شده است. میزان ولتاژ در هر پله 20 درصد افزایش پیدا کرده و در نهایت به 500 خواهد رسید.

مرحله

ولتاژ مقاومت

اول

120

خارج از محدوده

دوم

240

4.94 گیگا اهم

سوم

340

3.69 گیگا اهم

چهارم

450

3.49 گیگا اهم

پنجم 500

3.47 گیگا اهم

همانطور که مشاهده می کنید با افزایش ولتاژ، میزان مقاومت کاهش پیدا می کند. در صورت تغییرات شدید در مقدار مقاومت باید موضوع تحت تست با دقت بیشتری بررسی شود. به صورت نرمال نباید تغییرات مقاومت در هر مرحله بیشتر از 20 درصد باشد. در تصویر تغییرات ولتاژ در هر پله و تغییرات مقاومت را مشاهده می کنید:

تغییرات ولتاژ در هر پله و تغییرات مقاومت

تست PI ترانس با 2500 ولت

پس از انجام تست با ولتاژ 500 توصیه می شود که ولتاژ خروجی میگر را افزایش داده و تست ها را تکرار کنید. افزایش ولتاژ باید با توجه به ولتاژ نامی موضوع تحت تست انجام شود. افزایش شدید ولتاژ به مقدار بیشتر از ولتاژ نامی می تواند باعث شکست عایقی شود. ولتاژ اولیه در ترانس فوق معادل 20 کیلو ولت بوده و می توان تست عایقی ترانس را با ولتاژ های 2.5 و 5 کیلو ولت نیز انجام داد. در ادامه نتایج تست PI ترانس با ولتاژ 2500 در زمان 10 دقیقه را مشاهده می کنید. با توجه به انجام تست PI به سادگی می توان مقدار DAR را نیز محاسبه کرد.

نتیجه تست DAR در 2500 ولت

ولتاژ تست

مقاومت در 30 ثانیه مقاومت در 60 ثانیه مقدار DAR وضعیت
2684 1.564 گیگا اهم 2.503 گیگا اهم 1.38

تقریبا خوب

نتیجه تست PI در 2500 ولت

ولتاژ تست

مقاومت در 60 ثانیه مقاومت در 10 دقیقه مقدار PI وضعیت
2684 2.503 گیگا اهم 4.798 گیگا اهم 1.97

مشکوک

در تصویر منحنی ولتاژ و مقاومت را مشاهده می کنید. ولتاژ در خلال تست تقریبا ثابت بوده و میزان مقاومت افزایش پیدا کرده است:

منحنی ولتاژ و مقاومت

تصویر زیر مربوط به کاهش جریان و افزایش مقاومت با گذشت زمان است:

منحنی کاهش جریان و افزایش مقاومت با گذشت زمان

جمع بندی

در ترانس های بزرگ معمولا PI مورد توجه قرار نگرفته و تمرکز روی DAR است. نتایج PI و DAR ترانس در ولتاژهای مختلف را در جدول زیر مشاهده می کنید. با افزایش ولتاژ از 500 با 2500 میزان مقاومت در زمان های اول و دوم افزایش پیدا کرده ولی اندیس های DAR و PI کمی ضعیف تر شده است.

ولتاژ تست

مقاومت در زمان اول مقاومت در زمان دوم مقدار اندیس وضعیت

563

1.269 گیگا اهم 2.09 گیگا اهم DAR 1.65

عالی

2684

1.564 گیگا اهم 2.503 گیگا اهم DAR 1.38

تقریبا خوب

563

2.09 گیگا اهم 4.52 گیگا اهم PI 2.16

خوب

2684 2.503 گیگا اهم 4.798 گیگا اهم PI 1.97

مشکوک

با توجه به کاهش اندیس ها و تغییر مقاومت در استرس ولتاژ نیاز به تست روغن می باشد. در صورت پائین بودن ولتاژ شکست روغن می توان از پروسه رطوبت زدایی استفاده کرد. در کل وضعیت این ترانس مطلوب بوده و تست روغن می تواند در سال آینده انجام شود.

جهت آشنایی بیشتر میتوانید مقاله گزارش تست عایقی ترانس 800 کاوا را که در مقاله ی قبل بررسی کردیم مطالعه کنید.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد رای: 1

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *