نحوه اتصال لوگو به کامپیوتر
نحوه اتصال لوگو 8 به کامپیوتر
پس از نصب نرم افزار لوگو و ایجاد یک پروژه در آن باید پروسه ی انتقال اطلاعات را انجام دهیم. انتقال برنامه می تواند توسط حافظه ی جانبی یا اتصال کابل ارتباطی انجام شود. در این مقاله روش ایجاد ارتباط میان PC و PLC با استفاده از کابل شرح داده می شود.
کابل اتصال
در ورژن 8 لوگو یک سوکت RJ45 وجود داشته و می توان از یک کابل ساده ی شبکه برای ارتباط با PC استفاده کرد. قابلیت های لوگو 8 را قبلا بررسی کردیم. با استفاده از این کابل یک ارتباط دو طرفه میان نرم افزار و لوگو برقرار خواهد شد. به عبارت ساده تر با این کار امکان دانلود برنامه از PC روی لوگو و آپلود برنامه از لوگو به PC وجود دارد. در تصویر زیر شمای کلی اتصال ماژول اصلی لوگو 8 به PC نمایش داده شده است.
به منظور اتصال لوگو 8 به PC یک سمت کابل LAN را به کارت شبکه PC و سمت دیگر آن را به سوکت LAN روی ماژول اصلی لوگو 8 متصل میکنیم. در تصویر زیر بخشی از ماژول اصلی لوگو نمایش داده شده است. قسمتهای مشخص شده در این تصویر عبارتاند از:
- ترمینال اتصال زمین
- کابل LAN جهت اتصال به سوکت اترنت لوگو
- LED وضعیت اترنت
در ماژول لوگو جهت توصیف وضعیت ارتباط اترنت از LED استفاده میشود. اطلاعات مربوط به این LED در جدول زیر آورده شده است.
LED |
رنگ |
توصیف وضعیت اترنت |
نارنجی چشمک زن |
لوگو در حال دریافت/ارسال داده از طریق اترنت است | |
سبز ثابت |
لوگو به اترنت متصل شده است |
قابل ذکر است که اتصال PC به مینی PLC در ورژن های قدیمی لوگو از طریق کابل LOGO!-PC cable انجام میشود. قسمت اتصال به کامپیوتر این کابل ها می تواند به صورت سریال یا USB باشد. به عنوان مثال در تصویر زیر کابل برنامه نویسی لوگو زیمنس با رابط سریال را مشاهده میکنید.
در تصویر زیر کابل ارتباطی USB لوگو زیمنس را مشاهده میکنید.
در این ویدئو که برگرفته از دوره جامع لوگو زیمنس است، با روش اتصال لوگو به کامپیوتر آشنا می شویم.
برقراری ارتباط اترنت لوگو و PC
پس از اتصال کابل LAN یا PC cable ارتباط فیزیکی میان لوگو و کامپیوتر برقرار میشود. جهت کامل کردن این ارتباط ابتدا نرم افزار لوگوسافت را باز میکنیم. با اجرای این برنامه محیط کاربری به شکل زیر نمایش داده خواهد شد.
همانطور که قبلا اشاره شد انتقال برنامه میان لوگو و کامپیوتر یک ارتباط دو طرفه است. به بیان دیگر امکان انتقال برنامه از لوگو به PC و از PC به لوگو وجود دارد. این موارد در ادامه به صورت کامل بررسی شده است.
مطالب شرح دادهشده در این مقاله را میتوانید بهصورت ویدئو در دوره تصویری لوگو زیمنس مشاهده کنید. در این دورهی آموزشی با انواع پی ال سی، زبانهای برنامهنویسی و مینی پی ال سی لوگو زیمنس آشنا میشویم. آموزش لوگو از ابتدا صورت گرفته و شامل بررسی ماژول اصلی، کارتهای توسعه، نصب، سیم بندی، برنامهنویسی و کنترل توسط اپلیکیشن و وب سرور میشود. در بخش برنامهنویسی تمام بلوکهای دیجیتال، شبکه، آنالوگ و غیره بررسیشده و نحوهی کار آنها روی لوگو نمایش دادهشده است. مانیتورینگ و کنترل لوگو از طریق اپلیکیشن، وب سرور و صفحههای طراحیشده توسط LWE صورت میگیرد. این موارد نیز در دورهی تصویری شرح دادهشدهاند. لطفاً جهت مشاهدهی سرفصلها و لیست ویدئوهای این دوره روی عبارت لوگو زیمنس کلیک کنید.
نحوه انتقال برنامه از لوگو به PC
به منظور انتقال برنامه موجود در حافظه لوگو به PC از گزینه LOGO! -> PC استفاده میشود. دسترسی به این گزینه از روش های زیر امکان پذیر است:
1) استفاده از منو با مسیر Tools > Transfer > LOGO -> PC
2) گزینه مشخص شده در تصویر زیر در نوار ابزار Standard toolbar
3) فشردن کلیدهای میانبر : Ctrl + U در کامپیوتر
پس از انجام یکی از 3 روش ذکر شده، پنجره ی زیر باز می شود.
برای اتصال لوگو به کامپیوتر از طریق اترنت ابتدا در قسمت Interface گزینه Connect through را روی حالت Ethernet قرار میدهیم. همچنین در کادر مقابل Connect through کارت شبکه اترنت باید به درستی انتخاب شود.
در ارتباط اترنت میان PC و PLC logo به IP address لوگو نیاز داریم. جهت دسترسی به IP Address لوگو مراحل زیر را انجام میدهیم:
1) با استفاده از کابل LAN ماژول اصلی لوگو و PC را به یکدیگر متصل میکنیم.
2) روی گزینه آبی رنگ یا همان علامت refresh مشخص شده در تصویر زیر کلیک میکنیم. از این گزینه جهت بررسی مشخصات ماژول های در دسترس استفاده میشود. به این ترتیب IP address و سایر مشخصات لوگو ی متصل شده به کامپیوتر نمایش داده میشود.
همانطور که اشاره شد پس از انتخاب گزینه refresh در تصویر بالا مشخصات ماژول های متصل به PC از طریق اترنت نمایش داده میشود. این مشخصات شامل IP Address، Subnet Mask، Gateway، MAC address، Device Type و وضعیت یا Status است. در تصویر زیر اطلاعات مربوط به یک لوگوی متصل شده به PC را مشاهده می کنید.
در لوگوهای مجهز به نمایشگر امکان دسترسی به IP Address از طریق منوی Network وجود دارد. در مقاله پیکربندی لوگو 8 به بررسی این منو پرداخته ایم.
اکنون به IP address و سایر مشخصات لازم لوگو جهت برقراری ارتباط اترنت دسترسی پیدا کردیم. در نظر داشته باشید که در صورت تفاوت در رنج IP لوگو و PC باید IP لوگو تنظیم شده و یا IP سیستم در رنج آن قرار داده شود. در صورت یکسان بودن رنج IP لوگو و PC مراحل زیر باید به منظور تکمیل فرایند برقرای ارتباط میان PLC و PC انجام شود:
- مانند تصویر زیر IP address ماژول مورد نظر را در کادر Target IP address وارد میکنیم. به این منظور میتوانیم در جدول مربوط به Accessible logo! روی IP address مورد نظر خود کلیک کنیم. با این عمل IP لوگوی انتخاب شده داخل کادر قرمز رنگ تصویر زیر جایگزین میشود. به طور مثال IP address لوگوی مورد نظر ما 192.168.1.11 است.
- پس از قرار گیری IP لوگو در کادر Target IP address میتوانیم مرحله تست ارتباط لوگو و PC را انجام دهیم. به این منظور باید طبق تصویر زیر روی گزینه ی Test کلیک کنیم.
- در صورت برقراری ارتباط به طور کامل و صحیح خط طوسی رنگ میان LOGO و PC به رنگ سبز در خواهد آمد. در این حالت می توان روی گزینه ی OK کلیک کرد.
- در صورتی که لوگو در حالت RUN باشد پیام زیر نمایش داده خواهد شد. متن این پیام RUN بودن لوگو را متذکر میشود زیرا یکی از شرایط انتقال برنامه به لوگو قرار داشتن آن در حالت Stop است. با انتخاب گزینه Yes وضعیت لوگو به حالت Stop تغییر کرده و سپس انتقال برنامه از لوگو به PC آغاز میشود.
قابل ذکر است که اگر برنامه لوگو دارای پسورد باشد آنگاه تصویر زیر نمایش داده میشود. به بیان دیگر در این حالت انتقال برنامه از لوگو به PC و بالعکس نیاز به وارد کردن رمز دارد. پس از وارد کردن رمز برنامه در کادر قرمز رنگ گزینه OK را انتخاب میکنیم. در نظر داشته باشید که با وارد کردن پسورد اشتباه با خطای Wrong password روبهرو میشویم.
- هنگام انتقال دیتا و آپلود برنامه از لوگو به PC تصویر زیر نمایش داده میشود. این تصویر نمایانگر روند پروسه و درصد آن است.
- پیش از اتمام فرآیند آپلود برنامه سوال زیر از کاربر پرسیده میشود. در این قسمت با انتخاب گزینه Yes وضعیت لوگو از حالت Stop به حالت RUN تغییر میکند.
- با انجام مراحل شرح داده شده برنامه موجود در حافظه لوگو به PC منتقل میشود.
در مقاله ی برنامه نویسی LOGO با نرم افزار لوگوسافت به آموزش برنامه نویسی این مینی پی ال سی پرداخته ایم. با مطالعه ی این مقاله و مقالات بعدی اطلاعات کاملی در زمینه زبان برنامه نویسی FBD لوگو کسب می کنید.
نحوه انتقال برنامه از PC به لوگو
نرم افزار لوگوسافت مجهز به دو رابط کاربری متفاوت است. در این بخش با نحوه انتقال برنامه به لوگو از طریق هردو رابط کاربری آشنا می شویم. قابل ذکر است که در مقالات بعدی بیشتر به بررسی هر یک از این رابط های کاربری خواهیم پرداخت. رابط های کاربری لوگو سافت عبارتند از:
- رابط برنامهنویسی یا Programming interface تحت عنوان Diagram Mode
- رابط پروژه یا Project interface تحت عنوان Network Project
در حالت Diagram Mode به منظور انتقال برنامه از نرم افزار LOGO! Soft به ماژول اصلی LOGO میتوانیم یکی از روش های زیر را انجام دهیم:
1) استفاده از منو با مسیر Tools > Transfer > PC -> LOGO!
2) گزینه مشخص شده در نوار ابزار Standard toolbar طبق تصویر زیر
3) فشردن کلیدهای میانبر : Ctrl + D در کامپیوتر
با انجام یکی از 3 روش بالا پنجره ی زیر نمایش داده خواهد شد. انتخاب IP و تست ارتباط در این بخش مانند مراحل ذکر شده در انتقال برنامه از لوگو به PC است.
انتقال برنامه در حالت Network Project یا رابط پروژه کمی متفاوت از حالت Diagram mode است. به منظور انتقال برنامه از PC به لوگو از طریق رابط پروژه باید مراحل زیر را انجام دهیم:
1) در نرم افزار لوگو وارد قسمت Network Project میشویم. به این منظور باید در محیط کاربری نرم افزار روی گزینه Network Project کلیک کینم.
در حالت پروژه دو پنجره Network view و Diagram Editor وجود دارد. قبل از اضافه کردن دستگاه ها به بخش Network view و برنامه نویسی در بخش diagram mode رابط Network project به شکل زیر خواهد بود. در این تصویر پنجره Network view با شماره 1 و پنجره Diagram Editor با شماره 2 مشخص شده است.
2) در تصویر زیر بخش Network view را از نمای نزدیک تر را مشاهده می کنید. به منظور اضافه کردن تجهیزات و ماژول ها به این قسمت از گزینه Add New Device استفاده میکنیم.
3) با انتخاب گزینه Add New Device پنجره زیر جهت انتخاب تجهیز و اضافه کردن آن به شبکه نمایش داده می شود. در این مرحله باید از منوی سمت چپ ورژن لوگو را انتخاب کنیم. به عنوان مثال در تصویر زیر تجهیز انتخاب شده LOGO! 8.FS4 است. از قسمت Configuration جهت پیکربندی IP Address، Subnet Mask، Default gateway و نام لوگو استفاده میشود. برای کامل کردن فرایند باید در قسمت Device Name نام تجهیز و در قسمت های IP Address، Subnet Mask و Default gateway مشخصات دیگر آن را وارد کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید امکان شبکه کردن لوگو ورژن های 7 و 8، HMI، LOGO TDE و غیره با یکدیگر وجود دارد. در نظر داشته باشید که پیکربندی اترنت در لوگو ورژن 6 و قبل تر از آن در حالت Network Project قابل انجام نیست.
طبق تصویر زیر در این مثال IP Address لوگو برابر با 192.168.1.11 و ورژن آن LOGO! 8.FS4 است.
4) پس از تنظیم موارد موجود در پنجره Device Selection باید روی گزینه OK کلیک کنیم. پس از اضافه شدن لوگو به بخش Network view تصویر زیر نمایش داده شده و در قسمت Diagram editor نیز نوار ابزار و بلوک های برنامه نویسی فعال خواهند شد. همانطور که در تصاویر قبلی مشاهده می کنید بخش Diagram editor قبل از اضافه کردن لوگو کاملا خالی و غیر فعال است. طبق تصویر در بخش Network view لوگوی انتخاب شده به همراه IP address و نام آن نمایش داده میشود. کابل سبز رنگ در پنجره Network view بیانگر ارتباط PC و لوگو است. با انتخاب تجهیز و تایید آن با گزینه OK صفحه برنامه نویسی جدید در پنجره Diagram Editor باز میشود. به این ترتیب میتوانیم برنامه نویسی LOGO! 8.FS4 را آغاز کنیم. این قسمت در تصویر زیر با کادر قرمز رنگ مشخص شده است.
5) پس از اتمام برنامه نویسی در نرم افزار باید آن را به لوگو منتقل کنیم.جهت انتقال برنامه در این بخش می توان از موارد شرح داده شده در حالت Diagram Mode استفاده کرد. به عبارت ساده تر می توانید از منوی مسیر Tools > Transfer >PC->LOGO! یا کلید میانبر Ctrl + D استفاده کنید. هردو حالت ذکر شده باعث نمایش پنجره ی زیر خواهند شد.
در نگاه کلی تفاوتی میان تصویر بالا در دو حالت Diagram Mode و Network Project وجود ندارد اما در حالت Network Project منوی Connect through شامل گزینه LOGO! Cable نیست. به بیان دیگر در این حالت امکان انتقال اطلاعات از طریق LOGO Cable وجود ندارد. در این مرحله باید با وارد کردن IP address و کلیک روی گزینه ی Test وضعیت شبکه را کنترل کنیم. طبق تصویر زیر سبز شدن خط اتصال لوگو به PC نشان دهنده ی برقراری ارتباط بین آن ها است.
پس از مشاهده تصویر بالا با انتخاب گزینه OK انتقال برنامه به لوگو آغاز میشود. در نظر داشته باشید که اگر لوگو در حالت RUN باشد باید وضعیت آن را به حالت Stop تغییر دهیم. به این ترتیب فرآیند انتقال برنامه از PC به لوگو به اتمام میرسد.
در ویدئوی زیر که برگرفته از دوره جامع لوگو زیمنس است، نحوه اتصال سه لوگو را به کامپیوتر شرح دادیم.
تغییر IP Address لوگو
همانطور که میدانید هر یک از دستگاه های موجود در یک شبکه به منظور برقراری ارتباط با سایر دستگاه ها نیاز به یک IP Address دارند. در صورت نیاز به تنظیم و تغییر این آدرس در لوگو 8 میتوان از نرم افزار و یا سخت افزار لوگو استفاده کرد. هردو روش تغییر IP در ادامه شرح داده شده است.
تغییر IP لوگو از طریق نرم افزار
به منظور اختصاص یک آدرس IP جدید به لوگو از طریق نرمافزار مراحل زیر را انجام میدهیم:
1) ابتدا در نرم افزار لوگو از مسیر File>New>Function Block diagram و یا فشردن کلید میانبر Ctrl+N یک صفحه برنامه نویسی جدید باز میکنیم.
2) از منوی Tools گزینه Select Hardware را انتخاب میکنیم. این کار با فشردن کلید میانبر Ctrl+H نیز امکان پذیر است.
3) در این مرحله پنجره زیر نمایش داده میشود. در پنجره LOGO! settings تب Offline settings گزینه Hardware type را انتخاب میکنیم. از این قسمت جهت تعیین ورژن لوگو و سخت افزار آن در پروژه استفاده میشود.
4) پس از انتخاب نوع سخت افزار لوگو وارد منوی Online settings میشویم. گزینه Connect to LOGO! را انتخاب کرده و مطابق آن چه در قسمت اتصال لوگو به کامپیوتر شرح داده شد، ارتباط اترنت میان لوگو و PC را برقرار میکنیم. در نظر داشته باشید که پیش از سبز شدن خط اتصال میان لوگو و PC به جز گزینه Connect to LOGO! تمامی گزینه های موجود در منوی Online settings غیر فعال هستند.
5) پس از فعال شدن گزینه Assign IP Address در لیست سمت چپ، امکان تغییر IP لوگو ایجاد می شود. به این منظور باید در پنجره LOGO! settings تب Online settings گزینه Assign IP Address را انتخاب کینم. در این مرحله تصویر زیر نمایش داده میشود. قسمت New IP setting در این تصویر با کادر قرمز مشخص شده است. در این کادر مشخصات و IP جدید را وارد کرده و گزینه Assign IP address را انتخاب میکنیم. به این ترتیب IP ماژول اصلی لوگوی متصل به PC تغییر خواهد کرد. در پایان با کلیک روی گزینه ی OK می توان پنجره ی زیر را بست.
تغییر IP لوگو از طریق سخت افزار
همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم در لوگو مجهز به نمایشگر جهت تغییر و یا بررسی IP address از منوی Network استفاده میکنیم. به این منظور مراحل زیر را انجام میدهیم:
1) تغذیه ماژول اصلی را متصل میکنیم.
2) در صورت قرار داشتن لوگو در حالت RUN وضعیت آن را به حالت Stop تغییر میدهیم.
3) در منوی اصلی نمایشگر لوگو با استفاده از دکمه های جهت دار بالا و پایین ▼ و ▲ گزینه Network را انتخاب میکنیم.
4) با فشردن دکمه OK وارد زیر منوی Network میشویم. در تصویر زیر گزینههای موجود در منوی Network را مشاهده کنید. با استفاده از دکمه های جهت دار بالا و پایین گزینه IP Address را انتخاب کرده و دکمه ی OK را فشار می دهیم.
5) در این قسمت اطلاعات مربوط به IP address، Subnet Mask و Gateway نمایش داده میشود. به منظور تغییر IP کافی است با استفاده از دکمه های جهت دار بالا و پایین آدرس IP را انتخاب کرده و دکمه ی OK را فشار دهیم. در حالت مکان نما به صورت چشمک زن شده و می توان آدرس مورد نظر را تنظیم کرد. در نظر داشته باشید که پس از تغییر IP باید دکمه OK را فشار دهیم. به این ترتیب فرآیند تغییر IP address در لوگو انجام خواهد شد.
برای اتصال به لوگو باید درگاه ارتباطی آن را چک کنید. در لوگوهای قدیمی از کابل مخصوص برای ارتباط با کامپیوتر استفاده می شود. لوگوهای نسل جدید دارای پورت شبکه بوده می توانن از طریق کابل LAN به کامپیوتر متصل شوند. در این ویدئو که برگرفته از دوره جامع لوگو زیمنس مثلث زرد است، ارتباط با سه لوگو از طریق کابل مخصوص و کابل شبکه را مشاهده می کنید.
واقعا درجه ۱ هستید…مرررسی
ممنون از نظر لطف شما
با سلام و خسته نباشید
با خوندن مطالبی که به صورت رایگان درون سایتتون گذاشتید واقعا دلم رضایت نمیداد که تشکر نکنم
یه دنیا ممنون
سلام، وقت بخیر.
ممنون از نظر لطف و همراهی شما.
از قسمت مقالات PLC امکان دسترسی به تمامی مقالات رایگان بخش پی ال سی وجود دارد.