بررسی قابلیت های رابط کاربری Network Project
بررسی قابلیت های رابط کاربری Network Project در نرم افزار لوگو
به صورت کلی نرم افزار لوگو مجهز به دو رابط کاربری Diagram mode و Network Project است. از رابط پروژه هنگام پیکربندی شبکه، اتصال چند ماژول اصلی لوگو از طریق اترنت، اتصال LOGO TDE و غیره استفاده می شود. به منظور پیکربندی پروژه ها ابتدا باید با قابلیت های این رابط کاربری آشنا شویم. به عنوان مثال یکی از قابلیت های مهم در این رابط کاربری امکان برنامه نویسی دو طرفه است. در این مقاله به بررسی برخی از مهم ترین قابلیت ها و ابزار های موجود در رابط کاربری Network Project می پردازیم.
نوار ابزار Networking toolbar
یکی از مهم ترین بخش های رابط کاربری پروژه نوار ابزار Networking toolbar است. در این قسمت به بررسی نحوه استفاده از این نوار ابزار در لوگو ورژن 8 به بعد شرح داده شده است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید این نوار ابزار از بخش های متفاوتی تشکیل می شود. گزینه ی Add new device در مقاله ی قبلی شرح داده شده که می توانید مطالب مربوط به آن را در مقاله رابط کاربری پروژه مطالعه کنید.
Going online
در رابط کاربری Network Project به منظور تست اتصالات به صورت آنلاین یا Online test از آیکون Going Online استفاده میشود. به بیان دیگر با استفاده از این ابزار می توان به بررسی وضعیت LOGO! و LOGO! TDE 6ED1055-4MH08-0BA0 پرداخت. در تصویر زیر آیکون مربطو به این ابزار را مشاهده می کنید.
نحوه عملکرد ابزار Going Online با یکی از دو حالت زیر امکان پذیر است:
1) اگر تجهیز پیکربندی شده در دسترس باشد آنگاه در قسمت بالا و سمت چپ مستطیل همان تجهیز، تیک سبز رنگ نمایش داده میشود. به عنوان مثال در تصاویر زیر نمونه هایی از نحوه نمایش این تیک نشان داده شده است.
2) اگر یک تجهیز در دسترس نباشد آنگاه در قسمت بالا و سمت چپ مستطیل آن تجهیز یک علامت سوال قرمز نمایش داده میشود. به عنوان مثال در تصاویر زیر نمونه هایی از این حالت را مشاهده می کنید.
به منظور درک بهتر یک ماژول لوگو که از طریق کابل LAN با کامپیوتر شبکه شده را در نظر بگیرید. در این مرحله می خواهیم از گزینه Go online جهت بررسی وضعیت این اتصال استفاده کنیم. به این منظور ابتدا برنامه ی لوگو را روی PC آپلود میکنیم. در رابط کاربری Network Project این عملیات از طریق گزینه ی LOGO -> PC انجام میشود. در تصویر زیر موقعیت این گزینه در نرم افزار لوگو را مشاهده می کنید.
با انتخاب گزینه ی LOCO->PC پنجره Interface باز خواهد شد. در تصویر زیر این پنجره را مشاهده می کنید. پس از انتخاب نوع اتصال یا همان Connection through و وارد کردن IP address لوگوی مورد نظر در پنجره Interface گزینه OK را انتخاب میکنیم.
با انتخاب گزینه OK برنامه لوگو روی PC آپلود می شود. در ادامه به منظور استفاده از ابزار Go online آیکون مربوط به آن را انتخاب می کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید در مستطیل طوسی رنگ مربوط به لوگو تیک سبز رنگ نمایش داده شده است. این حالت به معنی برقراری ارتباط لوگو و PC به صورت صحیح است.
در برخی موارد ممکن است از IP address و ورژن لوگوی مورد استفاده اطلاعاتی نداشته باشیم. در این موارد پیدا کردن IP address لوگو ی مورد نظر در پنجره Interface و انتخاب آن از میان سایر تجهیزات دشوار خواهد بود. جهت انتخاب لوگو در این حالت می توان از روش زیر استفاده کرد. به این منظور ابتدا از طریق کابل اترنت، لوگو و PC را شبکه می کنیم. در ادامه در پنجره Network Project گزینه Go online را انتخاب می کنیم.
پس از چند لحظه تصویر زیر نمایش داده میشود. همانطور که مشاهده میکنید لوگوی متصل شده به PC با کابل LAN به صورت یک ماژول ناشناخته ظاهر شده است. آدرس IP لوگوی مورد نظر را میتوان در مستطیل طوسی رنگ مربوط به این بلوک ناشناخته مشاهده کرد. در نظر داشته باشید که در این مثال تنها یک ماژول لوگو از طریق اترنت به PC متصل شده است.
در ادامه به منظور حذف ماژول لوگوی سفید رنگ در تصویر بالا مراحل زیر را انجام می دهیم:
- با استفاده از گزینه Add new device پنجره Device selection را باز می کنیم. در تصویر زیر این پنجره را مشاهده می کنید.
- در این پنجره یک ماژول لوگو با همان ورژن و IP address لوگوی ناشناخته انتخاب می کنیم. به منظور انتخاب این ماژول می توان از قسمت سمت چپ پنجره Device selection استفاده کرد. در قسمت IP address سمت راست این پنجره باید اطلاعات آدرس IP لوگو را وارد کنیم.
- پس از انجام تنظیمات باید گزینه OK را انتخاب کرد.در چند لحظه ی اول تصویر زیر را مشاهده می کنید.
- پس از گذشت چند ثانیه، یکسان بودن این دو ماژول توسط نرم افزار تشخیص داده می شود. در ادامه ماژول سفید رنگ یا همان ماژول ناشناخته به صورت خودکار حذف شده و تیک سبز رنگی در قسمت بالا و سمت چپ مستطیل مربوط به ماژول لوگو نمایش داده می شود.
Go offline
با استفاده از این ابزار فرآیند اسکن کردن آنلاین تجهیزات پایان می یابد. در تصویر زیر موقعیت این آیکون در نوار ابزار Networking toolbar را مشاهده می کنید.
Show/hide device line
از این فرمان جهت پنهان کردن یا نمایش دادن خط اتصال میان Local PC و تجهیزات دیگر در پنجره network view استفاده میشود. در تصویر زیر این آیکون در نوار ابزار Networking toolbar نمایش داده شده است.
در تصویر زیر نمونه ایی از کاربرد ابزار Show/Hide device line را مشاهده می کنید.
مطالب شرح دادهشده در این مقاله را میتوانید بهصورت ویدئو در دوره تصویری لوگو زیمنس مشاهده کنید. در این دورهی آموزشی با انواع پی ال سی، زبانهای برنامهنویسی و مینی پی ال سی لوگو زیمنس آشنا میشویم. آموزش لوگو از ابتدا صورت گرفته و شامل بررسی ماژول اصلی، کارتهای توسعه، نصب، سیم بندی، برنامهنویسی و کنترل توسط اپلیکیشن و وب سرور میشود. در بخش برنامهنویسی تمام بلوکهای دیجیتال، شبکه، آنالوگ و غیره بررسیشده و نحوهی کار آنها روی لوگو نمایش دادهشده است. مانیتورینگ و کنترل لوگو از طریق اپلیکیشن، وب سرور و صفحههای طراحیشده توسط LWE صورت میگیرد. این موارد نیز در دورهی تصویری شرح دادهشدهاند. لطفاً جهت مشاهدهی سرفصلها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت لوگو زیمنس کلیک کنید.
برنامهنویسی دو طرفه یا Tow-side programming
در رابط کاربری Project Mode امکان ایجاد ارتباط شبکه میان دو صفحه برنامه نویسی مجزا وجود دارد. این قابلیت یکی از مزایای مهم در این رابط کاربری است. به بیان ساده تر در پنجره Project Mode به راحتی میتوان به ایجاد اتصال شبکه و انتقال دیتا پرداخت. این عمل با استفاده از روش کشیدن و رها کردن یا drag and drop انجام میشود. استفاده از روش برنامهنویسی دو طرفه تنها میان تجهیزات ورژن 8 و در حالت Project mode امکان پذیر است.
فرض کنید دو ماژول لوگو ورژن 8 در اختیار داشته و بخواهیم از طریق کابل LAN دو ماژول اصلی لوگو را با یکدیگر شبکه کنیم. به این منظور از رابط کاربری Network Project استفاده می شود. ابتدا در پنجره Network view دو ماژول اصلی لوگوی ی خود را اضافه می کنیم. نحوه افزودن ماژول ها در مقاله رابط کاربری شبکه شرح داده شده است. در تصویر زیر دو ماژول لوگوی اضافه شده اند.
در ادامه با استفاده از گزینه ی Split into two windows صفحه برنامه نویسی Diagram editor را به دو قسمت تقسیم می کنیم.در تصویر زیر موقعیت این آیکون نمایش داده شده است.
با انتخاب این ابزار صفحه برنامه نویسی به شکل زیر در می آید.
در ادامه هر یک از Diagram های مربوط به دو لوگو را در یک صفحه برنامه نویسی قرار می دهیم.
پس از انجام برنامه نویسی این دو ماژول لوگو نیاز به انتقال داده میان آن ها داریم. به عنوان مثال فرض کنید خروجی یک بلوک از دیاگرام 1 باید به عنوان ورودی یک بلوک در دیاگرام 2 باشد. به صورت کلی جهت انتقال دادههای یک بلوک یا Transferring block data میان دو دیاگرام برنامه نویسی مراحل زیر را انجام می دهیم:
1) نشانگر موس را روی کانکتور خروجی بلوک مورد نظر در برنامه ی اول قرار می دهیم.
2) کلید چپ موس را فشار داده و با حفظ این فشار، آن را به سمت محل اتصال هدف یا همان ورودی بلوک دیگری در برنامه ی دوم حرکت می دهیم.
3) پس از رسیدن به کانکتور هدف موس را رها می کنیم. به این ترتیب دو ترمینال در دو دیاگرام برنامه نویسی به یکدیگر متصل می شوند. بلوک های برنامه نویسی سبز رنگ در تصویر زیر همان بلوک های شبکه هستند. به منظور اتصال بلوکها در دو برنامه جداگانه در حالت Network Project از بلوکهای شبکه یا network function blocks استفاده میشود. در مقالات بعدی به بررسی این بلوک های برنامه نویسی می پردازیم. در نظر داشته باشید که در صورت قطع شدن اتصال میان این دو ماژول لوگو در نرم افزار، بلوک شبکه از رنگ سبز به رنگ قرمز تغییر خواهد کرد.
جهت درک بهتر این قابلیت به مثال زیر توجه کنید.
فرض کنید در تصویر بالا می خواهیم خروجی بلوک B001 در برنامه Logo8_1 را به ورودی بلوک B001 در دیاگرام مربوط به LOGO8_2 متصل کنیم. به این منظور مراحل 1 تا 3 ذکر شده در بالا را روی دو کانکتور مورد نظر پیاده می کنیم.
پس از اتصال کانکتور ها تصویر زیر ایجاد خواهد شد.
علاوه بر روش Drag and drop در برنامه نویسی دو طرفه می توان از روش دیگری نیز استفاده کرد. به این منظور مراحل زیر را انجام می دهیم:
- ابتدا یک جفت از بلوکهای شبکه را در دو دیاگرام قرار دهید. منظور از جفت بلوک همان بلوک های NI و NQ یا بلوک های NAI و NAQ است. در این مثال از بلوک های NI/NQ استفاده می کنیم. قابل ذکر است که NI/NO مخفف عبارت Network Input/Network Output هستند.
- بلوک شبکه NI را به بلوک دریافت کننده ی اطلاعات از طریق شبکه متصل می کنیم.
- بلوک NQ را به بلوک ارسال کننده ی دیتا از طریق شبکه متصل می کنیم. به عنوان مثال در تصویر زیر می خواهیم از ورودی I1 در برنامه 1 اطلاعاتی را به بلوک Q1 در برنامه 2 منتقل کنیم.
- در مرحله آخر با استفاده از موس کامپیوتر بلوک های NI و NQ را به یکدیگر متصل می کنیم.
همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید با این عمل رنگ بلوک های شبکه به رنگ سبز در می آید.
در این حالت وضعیت ماژول های لوگو در پنجره Network view به شکل زیر خواهد بود.
اتصال لوگو و PC در رابط کاربری Network Project
جهت اتصال لوگو و PC از طریق اترنت در پنجره Network Project به IP لوگو نیاز داریم. در مقاله نحوه اتصال لوگو به PC این مسائل شرح داده شده است. فرض کنید اطلاعات مربوط به لوگو طبق جدول زیر باشد:
192.168.000.011 | IP Address |
255.255.255.000 | Subnet mask |
192.168.001.001 | Default gateway |
پس از اتصال لوگو با کابل اترنت به PC در صورت یکسان نبودن رنج IP لوگو و PC باید آن را یکی کنیم. به منظور قرار دادن IP سیستم در رنج IP لوگو می توان مراحل زیر را انجام داد:
- کامپیوتر را روشن کرده و وارد منوی Control panel > Network and Internet > Network connections می شویم. قابل ذکر است که امکان تغییر IP لوگوی مجهز به صفحه نمایش و قرار دادن آن در رنج آی پی PC از طریق پنل آن و منوی Network > IP address نیز وجود دارد.
- در ادامه روی گزینه Ethernet راست کلیک کرده و گزینه Properties را انتخاب می کنیم.
- به این ترتیب پنجره Ethernet Properties باز خواهد شد. در این پنجره گزینه Internet Protocol Version 4 (TCP/IPv4) و سپس گزینه Properties را انتخاب میکنیم.
- در پنجره general گزینه Use the following IP address را انتخاب می کنیم. در قسمت مربوط به IP address آدرسی در رنج IP address لوگو را وارد می کنیم. در این مثال رنج IP لوگو برابر با 000 بوده و به همین دلیل IP سیستم باید عددی مانند 192.168.000.x باشد. قابل ذکر است که x نمیتواند برابر با 011 باشد؛ زیرا این عدد همان IP لوگو است. به عنوان مثال در این قسمت می توان IP سیستم را برابر با 192.168.000.040 قرار داد. در نظر داشته باشید که در صورت برابر بودن رنج IP لوگو و PC نیازی به انجام این مراحل نیست.
پس از وارد کردن اطلاعات باید گزینه OK را انتخاب کنیم. با انجام مراحل ذکر شده در بالا آدرس آی پی Local PC در نرمافزار طبق تصویر زیر خواهد شد. یکی از ابزار های مهم در پنجره Network view ابزار Local PC است. با انتخاب آیکون تنظیمات در مستطیل طوسی رنگ مربوط به Local PC پنجره PC settings نمایش داده می شود. در تصویر زیر آیکون تنظیمات مربوط به Local PC با فلش قرمز رنگ در کنار پنجره PC settings نمایش داده شده است.
در ادامه به منظور اتصال لوگو و PC ابتدا از طریق اترنت سخت افزار لوگو را به PC متصل می کنیم. در ادامه نرم افزار لوگو را باز کرده و وارد پنجره Network Project می شویم. در این مرحله جهت اتصال لوگو و PC می توان یکی از روش های زیر را انجام داد:
- به منظور آپلود برنامه لوگو روی PC از منوی Tools > Transfer > LOGO to PC استفاده می کنیم. در این حالت پنجره Interface نمایش داده می شود.
همانطور که در مقالات قبلی شرح داده شد با انتخاب گزینه Refresh آدرس IP لوگوی متصل به PC نمایش داده میشود. در پنجره Accessible LOGO روی IP لوگو کلیک کرده و در ادامه گزینه Test را انتخاب می کنیم. در صورت برقراری اتصال و پس از انتخاب گزینه Test، خط ارتباطی لوگو و PC سبز خواهد شد.
در مرحله آخر به منظور بستن پنجره گزینه OK را انتخاب میکنیم. همانطور که مشاهده می کنید در پنجره Network view لوگوی مورد نظر به یک Local PC با همان IP و مشخصات تنظیمی متصل شده است. هم زمان با برقرای اتصال، برنامه موجود در لوگو نیز بار گذاری خواهد شد. اگر برنامه لوگو خالی باشد آنگاه در پنجره Diagram Editor صفحه برنامه نویسی خالی باز میشود.
به منظور استفاده از روش دوم در اتصال لوگو و PC در Network Project می توان این مراحل را انجام داد:
- وارد حالت Network Project شده و گزینه Add new Device را انتخاب می کنیم. در پنجره Device selectin باید مشخصات لوگو را تعیین کرده و اطلاعات مربوط به IP آن را وارد کرد. پس از انجام این مراحل گزینه OK را انتخاب می کنیم. در تصویر زیر پنجره Device selection را مشاهده می کنید.
پس از انتخاب و تائید لوگو تصویر آن به همراه مشخصات تنظیم شده در پنجره Network view نشان داده می شود.
پس از انجام مراحل فوق امکان برنامه نویسی در پنجره diagram Editor ایجاد می شود. پس از نوشتن برنامه با استفاده از مسیر Tools > Transfer > PC to LOGO می توان برنامه را روی لوگو دانلود کرد. همانطور که قبلا اشاره شد با انتخاب گزینه LOGO to PC پنجره Interface باز می شود. پس از وارد کردن تنظیمات مورد نیاز در پنجره Interface و انتخاب گزینه Test در این پنجره، فرآیند انتقال برنامه از لوگو به PC انجام می شود.
اطلاعات تکمیلی در خصوص کار با نوار ابزار Network Project را می توانید در مقاله رابط کاربری پروژه مطالعه کنید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟در گفتگو ها شرکت کنید.