سافت استارتر هیبرید زیمنس

سافت استارتر هیبرید زیمنس

در این مقاله به بررسی دو مدل سافت استارتر هیبرید زیمنس از سری ۵۰ و ۵۲ میپردازیم. در مقالات قبلی سافت استارتر های دیجیتال و آنالوگ زیمنس را بررسی کرده ایم.

سافت استارتر هیبرید زیمنس سری 50

این سافت ‌استارتر روی دو فاز کنترل ولتاژ را انجام داده و مجهز به بای‌پس داخلی است. تنظیمات این سافت‌استارتر مانند نمونه‌های آنالوگ قبلی بوده و توسط 6 ولوم یا پتانسیومتر انجام می‌شود.

این سری از سافت‌استارترها در گروه پایه قرار دارند ولی می‌توان آن‌ها را ارتقاء داد. قابلیت نصب HMI استاندارد و پیشرفته، انواع کارت شبکه، انتخاب خروجی آنالوگ یا سنسور دما، نصب فازی و خطی، کنترل گشتاور و غیره از مزایای سافت‌استارترهای سری 50 زیمنس است.

طبق تصویر زیر، قسمت قدرت و فرمان این سافت‌استارتر شبیه به سری 40 بوده و در بخش کنترل آن دو ترمینال A1 و A2 برای تغذیه، یک ترمینال ورودی یا IN جهت کنترل، یک پلاتین چنج‌آور خطا، یک پلاتین On/Run و یک پلاتین بای‌پس وجود دارد.

تفاوت اصلی این سافت‌استارتر با نمونه‌های قبلی، قابلیت انتخاب ورودی سنسور دما یا خروجی آنالوگ است. ازآنجایی‌که این کارایی با توجه به مدل مشخص می‌شود، هنگام تهیه‌ی سافت‌استارتر باید به آن توجه کنید.

در نظر داشته باشید که این سافت‌استارتر تنها می‌تواند مجهز به ورودی سنسور دما یا خروجی آنالوگ باشد.

در تصویر زیر نحوه‌ی اتصال سنسور دما به‌صورت سوئیچ و آنالوگ به ترمینال‌های T11/21، T12 و T22 نمایش داده‌شده است. برای اتصال سنسور دما باید لینک موجود در ترمینال‌های ذکرشده را بازکنید. پس از اتصال سنسور، دستگاه وضعیت اتصال صحیح یا مدار باز و اتصال کوتاه شدن سنسور را تشخیص خواهد داد.

مطالبی که در حال مطالعه ی آن هستید به صورت تصویری در دوره جامع راه اندازی و حفاظت موتور سه فاز آموزش داده شده است. در این دوره تصویری روش پلاک خوانی موتور، شناخت اصول حفاظت، شناخت تجهیزات راه اندازی و محاسبه سایز آن ها آموزش داده شده است. در بخش عملی می توانید سیم بندی راه اندازی های کنتاکتوری مانند تک ضرب، چپ گرد و راست گرد، ستاره مثلث به همراه نصب و سیم بندی 6 برند سافت استارتر زیمنس، اشنایدر، ABB، دانفوس، اوکام و سانترنو را مشاهده کنید. قسمت آخر دوره مربوط به بازدید از تاسیسات و تابلو برق های مختلف و بررسی چیدمان تجهیزات و سایز آن ها در تابلو برق است. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این دوره می توانید صفحه آموزش جامع راه اندازی و حفاظت موتورهای سه فاز را مشاهده کنید.

درصورتی‌که مایل به استفاده از خروجی آنالوگ قابل‌برنامه‌ریزی به‌جای ورودی سنسور دما باشد، می‌توانید مدل مناسب را سفارش دهید. در این مدل سه ترمینال با عنوان‌های AQ I+، AQ U+ و AQ- در بخش کنترل وجود دارد. این پایانه‌ها می‌توانند به‌عنوان خروجی ولتاژی یا جریانی استفاده شوند. در نظر داشته باشید که برای تنظیم خروجی آنالوگ حتماً به HMI نیاز است.

سافت ‌استارتر هیبرید زیمنس سری 52

این سافت‌استارتر سه فاز مجهز به بای‌پس داخلی بوده و تنظیمات آن با پتانسیومتر یا ولوم‌های آنالوگ انجام می‌شود. بدنه‌ی این سافت‌استارتر به نحوی طراحی‌شده که بتوان HMI های استاندارد یا پیشرفته را مستقیم روی آن نصب کرد.

قابل‌ذکر است که می‌توانید HMI را روی درب تابلو نصب‌کرده و یا حتی از دو نسخه روی سافت‌استارتر و درب تابلو به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید. در سمت چپ سافت‌استارتر یک داکت برای نظم دادن به سیم‌های کنترل تعبیه‌شده و تمام ترمینال‌ها نیز در این قسمت وجود دارند.

دکمه‌ی Mode زیر کاور و در کنار ولوم‌های تنظیمی قرار دارد. با فشردن پیاپی این دکمه می‌توان حالت‌های ریست و کنترل گشتاور را تنظیم کرد.

وضعیت ریست و گشتاور نرم توسط دو LED مجزا روی سافت‌استارتر مشخص می‌شود. به‌عنوان‌مثال چراغ خاموش Reset Mode به معنی ریست دستی، چراغ نیمه به معنی ریست از راه دور و چراغ کامل به معنی ریست خودکار است. فعال یا غیرفعال بودن گشتاور نرم تنها با دو وضعیت روشن و خاموش نمایش داده می‌شود.

طبق تصویر زیر، قسمت فرمان این سافت‌استارتر شبیه به سری 40 و 50  بوده ولی در بخش قدرت آن از سه گروه تایرستور استفاده‌شده است. به‌عبارت‌دیگر این سافت‌استارتر از نوع سه فاز است.

در بخش کنترل این سافت‌استارتر نیز دو ترمینال A1 و A2 برای تغذیه، یک ترمینال ورودی یا IN جهت کنترل، یک پلاتین چنج‌آور خطا، یک پلاتین On/Run و یک پلاتین بای‌پس وجود دارد. مانند سری 50، هنگام تهیه‌ی این سافت‌استارتر می‌توانید ورودی سنسور دما یا خروجی آنالوگ را انتخاب کنید.

تنظیم جریان نامی الکتروموتور در سری 50 و 52 توسط یک جدول انجام می‌شود. این جدول روی بدنه‌ی سافت‌استارتر چاپ‌شده و دارای دو ستون ضریب و جریان خط است. برای تنظیم سافت‌استارتر کافی است میزان جریان خط الکتروموتور را از روی جدول انتخاب کرده و ضریب نمایش داده‌شده در کنار آن را با پتانسیومتر تنظیم کنید.

به این نکته توجه داشته باشید که اتصال فازی و خطی توسط سافت‌استارتر شناسایی‌شده و شما نباید میزان جریان نامی الکتروموتور را به 58 درصد کاهش دهید. همواره جریان تنظیمی باید معادل جریان نامی الکتروموتور به‌صورت خطی باشد.

قابل‌ذکر است که تمام دیاگرام‌های شرح داده‌شده در کنترل سافت‌استارترهای آنالوگ برای سری 50 و 52 نیز صادق هستند.

این مقاله تا چه حد برای شما مفید بود؟

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد رای: 0

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *