شبکه کردن دو لوگو
شبکه کردن دو ماژول اصلی لوگو از طریق اترنت
به منظور شبکه کردن سخت افزار دو ماژول لوگو از کابل LAN استفاده می شود. با اتصال فیزیکی لوگو ها به یکدیگر می توان از بلوک های شبکه در ماژول ها استفاده کرد. در مقاله قبلی با انواع بلوک های شبکه یا Network Constant آشنا شدیم. در این مقاله مسائل مربوط به ایجاد شبکه بیشتر بررسی می شود. به منظور شروع پروژه ابتدا وارد نرم افزار لوگو شده و گزینه Network Project را انتخاب می کنیم. در رابط کاربری شبکه با استفاده از گزینه Add new device می توان ماژول های لوگو را انتخاب کرد. قابلیت های رابط کاربری شبکه را قبلا معرفی کردیم. فرض کنید IP address لوگو های شبکه شده در این پروژه به این شرح باشند:
• 192.168.1.20
• 192.168.1.40
تنظیمات
با انتخاب گزینه Add new device پنجره زیر باز می شود. از کادر قرمز رنگ مشخص شده در پنجره ی بالا ورژن لوگو را انتخاب می کنیم. در قسمت Configuration اطلاعات مربوط به آدرس IP ، نام و غیره دستگاه انتخاب شده وارد می شود. در مرحله آخر با انتخاب گزینه OK ماژول مورد نظر در پنجره Network view قرار می گیرد.
در تصویر زیر نحوه ی وارد کردن IP ماژول لوگوی زیمنس با آدرس 192.168.1.20 و Default gateway 192.168.1.1 رامشاهده می کنید:
پس از انتخاب گزینه OK تصویر زیر نمایش داده می شود:
در ادامه به منظور وارد کردن لوگوی دوم با IP آدرس 192.168.1.40 مراحل بالا را تکرار می کنیم. طبق تصویر زیر هر دو ماژول مینی پی ال سی لوگو در پنجره Network view اضافه شده اند.
طبق تصویر زیر جهت جا به جایی میان دو صفحه برنامه نویسی می توان روی نام برنامه ی مورد نظر کلیک کرد. همانطور که مشاهده می کنید در این مثال دو برنامه ی جداگانه ایجاد شده است. این حالت به این معنی است که برنامه نویسی هر لوگو به صورت جداگانه انجام خواهد شد. نقش بلوک های شبکه ایجاد ارتباط و انتقال دیتا میان این برنامه ی مجزا است.
برای ایجاد برنامه ی تحت شبکه تصور کنید با فشردن کلید I1 در LOGO! 8.FS4-1 باید نمایشگر لوگوی LOGO! 8.FS4-2 به رنگ قرمز در آید. در این مثال نیازی به ورودی و خروجی های آنالوگ در لوگو ها نیست. پس از وارد کردن ماژول ها در پنجره Network view باید طبق تصویر روی علامت تنظیمات کنار آیکون هر لوگو کلیک کنیم.
باید این کار پنجره تنظیمات ماژول باز می شود.
در پنجره LOGO! Settings مطابق تصویر زیر از منوی Offline settings گزینه I/O settings را انتخاب می کنیم. در مرحله ی دوم به دلیل عدم نیاز به خروجی های آنالوگ در این برنامه باید گزینه All Outputs keep the last value را از حالت انتخاب خارج کرد. در مرحله ی سوم از قسمت Onboard AI settings گزینه Enable 0 AIs را انتخاب میکنیم. این انتخاب به دلیل عدم استفاده از ورودی های آنالوگ Onboard در این مثال است. در ادامه به منظور ذخیره تنظیمات باید گزینه OK را انتخاب کرد.
همین تنظیمات باید برای لوگوی دوم تکرار شود. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید پس از وار کردن لوگوی 1 و 2 در پنجره Network view هر دوی آن ها از طریق کابل سبز رنگ به PC متصل شده اند. قابل ذکر است که این کابل سبز رنگ به معنی کابل LAN است.
در این پروژه ورودی در لوگوی اول و خروجی در لوگوی دوم است. به عبارت دیگر لوگوی اول Master و لوگوی دوم Slave در نظر گرفته شده است. طبق تجربیات ما از طریق سه روش زیر می توان این برنامه را طراحی کرد.
روش اول در شبکه کردن دو لوگو
پیش از شروع برنامه نویسی به منظور ساده سازی و دیدن هر دو برنامه به صورت هم زمان با استفاده از ابزار Split into two windows صفحه برنامه نویسی را به دو قسمت تقسیم می کنیم. در ادامه برنامه ی دوم را به سمت راست صفحه ی برنامه نویسی منتقل می کنیم.
ابتدا بلوک I1 یا ورودی دیجیتال را در صفحه برنامه نویسی لوگوی اول در سمت چپ قرار می دهیم. در این پروژه فعال شده I1 اید موجب قرمز شدن نمایشگر لوگوی دوم شود. برای این برنامه باید خروجی بلوک I1 به یک Network Output متصل شود. این پروسه در تصویر زیر نمایش داده شده است:
با دابل کلیک روی بلوک NQ1 پنجره تنظیمات یا مشخصات آن باز می شود:
در این پنجره گزینه Remote device را انتخاب می کنیم.
مرحله ی بعد انتخاب گزینه Device/IP address است. از آنجایی که تغییر رنگ در لوگوی دوم انجام می شود باید گزینه ی LOGO! 8.FS4-2 را از لیست انتخاب کرد. از قسمت Block type تیپ بلوک مورد نظر در برنامه ی لوگوی دوم انتخاب می شود. به بیان دیگر در این قسمت باید بلوک دریافت کننده ی اطلاعات انتخاب شود. در ضمن قسمت Block number مربوط به انتخاب شماره بلوک است.
همانطور که در مقالات قبلی اشاره شد از فلگ M29 در لوگو 8 به منظور قرمز کردن نمایشگر لوگو استفاده می شود. در این پروژه هدف ما انتقال اطلاعات ورودی I1 از طریق شبکه به فلگ M29 از لوگوی دوم است. به همین دلیل طبق تصویر زیر در قسمت Block type گزینه M و در قسمت Block number گزینه 29 را انتخاب می کنیم. در ادامه به منظور تایید تنظیمات انجام شده باید گزینه OK را انتخاب کنیم.
پس از اعمال تغییرات فوق رنگ برنامه را به شکل زیر مشاهده خواهید کرد:
به منظور برنامه نویسی لوگوی دوم باید پنجره سمت راست را انتخاب کنیم. در این قسمت به یک بلوک ورودی شبکه و یک بلوک M29 نیاز داریم. همانطور که در بالا اشاره شد بلوک M29 نقش قرمز کردن رنگ نمایشگر لوگو را دارد. به منظور بستن انتهای بلوک M29 از بلوک X استفاده می شود. جهت مشاهده ی صفحه نمایش لوگو در حالت شبیه سازی باید از بلوک Message text استفاده کنیم. اطلاعات بیشتر در مورد این بلوک در مقاله بلوک نمایشگر متنی لوگو ارائه شده است. به منظور نمایش دائمی باید پایه ی Enable بلوک Message text فعال شود. به این منظور می توان از بلوک High در ورودی Enable استفاده کرد.
با دابل کلیک روی بلوک NI1 پنجره مشخصات آن باز می شود. در این بخش باید مراحل زیر انجام شود:
- از قسمت Read value from گزینه ی Remote device را انتخاب می کنیم.
- در ادامه از لیست Device/IP address دستگاه لوگوی اول یا LOGO! 8.FS4-1 را انتخاب می کنیم.
- هدف ما انتقال داده ها ی شبکه از ورودی I1 در لوگو ی1 به فلگ M29 در لوگوی دوم است. از این رو در گزینه ی Block type گزینه I یا Input را انتخاب می کنیم.
- در مرحله آخر گزینه ی Block number را روی عدد 1 تنظیم می کنیم. همانطور که شرح داده شد شماره ورودی مورد نظر در لوگوی اول شماره ی 1 است.
در تصویر زیر پنجره مشخصات بلوک NI را مشاهده می کنید. مراحل فوق با عدد در تصویر قابل مشاهده است. پس از اعمال تنظیمات باید گزینه ی OK را انتخاب کنیم.
پس از تائید تنظیمات برنامه به شکل زیر نمایش داده می شود.
جهت بررسی و مشاهده ی نتیجه می توان از حالت شبیه سازی استفاده کرد. به این منظور آیکون Simulation در نوار ابزار Programming toolbar را انتخاب می کنیم. در نظر داشته باشید که این آیکون در هر برنامه باید به صورت جداگانه فعال شود. به عبارت دیگر پس از قرار دادن برنامه ی لوگوی دوم در حالت شبیه سازی وارد برنامه ی لوگوی اول شده و مجددا آیکون شبیه سازی آن را انتخاب می کنیم. جهت وارد شدن به هر برنامه باید روی نام آن برنامه کلیک شود. در تصویر زیر تنها برنامه ی سمت راست در حالت شبیه سازی قرار دارد. همانطور که مشاهده می کنید این نکته از رنگ خطوط اتصال در برنامه ی سمت راست قابل تشخیص است. هم چنین در کنار نام برنامه هایی که در حالت شبیه سازی قرار دارند آیکون Sim نمایش داده می شود. پس از انتخاب برنامه ی لوگوی اول و انتخاب گزینه Simulation علامت شبیه سازی در کنار نام این برنامه قرار می گیرد. این علامت با فلش قرمز رنگ در تصویر زیر نمایش داده شده است.
هنگام شبیه سازی برنامه ها به دو نکته ی زیر توجه کنید:
- طبق تصویر زیر، بلوک Message text در لوگو ی دوم قرار دارد. جهت مشاهده ی نمایشگر لوگو در حالت شبیه سازی باید برنامه ی لوگو ی دوم در حالت انتخاب باشد. به بیان دیگر جهت مشاهده ی نمایشگر متنی لوگو ی دوم باید برنامه ی همان لوگو را انتخاب کنیم. به این منظور با استفاده از ابزار Selection روی نام یا محیط برنامه نویسی لوگوی دوم کلیک می کنیم.
- جهت نمایش آیکون کلید I1 در لوگوی اول باید با استفاده از ابزار Selection نام برنامه ی لوگوی اول را انتخاب کنیم. به بیان دیگر برای مشاهده ی سویچ I1 در حالت شبیه سازی باید وارد برنامه ی مربوط به لوگوی اول شویم.
پس از قرار دادن هر دو برنامه در حالت شبیه سازی وارد برنامه ی لوگو ی اول شده و کلید I1 را در حالت روشن قرار می دهیم. تصویر زیر وضعیت برنامه ها را پس از انتخاب و روشن کردن کلید I1 نمایش می دهد.
در تصویر زیر کلید I1 را در حالت خاموش مشاهده می کنید.
به منظور مشاهده وضعیت نمایشگر لوگو ی دوم در حالت خاموش بودن کلید I1 وارد برنامه ی لوگوی دوم می شویم. در این مرحله تصویر زیر نمایش داده می شود.
مجددا وارد برنامه ی لوگوی اول شده و با کلیک روی آیکون I1 آن را روشن می کنیم. در تصویر زیر حالت روشن بودن کلید I1 با فلش قرمز رنگ نمایش داده شده است.
همانطور که مشاهده می کنید پس از انتخاب کلید I1 در برنامه ی لوگوی اول ، بلوک NI1 در برنامه ی لوگوی دوم و در نتیجه ورودی بلوک M29 در این برنامه فعال شده است. با فعال شدن فلگ M29 نمایشگر لوگو به رنگ قرمز تغییر می کند. پس از ورود به برنامه ی لوگوی دوم تصویر زیر نمایش داده می شود.
مطالب شرح دادهشده در این مقاله را میتوانید بهصورت ویدئو در دوره تصویری لوگو زیمنس مشاهده کنید. در این دورهی آموزشی با انواع پی ال سی، زبانهای برنامهنویسی و مینی پی ال سی لوگو زیمنس آشنا میشویم. آموزش لوگو از ابتدا صورت گرفته و شامل بررسی ماژول اصلی، کارتهای توسعه، نصب، سیم بندی، برنامهنویسی و کنترل توسط اپلیکیشن و وب سرور میشود. در بخش برنامهنویسی تمام بلوکهای دیجیتال، شبکه، آنالوگ و غیره بررسیشده و نحوهی کار آنها روی لوگو نمایش دادهشده است. مانیتورینگ و کنترل لوگو از طریق اپلیکیشن، وب سرور و صفحههای طراحیشده توسط LWE صورت میگیرد. این موارد نیز در دورهی تصویری شرح دادهشدهاند. لطفاً جهت مشاهدهی سرفصلها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت لوگو زیمنس کلیک کنید.
روش دوم در شبکه کردن دو لوگو
ابتدا در صفحه برنامه نویسی لوگوی اول بلوک I1 را قرار می دهیم. در ادامه بلوک M29 و نمایشگر متنی را در برنامه ی لوگوی دوم وارد می کنیم. به عبارت ساده تر ابتدا همان برنامه های را بدون وارد کردن بلوک های شبکه طراحی می کنیم. در تصویر زیر صفحه برنامه نویسی لوگوی اول و دوم بدون بلوک های شبکه را مشاهده می کنید.
در ادامه ابزار Selection را انتخاب کرده و نشانگر موس را روی خروجی بلوک I1 قرار می دهیم.
با نگه داشتن دکمه ی موس خروجی I1 را به سمت ورودی بلوک M29 در برنامه ی لوگوی دوم می کشیم. در تصویر زیر نحوه ی ترسیم خط بین بلوک های دو برنامه را مشاهده می کنید.
با رها کردن دکمه ی موس خط ناپدید شده و به جای آن دو بلوک شبکه در برنامه ها ایجاد می شود. این بلوک ها مربوطبه خروجی و ورودی شبکه هستند.
پس از ایجاد ارتباط بین لوگوها تصویر زیر در پنجره Network view نمایش داده می شود.
به منظور بررسی تنظیمات بلوک های شبکه در این حالت می توان روی هر کدام دابل کلیک کرد. پنجره مشخصات بلوک NQ1 در برنامه ی لوگوی اول در تصویر زیر نمایش داده شده است.
پنجره مشخصات بلوک NI1 در برنامه ی لوگوی دوم نیز به شکل زیر خواهد بود.
در ادامه با قرار دادن هر دو برنامه روی حالت شبیه سازی و انتخاب ورودی I1 ، نمایشگر لوگو در برنامه لوگوی دوم قرمز خواهد شد. به منظور مشاهده ی این تغییر رنگ باید با استفاده از نشانگر موس برنامه ی لوگوی دوم را انتخاب کنیم. در تصویر زیر وضعیت نهایی از هر دو برنامه در حالت شبیه سازی را مشاهده می کنید.
در ویدئوی زیر که بخشی از دوره ی جامع لوگو زیمنس است مثالی از نحوه ی شبکه کردن دو لوگو زیمنس را بررسی کردیم:
روش سوم در شبکه کردن دو لوگو
در این روش نیز مراحل وارد کردن ماژول های مورد نظر، تنظیمات IP Address و LOGO! settings طبق توضیحات قبل انجام می شود. در ادامه طبق تصویر زیر برنامه نویسی لوگوی 1 و 2 را طراحی می کنیم. همانطور که مشاهده می کنید با این کار بلوک های شبکه NI1 و NQ1 سبز رنگ نیستند.
به منظور برقراری ارتباط شبکه ابتدا وارد پنجره تنظیمات بلوک NI1 در لوگوی دوم شده و از قسمت Read value from گزینه Local variable memory را انتخاب می کنیم. جهت آدرس دهی بیت 6 از بایت 1 باید گزینه های Bit و VB را به ترتیب روی 6 و 1 تنظیم کنیم. تنظیمات ذکر شده در تصویر زیر قابل مشاهده هستند.
با انتخاب گزینه OK پنجره ی برنامه نویسی لوگوی دوم به شکل زیر تغییر می کند. همانطور که مشاهده می کنید در کنار بلوک NI1 عبارت V1.6 درج شده است.
در این مرحله وارد برنامه ی لوگوی اول می شویم. قابل ذکر است که با ورود به هر برنامه، رنگ پس زمینه ی آن برنامه روشن تر از سایر برنامه ها می شود. هدف ما انتقال وضعیت ورودی I1 به ورودی NI1 در لوگوی دوم است. به عبارت دیگر باید اطلاعات بلوک NQ1 به بیت 6 ام از بایت 1 لوگوی دوم منتقل شود. به این منظور باید در پنجره مشخصات بلوک NQ1 تنظیمات زیر را انحام دهیم:
- ابتدا در قسمت Write value to گزینه Remote device را انتخاب می کنیم.
- با انتخاب Remote گزینه های تغییر می کند. در این حالت از قسمت Device/IP address لوگوی شماره 2 یا LOGO!8.FS4-2 را انتخاب می کنیم.
- در قسمت Block type گزینه ی V را انتخاب می کنیم.
- از قسمت های Bit و VB به ترتیب گزینه های 6 و 1 را انتخاب می کنیم.
- در مرحله ی آخر به منظور تایید تنظیمات انجام شده گزینه OK را انتخاب می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید به این ترتیب بلوک NQ1 سبز رنگ خواهد شد.
جهت تست برنامه ی نوشته شده از حالت شبیه سازی استفاده می کنیم. به این منظور هر دو برنامه ی 1 و 2 را در حالت Simulation قرار می دهیم. در ادامه با فشردن دکمه I1 رنگ نمایشگر لوگو ی دوم به قرمز خواهد شد.
به منظور آشنایی با بلوک های Digital constant g در لوگو مقاله ی برنامه نویسی لوگو با نرم افزار را مطالعه فرمایید. در مقاله ی برنامه نویسی آنالوگ لوگو نیز نحوه ی استفاده از بلوک های ورودی و خروجی آنالوگ در لوگو آموزش داده شده است.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.