بلوک های شبکه در لوگو
بلوک های شبکه یا Network در لوگو
در ورژن 8 لوگو دو رابط کاربری Network Project و Diagram mode وجود دارد. ایجاد شبکه اترنت در لوگو از رابط کاربری Network Project امکان پذیر است. جهت شروع پروژه با قابلیت شبکه سازی در نرم افزار لوگو باید روی گزینه ی Network Project کلیک کنیم. در تصویر زیر موقعیت این گزینه نمایش داده شده است.
طبق تصویر در مرحله ی بعد باید از منوی File گزینه New و سپس گزینه Network Project را انتخاب کنیم. قابل ذکر است که رابط کاربری شبکه در مقاله Network Project بررسی شده است. در این مقاله می توانید نحوه ی ایجاد پروژه، اضافه کردن دستگاه ها، تست شبکه و غیره را مطالعه کنید.
ایجاد ارتباط بین تجهیزات
به منظور ایجاد ارتباط میان تجهیزات موجود در شبکه ی اترنت لوگو از بلوک های برنامه نویسی شبکه استفاده می شود. به صورت کلی در لوگو 8 چهار بلوک شبکه وجود دارد:
- ورودی دیجیتال شبکه: NI یا Network Input
- خروجی دیجیتال شبکه: NQ یا Network Output
- ورودی آنالوگ شبکه: NAI یا Network Analog Input
- خروجی آنالوگ شبکه: NAQ یا Network Analog Output
تصویر زیر موقعیت بلوک های شبکه در نرم افزار لوگو را نشان می دهد. همانطور که مشاهده می کنید این دستورات در بخش Instructions و گروه Network قرار دارند.
ورودی دیجیتال شبکه یا Network input
بلوک Network input تنها در ورژنها 0BA7 به بعد قابل استفاده است. با استفاده از این بلوک میتوان مقادیر باینری را از شبکه دریافت کرد. به صورت کلی جهت انتقال اطلاعات و سیگنال دیجیتال از ورودی و خروجی های دیجیتال استفاده می شود. در ورژن 8 لوگو 64 ورودی دیجیتال شبکه یا network input وجود دارد. در تصویر زیر آیکون بلوک NI آورده شده است.
در تصویر زیر پنجره مشخصات بلوک Network Input را مشاهده می کنید. به منظور باز کردن این پنجره می توان از دو روش زیر استفاده کرد:
• دابل کلیک روی بلوک NI در صفحه برنامه نویسی
• کلیک راست روی بلوک و انتخاب گزینه Block Properties در صفحه برنامه نویسی در نرم افزار لوگو
در ورودی های شبکه امکان خواندن مقادیر از 3 گزینه ی Local variable memory، Diagnostic و Remote Device وجود دارد. هریک از این گزینه ها در ادامه بررسی شده اند.
1) VM یا Local variable memory
VM منطقه ویژهایی از حافظه است که لوگو برای اشترک با دستگاه های Remote Devices از آن استفاده میکند. به عبارت دیگر VM area یک منطقه حافظه اضافی برای تبادل داده میان لوگو و دستگاه دیگر است. طبق تصویر زیر هنگام خواندن مقادیر از VM، رنج آدرس VB از 0 تا 850 بوده و میتوان از آنها برای آدرس دهی جهت ذخیره اطلاعات استفاده کرد.
به صورت کلی نحوه آدرس دهی در VM با دو حرف و یک عدد در انتهای آن است:
1) حرف اول: حرف V
2) حرف دوم: تعداد بایت مورد استفاده جهت ذخیره اطلاعات را تعیین میکند. این حرف در 3 مدل دسته بندی میشود:
• B:Byte مشخص کنندهی یک بایت
• W:Word مشخص کنندهی دو بایت
• D:Double مشخص کنندهی چهار بایت
3) عدد: عددی که پس از حرف اول و دوم نوشته می شود نشان دهندهی اولین بایت برای ذخیرهی اطلاعات است. به عنوان مثل VD6 مشخص کننده ی یک آدرس چهار بایتی یا Double شامل بایت های 6 و 7 و 8 و 9 است. به همین ترتیب VW2 نشان دهنده ی یک آدرس دو بایتی شامل بایت های 2 و 3 می باشد. قابل ذکر است که در آدرس دهی VM باید به عدم تداخل در محل ذخیره اطلاعات توجه شود. به عنوان مثال در صورت استفاده از آدرس VD6 نباید از VB9 استفاده کنیم زیرا بایت های 6 تا 9 قبلا استفاده شده اند. استفاده از VB9 و VD6 به صورت هم زمان موجب تداخل دو داده ی مجزا در بایت 9 می شود.
همانطور که شرح داده شد VB در پنجره مشخصات بلوک NI به معنی استفاده از یک بایت است. طبق تصویر زیر پس از انتخاب VB در قسمت Bit امکان وارد کردن یکی از شماره بیت ها از 0 تا 7 وجود دارد.
فرض کنید در پنجره بالا در قسمت VB عدد x و در قسمت Bit عدد y را وارد کنیم. در این صورت کنار بلوک NI در صفحه برنامه نویسی عبارت Vx.y نوشته می شود. به عنوان مثال در تصویر زیر VB روی عدد 3 و قسمت Bit روی بیت 7 تنظیم شده است.
2) Diagnostic
در صورت انتخاب گزینه Diagnostic پنجره مشخصات بلوک به شکل زیر تغییر می کند.
در مینی پی ال سی لوگو ورژن LOGO! 8.FS4 از قسمت Diagnostic type گزینه های زیر قابل انتخاب هستند.
قابل ذکر است که گزینه ی انتخاب شده در قسمت Diagnostics، کنار آیکون بلوک NI نمایش داده می شود. به عنوان مثال فرض کنید در قسمت Diagnostic type گزینه No SD card present انتخاب شود. به این ترتیب تصویر زیر را نمایش داده می شود.
3) Remote Device
در صورت خواندن اطلاعات از یک Remote Device باید IP Address آن دستگاه را وارد کرده یا از دستگاه های موجود در لیست استفاده کنیم. طبق تصویر به منظور وارد کردن IP باید از قسمت Device/IP address استفاده کنیم. همانطور که مشاهده می کنید در این تصویر تنها یک دستگاه LOGO! 8.FS4-2 نمایش داده شده است. به صورت کلی در قسمت Device/IP address تنها کنترلرهای اضافه شده در پنجره Network view نمایش داده می شوند.
در صورت انتخاب IP از لیست Device/IP address باید نوع دستگاه را در بخش Device type انتخاب کنیم. در تصویر زیر برخی از گزینه های موجود در این لیست را مشاهده می کنید. قابل ذکر است که دستگاه های نمایش داده شده در این بخش مربوط به مینی PLC لوگو ورژن LOGO! 8.FS4 هستند.
به منظور درک بهتر از کاربرد این ورودی تصور کنید در یک پروژه از دو لوگو با شماره های 1 و 2 استفاده کرده شده باشد. در این پروژه باید در صورت فشردن کلید های I1 و I2 در لوگوی شماره 1 خروجی Q2 در لوگو ی شماره 2 روشن شود. در این مثال داده ها با استفاده از بلوک خروجی شبکه از لوگوی 1 خارج شده و به وسیله ی بلوک ورودی شبکه وارد لوگوی 2 خواهد شد. از آنجایی که روشن یا خاموش شدن خروجی Q2 در لوگو ی 2 به تغییرات برنامه ی لوگوی 1 بستگی دارد؛ لوگو ی 1 در نقش Master و لوگو ی 2 در نقش Slave است. نحوه برنامه نویسی لوگوی 1 و 2 در تصویر زیر نشان داده شده است. در مقاله ی دیگری برنامه نویسی لوگو با نرم افزار را آموزش دادیم. در سمت چپ این تصویر برنامه ی لوگوی 1 و در سمت راست برنامه ی لوگوی 2 را مشاهده می کنید.
جزئیات مربوط به نحوه ی برنامه نویسی و شبکه کردن دو لوگو از طریق اترنت در مقاله ی بعدی حضورتان ارائه می شود.
مشخصات بلوک NI1 یا ورودی شبکه ی به کار رفته در پروژه ی بالا طبق تصویر زیر تنظیم شده است.
سمت چپ هر بلوک NI یا ورودی شبکه اطلاعات زیر نمایش داده می شود:
- داده های دریافتی از کدام دستگاه موجود در شبکه اترنت وارد بلوک NI می شود. در این پروژه نام LOGO! 8.FS4-1 یا همان لوگو ی 1 در کنار ورودی NI نوشته شده است. به عبارت دیگر مقادیر مورد نظر در این مثال از لوگوی 1 خوانده می شود.
- کدام بلوک خروجی شبکه یا NQ اطلاعات لوگوی دیگر را از طریق شبکه اترنت به بلوک ورودی شبکه یا NI منتقل می کند. در این پروژه نام NQ1 در کنار ورودی شبکه درج شده است. این به معنی دریافت اطلاعات از خروجی شبکه ی شماره 1 در لوگوی اول است.
مطالب شرح دادهشده در این مقاله را میتوانید بهصورت ویدئو در دوره تصویری لوگو زیمنس مشاهده کنید. در این دورهی آموزشی با انواع پی ال سی، زبانهای برنامهنویسی و مینی پی ال سی لوگو زیمنس آشنا میشویم. آموزش لوگو از ابتدا صورت گرفته و شامل بررسی ماژول اصلی، کارتهای توسعه، نصب، سیم بندی، برنامهنویسی و کنترل توسط اپلیکیشن و وب سرور میشود. در بخش برنامهنویسی تمام بلوکهای دیجیتال، شبکه، آنالوگ و غیره بررسیشده و نحوهی کار آنها روی لوگو نمایش دادهشده است. مانیتورینگ و کنترل لوگو از طریق اپلیکیشن، وب سرور و صفحههای طراحیشده توسط LWE صورت میگیرد. این موارد نیز در دورهی تصویری شرح دادهشدهاند. لطفاً جهت مشاهدهی سرفصلها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت لوگو زیمنس کلیک کنید.
خروجی دیجیتال شبکه یا Network output
در ورژن 8 لوگو 64 خروجی دیجیتال شبکه وجود دارد. آیکون بلوک NQ یا خروجی شبکه را در تصویر زیر مشاهده می کنید.
با دابل کلیک روی آیکون NQ پنجره تنظیمات آن باز می شود.
طبق تصویر قسمت VB را می توان در رنج 0 تا 850 آدرس دهی کرد.
همانطور که قبلا اشاره شده با استفاده از بلوک های NI و NQ می توان میان دستگاه های موجود در شبکه ی اترنت ارتباط برقرار کرد. هنگام انتقال اطلاعات یک خروجی دیجیتال از بلوک NQ یا خروجی دیجیتال شبکه استفاده می شود. به عنوان مثال فرض کنید می خواهیم در صورت انتخاب ورودی I1 در لوگو 1، خروجی Q1 در لوگو 2 روشن شود. در این حالت لوگو1 نقش Master و لوگو 2 نقش Slave را دارد.
به منظور انتقال وضعیت روشن یا خاموش بودن ورودی I1 در لوگوی 1 از بلوک NQ یا خروجی دیجیتال شبکه استفاده می شود. این سیگنال توسط ورودی دیجیتال شبکه یا NI در برنامه ی لوگوی دو دریافت شده و به Q1 منتقل می شود. به این ترتیب با روشن شدن کلید I1 خروجی NQ1 سیگنال یک را به بلوک NI1 منتقل می کند. برای شروع این پروژه باید دو برنامه ی جدید در رابط کاربری Network Project ایجاد کنیم. پس از انجام تنظیمات لازم در پنجره Network view، صفحه برنامه نویسی را به دو قسمت تقسیم می کنیم. به این منظور از ابزار Split into two windows استفاده می شود. در تصویر زیر دو لوگوی متصل شده به هم و بخش برنامه نویسی تقسیم شده را مشاهده می کنید.
در ادامه بلوک های برنامه نویسی مورد نیاز را به صورت زیر در پروژه وارد می کنیم:
- سمت چپ: بلوک ورودی دیجیتال یا I1 و بلوک خروجی دیجیتال شبکه یا NQ1 در برنامه ی لوگوی 1
- سمت راست: بلوک خروجی دیجیتال یا Q1 و بلوک ورودی دیجیتال شبکه یا NI1 و بلوک X1 در برنامه ی لوگوی 2
به منظور تنظیم ورودی و خروجی های شبکه روش های زیادی وجود دارد. به عنوان مثال طبق تصویر زیر بلوک NI1 در این پروژه به شکل VM یا Local variable memory تنظیم شده است. آدرس این ورودی VB12.6 بوده که مشخص می کند اطلاعات را از بیت ششم VB12 دریافت خواهد کرد.
به منظور تنظیم خروجی شبکه در لوگوی اول باید NQ1 دابل کلیک کنیم. با این کار پنجره ی تنظیمات آن باز می شود. در ادامه از قسمت Write value to گزینه Remote device را انتخاب می کنیم.
از آن جا که می خواهیم وضعیت ورودی I1 به لوگوی 2 منتقل شود، در قسمت Device/IP address نام لوگوی 2 یا همان LOGO! 8.FS4-2 را انتخاب می کنیم.
طبق تصویر زیر در قسمت Block type گزینه V را انتخاب می کنیم.
با انتخاب تیپ V در Block type، پنجره مشخصات بلوک NQ1 به شکل زیر تغییر می کند. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت VB و Bit باید همان اعدادی انتخاب شده در بلوک NI1 تنظیم گردد. به این ترتیب داده ها از طریق بلوک خروجی شبکه روی همان آدرس VB12.6 در لوگو ی 1 نوشته می شود. به منظور تائید تنظیمات باید روی گزینه ی OK کلیک کنیم. قابل ذکر است که پس از انتخاب گزینه OK، رنگ بلوک NQ1 به سبز تغییر می کند.
پس از تکمیل اطلاعات تصویر زیر را مشاهده خواهید کرد.
به منظور تست برنامه ی نوشته شده باید هر دو Diagram را در حالت شبیه سازی یا Simulation قرار دهیم. طبق تصویر زیر مشاهده می کنید که با روشن و خاموش شدن کلید I1 در لوگو ی اول؛ خروجی Q1 در لوگوی دوم نیز روشن و خاموش می شود. تصویر زیر حالت روشن بودن کلید I1 و فعال بودن خروجی Q1 را نمایش می دهد.
ورودی آنالوگ شبکه یا Network analog input
این بلوک تنها در لوگو ورژن 7 به بعد قابل استفاده است. از بلوک ورودی آنالوگ شبکه یا NAI در ورودی برخی از بلوک های آنالوگ استفاده می شود. در لوگو ورژن 8 امکان استفاده از حداکثر 32 ورودی آنالوگ شبکه وجود دارد. تصویر زیر آیکون یک بلوک NAI را نشان می دهد.
این بلوک توانایی خواندن مقادیر از 2 تیپ VM و ریموت را دارد:
- VM : در قسمت Local variable address عبارت VW address نوشته شده است. همانطور که اشاره شد حرف W در آدرس دهی VM مشخص کننده ی دو بایت است.
- Remote device
خروجی آنالوگ شبکه یا Network analog output
خروجی آنالوگ شبکه یا NAQ در لوگو با بلوک زیر نمایش داده می شود. در ورژن 8 لوگو امکان پیکربندی حداکثر 16 خروجی آنالوگ شبکه وجود دارد.
جهت انتقال سیگنال آنالوگ از طریق شبکه اترنت در لوگو از ورودی و خروجی آنالوگ شبکه استفاده می کنیم. به عنوان مثال فرض کنید لوگو 1 و لوگو 2 از طریق اترنت با یکدیگر شبکه شده اند. در این پروژه قصد داریم خروجی آنالوگ از لوگوی اول را به عنوان ورودی به لوگوی دوم منتقل کنیم. در این حالت از بلوک های NAI و NAQ استفاده می شود. در تصویر زیر پنجره مشخصات بلوک NAQ نمایش داده شده است. همانطور که مشاهده می کنید امکان انتقال و نوشتن مقادیر یا Write value توسط بلوک خروجی آنالوگ در دو حالت زیر وجود دارد:
- Local variable memory (VM)
- Remote device
در تصویر زیر نحوه انتقال دیتای آنالوگ میان دو لوگو از طریق شبکه نمایش داده شده است. به بیان دیگر سیگنال آنالوگ از لوگو 1 در سمت چپ وارد لوگوی 2 در سمت راست می شود. در این پروژه لوگوی 1 نقش Master و لوگوی 2 نقش Slave را دارد.
تنظیمات مربوط به بلوک NAQ1 در این پروژه به شکل زیر است. همانطور که مشاهده می کنید در قسمت Block type نام بلوک ورودی شبکه NAI نوشته شده است. عبارت NAI در این قسمت مشخص کننده ی دریافت اطلاعات در لوگوی دوم از طریق شبکه می باشد. در کادر پائین شماره ی این ورودی آنالوگ در لوگوی دوم یعنی NAI1 ثبت شده است. دو قسمت Block type و Block number با کادر قرمز در تصویر زیر مشخص شده اند.
تنظیمات مربوط به بلوک NAI1 در لوگوی دوم به شکل زیر انجام می شود:
استفاده از بلوک های شبکه در مقاله های بعدی بیشتر بررسی خواهد شد.
در این مقاله با بلوک های شبکه یا Network در لوگو آشنا شدیم. از این بلوک ها اغلب در رابط کاربری Network Project استفاده می شود. به منظور آشنایی با بلوک های ورودی و خروجی آنالوگ لوگو لطفا مقاله برنامه نویسی آنالوگ لوگو را مطالعه کنید.
برای خرید کتاب چه باید کنیم
سلام. متاسفانه کتاب ها در حال حاضر موجود نیستند. در صورت چاپ مجدد حتما اطلاع رسانی انجام میشه. میتونید مقالات وب سایت که برگرفته از کتاب ها هستند را مطالعه بفرمایید.